ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترین های ICT در سال 85 و 86

| دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۸۶، ۰۵:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

محمدعلی پورخصالیان - در ویژه‌نامه سال 84 نظر جمعی از صاحب نظران را در مورد دو پرسش جویا شدیم. این بخش به یکی از پر خواننده ترین بخش‌های ویژه نامه سال 84 تبدیل شد و ما را برآن داشت تا در ویژه نامه حاضر (85) هم این بخش گنجانده شود.

از آن جایی که بسیاری از عزیزانی که طی تماس تلفنی، این دو پرسش از آن‌ها پرسیده شد، ترجیح می‌دادند تا کتبا جواب ما را بدهند، دو سئوال زیر را به وزیر ICT، تمام مدیران دولتی، اعم از شرکت‌های پایتخت و تمام شرکت‌های مخابرات استانی، شرکت‌های بخش خصوصی و روزنامه‌نگاران حوزه مرتبط از طریق دورنگار ارسال کردیم.

1- مهمترین رویداد مخابراتی و ارتباطی کشور درسالی که گذشت(85) را چه می‌دانید؟

2- اولویت‌های مخابراتی و ارتباطی سال 86 از نظر شما چیست؟

جالب است که تقریبا هیچ کدام از شرکت‌های بخش خصوصی به این سئوال ها پاسخ ندادند، گویا هیچ واقعه مهمی برای بخش خصوصی رخ نداده یا این که بخش خصوصی از ابراز نظر خود و انعکاس آن در مطبوعات نا امید شده است.

از مجموعه بزرگ مخابرات هم تنها تعداد اندکی از مدیران به پرسش ما پاسخ دادند که جای تقدیر دارد. گویا بقیه آقایان امسال را جزو کارنامه کاری خود نمی‌دانند که اتفاق مهمی در آن به نظرشان نمی‌آید یا این احتمال هم دور از ذهن نیست که هنوز اولویت‌های سال آینده را مشخص نکرده اند.

به هرحال آن چه می‌خوانید مجموعه ای است از ارتباط تلفنی و کتبی. در میان پاسخ ها، نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد.

گفتنی است که ترتیب قرار گرفتن مطالب بر اساس تقدم پاسخ‌های ارسالی و تلفنی است.
مهندس محمد ابراهیم مطلع

عضو هیئت مدیره ومدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران ITMC))

از نظر من مهمترین وقایع ICT سال 85 ، انعقاد قرارداد تولید و تامین سیستم و تجهیزات شبکه تلفن همراه با ظرفیت 6 میلیون پورت با کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار، ورود اپراتور دوم به شبکه تلفن همراه کشور، توسعه شبکه ثابت بر اساس تکنولوژی موبایل ‌GSM در استان‌های کشور، ورود به عرصه تولید گوشی تلفن همراه، ایجاد کنسرسیوم‌های مخابراتی و ممنوعیت خرید خارجی یک سری از تجهیزات مخابراتی و الزام به خرید این تجهیزات از شرکت‌های داخلی، هستند.

اما در مورد سئوال دوم معتقدم اولویت‌های مخابراتی سال آینده می‌تواند: ورود به عرصه نسل جدید شبکه‌های مخابراتی (NGN ) ، تقویت بخش ‌R&D شرکت‌های داخلی و تضمین خرید طرح‌های داخلی از آن شرکت‌ها، انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی جهت توسعه سوئیچ‌های ثابت و سیار، حمایت دولت و وزارت ICT از تولیدکنندگان داخلی برای صادرات محصولات مخابراتی و توسعه سرمایه‌گذاری بر روی داخلی نمودن کامل (دانش فنی) تلفن همراه در داخل کشور باشد.
دکتر سید احمد علمایی

مدیرکل دفتر مشارکت‌های غیر ‏دولتی شرکت مخابرات ایران و مجری شبکه تالیا

شاید بتوان نقاط عطف زیادی را بر شمرد که در سال‌های آینده، میوه آن به ثمر بنشیند. از جمله حضور رگولاتوری و مباحث پیرامون آن، اما آن چه در سال 85 می‌توان برشمرد، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه از حدود 12 درصد به 20 درصد، رقابت بین اپراتورها و کاهش قیمت به زیر قیمت کاهش یافته دولتی است که نوید توسعه ICT در کشور است.

اما به عنوان مهمترین الویت ها در کنار توسعه می‌توان و باید به سرویس‌های ارزش افزوده ازجمله نزدیکی هرچه بیشتر سیستم بانکی با ارتباطات بی سیم اشاره کرد. در کنار سرویس‌های پیش پرداختی (Prepaid) و پس پرداختی (Postpaid) ، باید بر سرویس‌های Upaid اشاره کرد که در این روش ها با استفاده از ارتباط مستقیم شبکه اپراتورها و سیستم بانکی، سرویس‌های متنوعی قابل عرضه خواهد بود.
مهندس سهیل مظلوم واجاری

نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و رییس انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران

مهمترین اتفاق سال از نظر من رکود ICT و خواب غفلت مسئولان دولتی حوزه فناوری اطلاعات بود.

اولویت‌های سال بعد از نظر من بیدار شدن مسئولان فناوری اطلاعات از خواب غفلت یا هوشیاری مسئولان عالی رتبه کشور بر آن چه بر سر IT ایران می‌گذرد هستند.
دکتر داوود زارعیان

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران

اگر مهمترین رخدادهای سال را مرور کنیم، فکر می‌کنم مهمترین اتفاق سال 85 ، در حوزه تلفن همراه اتفاق افتاد. سال گذشته حدود هفت میلیون و نهصد هزارنفر در واگذاری تلفن همراه ثبت نام کردند که از این تعداد یک میلیون و چهارصد هزارنفر پولشان را پس گرفتند. این نوع فروش و این استقبال از ثبت نام از تنها یک اپراتور، در دنیا بی سابقه است، خوشبختانه عملکرد شرکت ارتباطات سیار هم بسیار خوب بوده به نحوی که 5/6 میلیون تلفن همراه را تا 12 بهمن ماه واگذار کرد.

از دیگر وقایع مهم سال 85 این بود که تلفن همراهی که در بازار چند نرخی بود و قیمت بازار آزاد آن با قیمت ارایه شده توسط اپراتور تفاوت فاحشی داشت، به پایین تر از قیمت ثبت نامی رسید. اما به موازات فعالیت‌های اپراتور اول رویه دیگر، بحث ورود ایرانسل به شبکه بود و واگذاری به روز تلفن همراه در کشور. شاید به نظر خیلی از دست اندرکاران مخابرات کشور و کارشناسان، واگذاری به روز تلفن همراه یک رویا بیش نبود البته من شخصا هیچوقت چنین چیزی را رویا نمی‌دانستنم و کاملا به آن اعتقاد داشتم و دارم. در این بین باید به نقش مثبت تالیا هم اشاره کنیم.

کل ثبت نام کشور در سال جاری (85) معادل ثبت نام استان تهران در سال 82 است (هم پیش پرداختی و هم پش پرداختی) و امسال ثبت نام تلفن همراه پس پرداختی در استان تهران معادل میزان ثبت نام یک شهر کوچک 200 هزار نفری بوده. معنی این اعداد و ارقام این است که در سال آینده اپراتور اول هم می‌تواند واگذاری اش را به روز کند. اگر تحولات عرضه و تقاضا را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اپراتورها به ویژه در بخش اعتباری، با هم رقابت می‌کنند. ما پیشبینی کرده بودیم که در سال 87 اپراتورها دیگر روی کمیت فکر نخواهند کرد و رقابت بر سر تغییر نسل و خدمات خواهد بود.

به نظر من اتفاق دیگری که در حوزه تلفن همراه رخ داد، قرارداد تولید 6 میلیون گوشی تلفن همراه با با تولید کنندگان داخلی است. این قرارداد که قرارداد کلانی بود و حجم آن 168 میلیارد تومان بود که بنا به آن شرکت ها متعهد شدند که تا 18 ماه ، این تعداد 6 میلیون گوشی را تولید کنند.

اما اولویت‌های مخابراتی در حال حاضر و سال آینده از نظر من بحث به روز رسانی تلفن ثابت و همراه در 1016 شهر است. از طرفی فکر می‌کنم دغدغه نه تنها مخابرات بلکه تمام نهاد‌های مرتبط در حوزه IT باید توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات باشد. چون اگر از بسترهایی که ایجاد شده خوب بهره برداری نشود زیان ناشی از آن هم متوجه مخابرات است و هم کل کشور.

مایلم به عنوان یکی دیگر از اولویت ها به نقش مطبوعات در توسعه ICT اشاره کنم، به نظر من به موازات توسعه زیرساخت ها و ورود فناوری‌های جدید، به همان اندازه فرهنگ سازی نمی‌شود. من فکر می‌کنم رویکرد شرکت ارتباطات سیار و بانک ها و شرکت‌های بخش خصوصی مثل ایرانسل، رویکرد فرهنگی و فرهنگ سازی نیست و بشتر رویکردی تجاری است. فرهنگ سازی به عنوان یک رویکرد دائمی، باید هم از طریق شرکت ها و از طریق رسانه ها دنبال شود.
دکتر رمضانعلی صادق‌زاده

نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و رئیس کمیته مخابرات

مهمترین رویداد سال 85، اجرایی شدن آزادسازی در بخش تلفن همراه بود. علیرغم این که طبق ماده 124 قراربود اجایی شدن آزادسازی تلفن همراه در برنامه سوم توسعه صورت گیرد اما در واقع اجرایی شدن اپراتور دوم تا سال 85 محقق نشد. به هرحال با وجود این تاخیر در اجرایی شدن، تحقق آن در سال 85 یکی از رویدادهای مهم سال است. دیگر رویداد مهم سال ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری بود که بر طبق آن 34 شرکت مخابراتی دولتی باید در فرایند خصوصی سازی قرارگیرند.

به عنوان اولویت‌های مخابراتی انتظار دارم اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 در برنامه چهارم توسعه و عدم توسعه شرکت‌های دولتی را شاهد باشیم. ضمن این که امیدوارم در سال 86 اپراتور سوم هم وارد عرصه رقابت با سایر اپراتور ها شود.
مهندس محمود خسروی

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

مهمترین رویداد مخابراتی کشور در سال 85 به نظر اینجانب برقراری شبکه شرکت ایرانسل به عنوان اپراتور دوم بود که موجب خیر و برکت زیادی شد.

اولویت سال 86 هم از نظر من، عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اصل 44 قانون اساسی که موجب تغییر ساختار کلی در بخش خواهد شد.
مهندس عباس پورخصالیان

کارشناس ارشد مخابرات، تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار حوزه ICT

در سال 1385، مهم‌ترین رویداد که خود نتیجه‌ منطقی روح انقلابی تکفا بود، انتشار سه ادوارنامه‌ جدید فاوا بود: یک روزنامه و یک هفته نامه و یک فصل‌نامه که پس از انتشار چندین پیش شماره‌ خواندنی بالاخره در سال 1385 مجوز فعالیت در بخش ژورنالیسم فاوا را کسب کرد. اما این تلاش فرهنگی – خبری، سود چندانی در بر نداشت چرا که جامعه حکومتی ما، حکومتی‌تر شد و بدیهی‌ست که گوش اگر گوش حاکمان باشد و ناله اگر ناله روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران فاوا، آنچه البته به جایی نرسد (و نرسید) وا"فاوا"های ما بود.

در سال 1385 سند چشم انداز صنعتی شدن کشور تا سال 1404 منتشر شد که آنقدر عقب افتاده بود که سهم چند فناوری نوین درGDP بخش صنعت ساخت کل کشور را برای سال 1404، فقط 5/7 درصد دیده بود آن هم با یک کاسه کردن سهم فناوری اطلاعات، ارتباطات، مخابرات، زیست فناوری، نانو فناوری و صنعت ساخت ابزار آلات دقیق الکترونیکی! به عبارت دیگر اگر این سهم 5/7 درصدی ارزش افزوده "فناوری‌های نوین" را در کل GDP کشور ( و نه فقط در GDP بخش صنعت ساخت) در نظر گیریم به نسبتی که ارزش افزوده بخش معدن و نفت بر آن می‌افزایند از سهم ارزش افزوده‌ی" فناوری‌های نوین" و در نتیجه از سهم ارزش افزوده فاوا، به مقدار متنابهی کم می‌شود. این در حالی ‌است که هم اکنون در سال 1385 میانگین سهم ارزش افزوده فاوا در کل GDP جهان نزدیک به ده درصد است و در کشوری مثل کره جنوبی سهم ارزش افزوده فاوا تنها در بخش صادرات، در سال 2003 برابر با 30 درصد ارزش کل صادرات این کشور بود. پس اگر بزرگترین رویداد سال 85 ظهور سه نشریه جدید فاوا بود تداوم و انضباط و انتشار مرتب، فراگیر و پرناز آن‌ها در عین افزودن بر تحلیل‌ها، باید اولویت کاری ما در درون این بخش باشد. اما آنچه در خود "فرا بخش" فاوا باید به دنبال تحقیق‌اش باشیم، تغییر محتوایی برنامه‌های پنج ساله چهارم (و آنچه از آن باقی مانده است) از برنامه‌ای واکنشی و "ری اکتیو" به چشم اندازی فراکنشی و "پرو اکتیو" است. همین طور باید بر برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم، چنان تاثیری به جا بگذاریم که محور توسعه 18 ساله آتی، فاوا باشد و گرنه "فاوا"ی ما و وا"فاوا"‌های ما، سر کنگبینی خواهد بود که صفرا خواهد فزود!

در این میان، هدف باید رقابتی سازی" اقتصاد نوین" باشد که فاوا در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند چرا که دیدیم چگونه رقابت در بخش بازار سیم‌کارت همراه کشور، که برای نخستین بار در سال 1385 به وجود آمد، با همه بی رمقی و ضعف، چه دستاورد‌های مثبتی را به ارمغان آورد! پس اولویت کاری رگولاتور باید رقابتی سازی (به جای رفاقتی سازی کنونی) کل بخش فاوا در کشور باشد. این مهم نیز حاصل نمی‌شود مگر با حذف هوو‌ها و بالا‌سری‌های رگولاتور و به استقلال رساندن آن در راس بخش بزرگ و انقلابی فاوای کشور. اما رسیدن به همین اولویت، خود نیازمندتحقق اولویت دیگری در زمینه سیاست‌گذاری کلی نظام در بخش فاواست. از سال 1382 که رگولاتور بر اساس قانون تغییر و تعریف اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصب شد تاکنون، همگان منتظر تدوین و ابلاغ چارچوب‌ها و سیاست‌های کلی نظام در امر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. بی پاسخ ماندن این پرسش که بالاخره سیاست‌های کلی نظام را در بخش فاوا چیست، همه را "نیم کلاچ" نگهداشته است. تازه پس از تحقق این مهم (تدوین سیاست‌های کلی نظام در فرابخش فاوا)، باید قانون‌گذاران را وادار کنیم تا به خطاهای گذشته همکاران خود در تصویب قانون بی یال و دم و اشکم اختیارات وزارت فاوا و رگولاتور پرداخته و دنده عقب بگیرند و به اصلاح اساسی قانون مذکور به‌پردازند. پس این دو مورد هم از اولویت‌های کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در سال 1386 هستند. اما در بخش اجرائیات فاوا، هدف قراردادن فراخ سازی پهنای باند دسترسی به زیرساخت‌های فاوا باید اصلی‌ترین و اولی ترین هدف اجرایی شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی باشد زیرا بدون رسیدن به ابعاد ده‌ها "مگا"یی درپهنای باند، عقب‌افتادگی ما حتمی ست، جبران ناپذیر و ماندنی!! در ضمن در زمینه دسترسی باید به نیاز‌های فاوای محرومان، اقشار آسیب پذیر، روستائیان و معلولان، اولویت دهیم تا از گسل دیجیتالی کنونی، ما بین شهر و روستا و فقیرو غنی، اثری به جا نماند جز رقابت سالم!
مهندس رضا هاشمی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات

می توان شروع به فعالیت ایرانسل به عنوان اپراتور دوم مخابرات را مهم ترین رویداد دانست علاوه بر آن تدوین و ابلاغ آین نامه‌های IDC , ISP , ICP و ADSL را نام برد که متاسفانه با افزایش تصدی گری دولت، دخالت دولت و سرمایه گذاری مواری دولت و رقابت با بخش خصوصی همراه بوده است. فشار به شرکت تالیا و رقابت شرکت ارتباطات سیار با تالیا نیز از رویداد‌های مهم سال گذشته هستند.

به نظر من مهمترین الویتهای سال بعد بایستی اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی و کاهش دخالت و تصدی گری دولت در امور مختلف است. همچنین کار آفرینی در عرصه مخابرات و فناوری اطلاعات برای شرکت‌های کوچک و متوسط و رسیدگی به نا بسامانی‌های دفاتر خدمات ارتباطی یک الویت است. تکمیل زیر ساختهای نرم افزاری و سخت افزاری برای ایجاد شبکه ارتباطی ملی برای مبادلات بانکی و تجارت الکترونیکی نیز از موارد بسیار مهم است.
مهندس خسرو سلجوقی

عضو هیئت علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مدیرکل دفتر توسعه امور کار آفرینان

مهمترین اتفاق در حوزه ICT امسال تخصیص داده نشدن منابع لازم به ICT در بودجه سال 86 و عدم تعیین متولی ICT کشور است.

تعیین متولی ICT را به عنوان یک اولویت مخابراتی و ارتباطی سال 86 بسیار ضروری می‌بینم. ضمنا به نظر می‌آید با جایگاهی که الان معاون فناوری و علمی ریاست جمهوری دارد بهتر است که این قضیه متولی ICT کشور را نیز ایشان عهده دار شود.
مهندس حسن اکبری نسرکانی

مدیرعامل شرکت مخابرات استان خراسان شمالی

عدم استقبال مردم از ثبت نام سیم کارت‌های دولتی به رغم استقبال بی نظیری که در سال‌های قبل وجود داشت را می‌توان از جمله مهمترین رویدادهای سال 85 دانست و با توجه به این که بخش مهمی از درامدهای مخابراتی از این محل بوده و این عامل از نظر بحث مالی به عنوان پشتوانه مهمی در این مجموعه محسوب می‌شود تدابیر لازم در این خصوص باید اندیشیده شده و با بررسی علل عدم استقبال مردم در پی رفع این مسئله باشیم.

از اولویت‌های مخابراتی و ارتباطی سال 86 می‌توان به بحث ورود شرکت‌های مخابراتی به بازار بورس کشور، گسترش شبکه ملی اینترنت در نقاط مختلف کشور، صیانت از حریم فیبر نوری مسیر جاده ها، افزایش پوشش مسیرها با سیستم Standby و ایجاد رینگ ارتباطی به منظور استفاده از مسیرهای ازپیش تعیین شده به هنگام انسداد مسیرهای اصلی، به روز کردن واگذاری تلفن ثابت و حذف کد‌های روستایی و بین شهری، بحث ضرورت ایجاد امکان ارائه سرویس‌های جدید از جمله ارسال تصویر و غیره توسط اپراتور اول ارتباطات سیار، مزایده شماره‌های رند و مرتب تلفن‌های ثابت در کشور و بحث یکسان سازی تعرفه‌های مخابراتی در استان، اشاره کرد.
مهندس محمود قلی پور شهرکی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی مخابرات استان سیستان و بلوچستان

از نظر من واگذاری تمام سیم کارت‌های متقاضیان تلفن همراه پیش از موعد مقرر، که این امر را می‌توان ناشی از تلاش شبانه روزی تلاش گران عرصه مخابرات و ارتباطات کشور دانست و به روز رسانی تلفن ثابت و همراه در 20 شهر از استان‌های کشور، مهمترین رویدادهای سال 85 هستند.

اما در مورد اولویت‌های سال 86 باید بگویم که با در نظر گرفتن این مطلب که دانش و فناوری‌های اندرکاران و فعالان مخابراتی وجود دارد که از جمله آن ها می‌توان به مواردی اشاره کرد:

1- گسترش بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مخابراتی و افزایش قدرت نظارتی بخش دولتی

2- توسعه همه جانبه IT در بستر فیبر نوری

3- به روزرسانی واگذاری تلفن ثابت و همراه

4- افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و همگام شدن با استانداردهای جهانی
مهندس محمد فرقانی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی

ازبین رفتن بازار آزاد تلفن همراه و فراهم شدن زمینه واگذاری به روز آن، مهمترین رویداد مخابراتی و ارتباطی کشور در سال 85 است.

اولویت‌های مخابراتی و ارتباطی سال 86 را نیز به ترتیب به شرح ذیل می‌توان بیان کرد:

- اجرای بند (ج) اصل 44 قانون اساسی در خصوص انتقال مالکیت و مدیریت شرکت‌های مخابرات به بخش غیر دولتی

- واگذاری به روز تلفن همراه در کشور

(سال 86 می‌تواند سال به روز شدن تلفن همراه در کشور باشد)

- توسعه پوشش تلفن همراه به خصوص در جاده‌ها و روستا‌ها

- ارتقای نسل تلفن همراه از 2 به نسل‌های بلاتر
مهندس حسن‌جان عباسپور قمی

مدیرعامل شرکت مخابرات استان مازندران

مهمترین اتفاق سال 85 ، به روز شدن تلفن ثابت در اکثر استان‌های کشور و افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت در کل کشور است که در استان مازندران میزان ضریب نفوذ به 43 درصد رسیده. واگذاری تلفن همراه هم از دیگر رویدادهای مهم سال است. حمایت از تولیدکنندگان داخلی و به کارگیری تولیدات داخل در شبکه از دیگر رویدادهای مهم سال 85 هستند.

اما به عنوان اولویت، به روز نگه داشتن تلفن ثابت بسیار با اهمیت است چون به روز رسانی یک مرحله کار است و به روز نگه داشتن یک مرحله دیگر. به عنوان اولویت‌های دیگر می‌توان به: تغییر فناوری شبکه تلفن همراه، توسعه دیتا و فیبر دانشگاه‌ها، ICT روستایی و دولت الکترونیکی و جهت گیری به سمت تغییر فناوری از فناوری فعلی به NGN ، اشاره کرد.
مهندس غلامحسین کریمی

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی استان تهران

مهمترین رخداد سال 85 از نظر من برقراری شبکه اپراتور دوم است. به عنوان اولویت های مخابراتی و ارتباطی سال آینده می توان به برقراری شبکه اپراتور سوم تلفن همراه، توسعه زیرساخت ها و ارایه خدمات چند رسانه ای تلفن همراه از قبیل MMS یا در کل ارتقای نسل فناوری شبکه تلفن همراه اشاره کرد.
مهندس ظهوریفر

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت

مهمترین رویداد ارتباطی در سال 85 در بخش زیرساخت، افزایش ظرفیت کانال‌های بین شهری به میزان 300 درصد بود که از یک میلیون و 100 هزار کانال به 3 میلیون و 300 هزار کانال افزایش یافت و ظرفیت سوئیچ‌های بین شهری نیز با یک میلیون پورت توسعه در نهایت به دو میلیون و چهار صد هزار کانال افزایش یافت.

در خصوص مهمترین برنامه‌های سال آتی شرکت ارتباطات زیرساخت می‌توان به واگذاری خدمات شبکه هوشمند سراسری به متقاضیان، راه اندازی مرکز تهیه صورت‌حساب که تحولی اساسی در تعاملات بین زیرساخت و مشتریانش به خصوص بهره‌برداران خصوصی و دولتی ایجاد خواهد کرد، برگزاری مناقصه شبکه‌های نسل جدید NGN، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ویدئو کنفرانس، واگذاری لینک‌های جدید ارتباطی با تفاهم نامه سطح خدمات SLA ، ادامه کابل کشی فیبر نوری برنامه پنج ساله چهارم توسعه، طرح‌های دیگری هستند که در سال جدید در شرکت ارتباطات زیر ساخت اجرا می‌شوند.
مهندس علیرضا مهدوی

مدیرعامل شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری

نظر به استقبال عمومی از ثبت نام بی سابقه تلفن همراه در بهمن 84، انتظار گشایش واگذاری زودتر از موعد در اذهان، دغدغه مهم ارتباطی و اقتصادی متقاضیان بود که در چند مرحله آغازین واگذاری خارج از نوبت، تسهیل و تسریع شد و سرانجام قبل از موعد مقرر کلیه سیم کارت ها در سال 85 واگذار شد. این حرکت به نظر اینجانب مهمترین رویداد مخابراتی در سال 85 قلمداد می شود.

توسعه فراگیر و گسترده پروژه های مخابراتی، به روز رسانی بقیه مراکز محدود و معدود استان در زمینه تلفن ثابت، گسترش و زیر پوشش قرار گرفتن تمام نقاط استان از جهت تلفن همراه با نصب BTS های مکفی، توسعه شبکه GSM روستایی و پوشش شبکه دیتا از اولویت های کاری این شرکت در سال 86 است.
مهندس هومان محمودی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات استان کهکیلویه و بویر احمد

در پاسخ به سئوال اول شما، واگذاری کلیه سیم کارت‌های ثبت نامی تلفن همراه را مهمترین رویداد سال می‌دانم.

واگذاری به روز تلفن ثابت در روستا ها و تحت پوشش قراردادن روستا ها به دفاتر خدمات ICT روستایی از نظر من، اولویت‌های سال 86 هستند.
بهمن برزگر

کارشناس مخابرات، تحلیل گر و روزنامه نگار حوزه ICT

در مورد پرسش اول باید گفت:

- ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی(بند ج)

- ایجاد قدرت انتخاب برای مردم جهت استفاده از تلفن همراه

- حذف رویکرد توجه به تنظیم مقررات (آزاد سازی فعالیت‌ها) و زیرساخت مخابراتی توسط مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مهمترین رویدادهای سال 85 به شمار می روند.

از نظر من مهمترین اولویت های بخش در سال 86 نیز باید مبتنی بر سیاستهای کلی کشور(آزادسازی و خصوصی سازی )مهمترین اولویتهای اجرایی مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
علی شمیرانی

روزنامه نگار حوزه ICT

به اعتقاد من مهمترین رویدادهای سال 85 محقق نشدن پرونده‌های باز و ناتمام سال 84 بود. در سال 85 کمتر سخن و پیشرفت ویژه‌ای در عملیاتی شدن پول الکترونیکی شنیده و مشاهده شد. دیتاسنترهای کشور همچنان سردرگم هستند. اینترنت پرسرعت به جایگاه واقعی خود نرسید. بلاتکلیفی شوراهای موازی تثبیت شد. اگرچه جای شکرش باقی است که در سال 85 شورای جدیدی تاسیس نشد. اینترنت هم با همه زور زدن‌ها ارزان نشد و ماهواره ها هم روی زمین همچنان جا خوش کردند. لایحه جرایم رایانه ای هم انگار در مجلس شورای اسلامی مفقود شده است.

اما امسال با تمام تفاسیر شاهد اتفاقات میمون و مبارکی هم بودیم. از جمله آن که قیمت کاذب سیم کارت شکست و تقریباً بازار آزاد را از بین برد. اپراتور دوم هم آمد و در مجموع قریب به 8 میلیون سیم کارت در طول سال 85 واگذار شد. نتیجه آن که ثبت نام سیم کارت‌های دولتی در روزهای پایانی سال نیز حاوی پیام مهمی بود "عطش بازار خوابید."

افزایش شدید تعرفه واردات گوشی نیز از جمله رویدادهای مهم سال 85 بود که ترنوری 900 میلیارد تومانی برای قاچاقچیان و رانت خواران در پی داشت.

اما در خصوص اولویت‌های سال آینده نیز باید تمام فشارها را در پس اجرایی شدن اصل 44 گذاشت. چرا که واگذاری امور به بخش خصوصی بسیاری از رخوت‌ها و کندی‌ها را از بین خواهد برد. به تجربه ISPها دقت کنید. اگرچه دولتی‌ها از این عرصه نیز چشم پوشی نکردند ولی امروز ISPهای خصوصی با سرعتی غیر قابل پیش بینی در اقصا نقاط کشور حضور داشته و مشغول پاسخگویی به نیازها هستند.
محمدعلی پورخصالیان

روزنامه نگار حوزه ICT

مهمترین اتفاق امسال از نظرمن وقت گذاشتن به مراتب بیش از اندازه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان و مدیران ارشدشان بر سر مسئله تلفن همراه بود. این وقت گذاشتن بنا به گفته دکتر غفاریان (انتشاریافته در ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات – شماره 32 – صص 18 -23)، یک چهارم وقت معاون وزیر را به خود اختصاص داده در واقع می‌توان گفت از هر 1 ساعت آقای غفاریان یک ربع ساعت آن صرف مسایل موبایل می‌شود. اما مسئله مهم دیگر ابلاغ اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری صورت است. اما سهامی شدن ودایع مردم نزد شرکت ارتباطات سیار که به نوعی کلاهی شرعی است بر سر مردم و روند خصوصی سازی و فرستادن شرکت به بورس، به نظر من یکی از اشتباه ترین اقدامات در راستای خصوصی سازی طی این چند سال اخیر بوده. (دلایل این ادعا در مقالات آتی نگارنده آورده خواهد شد)

اولویت‌های مخابراتی سال آینده از نظر من می‌تواند تغییر روال وزیر و معاونان محترم در وقت صرف کردن بیشتر برای حمایت و قدرت بخشیدن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. تا شاهد بلوغ این نهادی باشیم که متاسفانه نام مستعارش "نوپا" شده.

تنظیم بودجه سال 87 با توجه به روال و نفس بودجه سال 86، هم می‌تواند از اولویت‌های این بخش باشد.

اولویت دیگر مخابرات شاید سر و سامان دادن وضعیت کارمندان (بیمه و بازنشستگی) این مجموعه بزرگ باشد. مشکلی که گویا اصلا مورد توجه شخص وزیر نیست.

به هرحال سال 86 را به تمام زحمتکشان این حوزه تبریک می‌گویم و امیدوارم سال 86 سال پر از موفقیت برای فعالان بخش دولتی و خصوصی باشد.
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات

  • ۸۶/۰۱/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">