ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشریح روش تقسیم کار IT در وزارت صنعت

| دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

به دنبال درج گزارشی با عنوان " موازی کاری جدید، این‌بار در وزارت صنعت" در هفته‌نامه عصر ارتباط مورخ 29/3/95، اداره کل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت اقدام به ارسال توضیحاتی برای هفته‌نامه کرد.

در توضیح ارسالی آمده است، "پیرو درج گزارشی با عنوان " موازی کاری جدید، این‌بار در وزارت صنعت" و نشر آن در برخی سایت‌ها، ضمن تشکر از حساسیت آن نشریه محترم نسبت به مقوله فناوری اطلاعات کشور، به اطلاع می‌رساند بدون تردید رسانه آزاد و آگاه یکی از لوازم جدی توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ارتقاء مشارکت مدنی شهروندان می‌باشد."

در بخشی از متن ارسالی و در پاسخ به ابهامات مطروحه در خصوص برگزاری جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های صنعتی این گونه آمده است:

1- "جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری" بمنظور توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در بخش صنعت، معدن و تجارت و با هدف معطوف نمودن توجه مدیران ارشد و فناوری اطلاعات واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری به وضعیت پورتال و وب‌سایت بنگاه تحت پوشش، به عنوان گام نخست و اساسی جهت توسعه تعاملات الکترونیکی در فضای کسب و کار و حضور بنگا‌ه‌ها در بازار رقابت بین‌الملل و تجارت جهانی، در حال برگزاریست.

2-با توجه به تقسیم وظایف صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسوولیت فناوری اطلاعات درون ستادی (رتق و فتق امور داخلی IT)، برعهده مرکز نوسازی و تحول اداری بوده و "مرکز توسعه تجارت الکترونیکی" عهده‌دار توسعه تجارت الکترونیک در کشور (نه توسعه کاربرد IT در بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری) می‌باشد، ولیکن "دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات" این وزارت عهده‌دار توسعه صنعت نرم‌افزار و گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در بخش صنعت، معدن و تجارت می‌باشد که در راستای بخشی از شرح وظایف مصوب خود اقدام به فرهنگ‌سازی و نفوذ فناوری اطلاعات در بنگاه‌های بخش صنعت، معدن و تجارت از طرق مختلف نظیر برگزاری این جشنواره نموده است که خوشبختانه با استقبال بسیار مناسب بنگا‌ه‌ها و سایر دستگاه‌های مسوول در حوزه فناوری اطلاعات مواجه شده است. علی‌ایحال باتوجه به موارد فوق، بنظر می‌رسد تقسیم وظایف حوزه فناوری اطلاعات در ستاد وزارت‌خانه و بخش متبوع کاملا تفکیک شده و شفاف می‌باشد.

3- جامعه مخاطب این جشنواره بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری هستند که دارای مجوزهای لازم فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت (از جمله پروانه بهره‌برداری، جواز کسب و ...) می‌باشند و بمنظور جلوگیری از موازی کاری فروشگاه‌های مجازی مجوز حضور در جشنواره را ندارند.

4- بر خلاف آنچه که درمتن خبر مبنی بر "کسی هم کاری به خروجی، فواید و هیچ‌چیز دیگر آن ندارد" درج شده است، بدینوسیله ازآن هفته‌نامه محترم دعوت می‌شود جهت بهبود عملکرد و اثربخشی خدمات این دفتر، ضمن اطلاع‌رسانی از اقدامات صورت گرفته، نسبت به نقد عملکرد جشنواره نیز اقدام نماید.

در پایان دیگر از شما عزیزان رسانه به پاس علاقه و حمایت از توسعه فناوری اطلاعات در کشور قدردانی می‌نماید و از آن هفته‌نامه محترم جهت پوشش اخبار و نتایج حاصل از برگزاری جشنواره دعوت به عمل می‌آورد."

توضیحات هفته‌نامه عصر ارتباط

ضمن تشکر از فرهنگ پاسخگویی و ارایه توضیحات از سوی دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت و آرزوی توفیق برای ایشان، ذکر نکاتی را ضروری می‌دانیم:

نخست آنکه بخش‌های اندکی از توضیحات دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، مربوط به مشخصات برگزاری جشنواره مذکور بود که به علت نداشتن ارتباط به اصل مطلب منتشره در هفته‌نامه حذف شد.
از آنجا که پس از سال‌ها برای نخستین بار است شاهد تفکیک ریز و مویرگی، وظایف امور فناوری اطلاعات در وزارت صنعت هستیم، ای کاش حداقل به جز جشنواره مذکور، دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت به شکل تیتروار اعلام می‌کرد در سه سال گذشته چه اقداماتی در راستای "توسعه صنعت نرم‌افزار و گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در بخش صنعت، معدن و تجارت" به عمل آورده است.
وانگهی با توضیحات ارایه شده اگر در سال‌های آینده شاهد برگزاری انواع رویدادها با عناوینی همچون جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های صنعتی، جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های معدنی، جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های تجاری و جشنواره وب و کسب و کار بنگاه‌های خصوصی هم باشیم، جای نقد و ابهام وجود ندارد.
در بخشی از توضیح این اداره کل آمده است، "جشنواره وب و ..." با هدف معطوف نمودن توجه مدیران ارشد و فناوری اطلاعات واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری به وضعیت پورتال و وب‌سایت بنگاه تحت پوشش، و حضور بنگا‌ه‌ها در بازار رقابت بین‌الملل و تجارت جهانی، در حال برگزاریست.

حال پرسش اینجاست که منظور از حضور بنگاه‌ها در بازار رقابت بین‌الملل و تجارت جهانی (در بستر وب)، احیانا همان توسعه تجارت الکترونیکی محسوب نمی‌شود؟

در نهایت آنکه باید خاطرنشان کنیم، گستردگی مراکز تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و مجری در حوزه ICT، موازی‌کاری، اقدامات جزیره‌ای، نبود یکپارچگی در اتخاذ تصمیمات، اتلاف منابع مالی دولتی، علاقه نهادهای دولتی برای ورود به اجراییات (از اجرای پروژه‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها) به رغم توانایی بخش خصوصی و مواردی از این دست، سال‌هاست به عنوان مشکلات لاینحل باقی مانده و لذا قضاوت در خصوص توضیحات ارسالی از سوی این اداره کل را به خوانندگان واگذار می‌کنیم.

  • ۹۵/۰۴/۰۷

وزارت صنعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">