ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشویق؟!

| دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

دانیال رمضانی - معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ هفته گذشته در نشست ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی به میزبانی این وزارتخانه گفته: «ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌ها را برای ارایه فعالیت‌ها از طریق درگاه ملی دولت هوشمند تشویق کنند.»

اگرچه اطلاعات زیادی از سوابق اجرایی این معاون وزیر ارتباطات در دست نیست اما دعوت از ذی‌حسابان به تشویق دستگاه‌ها در همکاری با یک پروژه مهم و ملی قابل‌تامل است.

قابل‌تامل از آن جهت که در این کشور و تنها در حوزه ICT آنقدر پروژه روی زمین مانده داریم که از قانون برنامه توسعه گرفته تا انواع مصوبات و بخشنامه‌های دولتی و شورا‌های عالی و تاکیدات عالی‌ترین مقامات کشور پشتیبان آن بوده است.

وقتی صحبت از قانون است یعنی یک حکم لازم‌الاجرا که جایی برای لطف و تعارفات باقی نمی‌گذارد و وظیفه محسوب می‌شود. برای مثال شبکه ملی اطلاعات سال‌ها ردیف بودجه مصوب و قوانین متعدد داشته و همچنان از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست. آیا در مورد این پروژه ملی کم تاکید و انتقاد داشته‌ایم؟

قصد این مطلب زیر سوال بردن تلاش این معاون وزارت ارتباطات و یا ناکارآمدی تشویق و نقش ذی‌حسابان در کمک به پیشرفت بخش کوچکی از دولت الکترونیکی در قالب درگاه ملی دولت هوشمند نیست، بلکه این موضوع بهانه‌ای است تا تاکید شود، نمایشی و ابتر نماندن این درگاه نیازمند تاکیدات و پیگیری‌های مکرر است و در گام نخست حداقل در زیرمجموعه دولت نباید شاهد کوچک‌ترین کم‌کاری باشیم. در غیر اینصورت جایی برای انتقاد از سایر دستگاه‌های عمومی و زیرمجموعه‌های خدمات‌رسان سایر قوا نمی‌ماند.

طرح‌های افتتاح شده در روز جهانی ارتباطات با وجود مسایلی که در زمان خود نیازمند طرح و بررسی است، تازه مقدمه اجرا محسوب می‌شود و نه فاز اجرایی. به هر حال اگر در خصوص این درگاه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مستمر و گسترده صورت نپذیرد، به سرنوشت مبهم قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» دچار خواهد شد که حتی بسیاری از مدیران و کارکنان دولتی نیز با چند و چون این قانون و چگونگی اجرای آن آشنایی ندارند چه رسد به مردم که بهره‌برداران اصلی قانون مذکور محسوب می‌شوند.

اگرچه با تمام این تفاسیر ضمن تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، ساختاری و بودجه‌ای در تحقق کامل دولت الکترونیکی که ثمرات زیادی برای کشور در پی خواهد داشت، از معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت می‌شود، نتایج احتمالی دعوت از ذی‌حسابان به تشویق مدیران دستگاه‌های اجرایی به همکاری برای ارایه فعالیت‌ها از طریق درگاه ملی دولت هوشمند ارایه کند.

کسی چه می‌داند، شاید گره‌هایی که سال‌ها به دست مدیران ارشد باز نشده است، به کمک ذی‌حسابان دچار فرجی شوند که در آنصورت شاهد یک جهش در نقش ذی‌حسابان در توسعه ICT کشور خواهیم بود که البته بسیار هم مفید است.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">