ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشکیل میز صادرات ICT در سازمان توسعه تجارت

| شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

نخستین جلسه میز صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات روز دوشنبه در سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور رییس این سازمان و اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران برگزار و در آن به بررسی مشکلات حوزه فاوا در زمینه صادرات پرداخته شد.

در این جلسه همچنین اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، فدراسیون ICT ایران، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از صاحب‌نظران و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی این حوزه نیز حضور داشتند.

محمدرضا طلایی رییس کمیسیون ICT اتاق ایران در این جلسه ضمن اشاره به اقدامات انجام‌شده در کمیسیون در راستای پایش مستمر فضای کسب‌وکار فاوای کشور، به اهمیت تبیین آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار پرداخت و اجرایی شدن آن را زمینه‌ساز ایجاد شفافیت در آمار صادرات ICT دانست.

در این جلسه مجتبی خسروتاج ریاست کل سازمان توسعه تجارت نیز  پس از تبیین بازنگری و تغییرات در ساختار سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تشکیل میزهای خدمات با توجه به ساختار جدید سازمان توسعه تجارت ایران برای تجمیع و تمرکز فعالیت‌های هر شاخه صادراتی و به‌خصوص شاخه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید مورد نظر قرار گیرد. وی همچنین خاطر نشان ساخت تهیه نقشه راه و ساماندهی نظام آماری و جمع‌آوری آمار صادرات فاوا ار دیگر اولویت­های موجود در این حوزه است.

خسروتاج اضافه کرد: رویکردها به بخش فناوری، امیدوارانه است، بنابراین، باید با شناخت مخاطبان، موانع و بازار هدف، آینده کشور را به سمت برنامه‌ریزی برای صادرات این صنعت سوق دهیم.

وی در ادامه صحبت­های خود ضمن تاکید بر اهمیت حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: اگر مسوولیت را در این حوزه به تشکل‌ها بسپاریم آینده این صنعت را بیمه کرده‌ایم.

در این جلسه عبدالرضا نوروزی نایب رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی نیز با برشمردن مشکلات قانونی و مخل فضای صادرات فاوا گفت: از دست رفتن فرصت طلایی هفت‌ساله در صادرات محصولات حامل محتوا با وجود قدرت بالای رقابت قیمتی، نتیجه بوروکراسی سنگین اداری است.

در ادامه جلسه نمایندگان بخش خصوصی به طرح 14 مشکل اساسی موجود بر سر راه صادرات پرداختند که فقدان استراتژی در صنعت فاوا، مشکلات مالیاتی در صدور نرم‌افزارهای صادراتی، تعدد مجوزهای موردنیاز برای فعالیت در حوزه فاوا از مهمترین موارد مطرح شده بودند. همچنین بالا بودن کارمزد سود تسهیلات بانکی، لزوم حمایت از فعالان صادرات فاوا در اخذ استانداردهایی نظیر CMMI، اجرا نشدن قانون کپی‌رایت و  تطابق نداشتن برنامه‌های آموزشی کشور با بازار کار از دیگر مشکلات بخش خصوصی برای صادرات فاوا بود که در این جلسه به آنها پرداخته شد و برای رفع این مشکلات بر لزوم تدوین برنامه‌ای جهت توانمندسازی بنگاه‌ها تاکید شد.

اعضای کمیسیون و سازمان توسعه تجارت در انتهای جلسه مقرر کردند که از این پس پایان هرماه جلسه میز خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، با پیگیری و رفع حداقل نیمی از موارد مطرح‌شده در نشست قبل و البته با حضور کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل و برگزار شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">