ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون وزیر صمت با اشاره به تلاش کنگره آمریکا برای جلوگیری از تولید رمز ارزها در ایران گفت: مقرر شده چند وزارتخانه به همراه بانک مرکزی، تولید رمز ارزها در کشور را تعیین تکلیف کنند.

به گزارش وزارت صمت، سعید زرندی در رابطه با تولید بیت کوین در کشور که بعضاً توسط برخی واحدهای تولیدی صورت می گیرد، بیان کرد: هنوز در رابطه با تولید بیت کوین تصمیم نهایی در کشور اتخاذ نشده است و همین موضوع موجب شده تا ما نتوانیم برخورد لازم را با واحدهای تولیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی در حوزه تولید بیت کوین در کشور مطرح شده است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را به عنوان یک کار تولیدی بشناسیم باید چارچوب های آن تعریف و مکانیسم نظارت را تهیه کنیم اما مهم اینجاست هنوز این فعالیت به نام کار تولیدی تعریف نشده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: در بخش قیمت برق با دریافت دو تا سه برابری هزینه‌ها می‌توان مدیریت مصرف انرژی را در واحدهای تولیدی که در حوزه بیت کوین فعالیت می کنند انجام دهیم علاوه بر این پیشنهادات دیگری هم در این رابطه مطرح شده است که برای اجرایی شدن آنها نیازمند تصمیم گیری کلی وزارتخانه ها و سیاست دولت هستیم.

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه بسیاری از کشورها برای تولید این ارزهای دیجیتال تردید دارند، تصریح کرد: کنگره آمریکا تلاش زیادی برای جلوگیری از تولید بیت کوین در ایران انجام می‌دهد.

وی گفت: این نوع ارز، هم ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید و هم امکان پولشویی در آن وجود دارد.

زرندی با اشاره به اینکه اگر در این رابطه تصمیم گیری سریعی نشود تولید این نوع ارز در کشور به فعالیت‌های زیرزمینی منجر خواهد شد، اظهار داشت: تاجایی که بنده اطلاع دارم در تعدادی از کمیسیون های دولت این موضوع در دست بررسی است و قرار شده وزارتخانه های متعدد به همراه بانک مرکزی تصمیم گیری لازم را برای تعیین تکلیف تولید بیت کوین در کشور انجام دهند.

این مقام مسئول در خصوص صحبت های اخیر مدیرعامل برق منطقه‌ای استان البرز مبنی بر شناسایی ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه‌ای برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، گفت: استان البرز حدود ۳ هزار واحد صنعتی دارد و با توجه به صحبت های این مقام مسئول باید یک ششم این واحدها مشغول تولید بیت کوین باشند که به نظر من این ارقام نادرست است و باید دقت عمل بیشتری در این خصوص انجام شود.

 

تعرفه برق استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال به زودی مشخص می شود

سخنگوی صنعت برق ایران گفت: تعرفه های برق برای فعالان استخراج ارزهای دیجیتال به زودی - و شاید تا پایان تیرماه - از سوی دولت مشخص و اعلام می‌شود.

«مصطفی رجبی مشهدی» امروز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از مشخص شدن این تعرفه، فعالان استخراج ارزهای دیجیتال می‌توانند به صورت رسمی برق مورد نیاز خود را اعلام کرده تا برای آنها تأمین شود.

وی اضافه کرد: استخراج ارزهای دیجیتال کاری انرژی‌بر است و انرژی زیادی در دو بخش استخراج ارز و سیستم‌های سرمایشی مصرف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برای تولید رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال و برای تولید هر بی تکوین نیاز به ۷۲ کیلوات ساعت برق است، ادامه داد: این میزان معادل مصرف یک واحد مسکونی که مصرفی متعارف (۳۰۰ کیلوات ساعت) در تهران دارد در طول ۲۴ سال است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه اعلام افزایش و یا کاهش میزان مصرف برق امری مقایسه‌ای است، گفت: با به روز شدن فناوری‌ها و استفاده از تکنولویی‌های جدیدتر، مصرف این استخراج‌کنندگان به حدود نصف رسیده است؛ این رقم در گذشته ۲.۲ کیلووات بود که اکنون این رقم به ۱.۱ کیلووات کاهش یافته است.

 

وزارت نیرو مخالف استفاده استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال از برق نسیت

وی افزود: موضعی که وزارت نیرو در برابر این استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال دارد این نیست که نباید متصل به شبکه برق شود و این مساله در مأموریت وزارت نیرو تعریف نشده است.

رجبی مشهدی با اشاره به تاییدیه‌ای که از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای فعالیت استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی داده شده، گفت: بر این اساس آنها برای دریافت پروانه فعالیت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام خواهند کرد و پس از آن می‌توانند نسبت به دریافت برق مورد نیاز خود درخواست ارائه دهند.

سخنگوی صنعت برق ایران ادامه داد: وزارت نیرو هم برق مورد نیاز آنها را بر اساس تعرفه‌ای که از سوی دولت به احتمال زیاد در همین ماه تعیین خواهد شد اختصاص تأمین خواهد کرد.

به گفته وی، اکنون و به دلیل مشخص نشدن این تعرفه، استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال برق مورد نیاز خود را از بخش‌هایی مانند بخش کشاورزی و یا صنعتی دریافت می‌کنند که این امر خلاف است.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در برخی شهرک‌های صنعتی اینها از برق صنعتی و از انشعاب غیر مجاز استفاده می‌کنند - که سبب مشکلاتی برای دیگر صنایع شده است - گفت: استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال باید به صورت رسمی مراجعه کرده و براساس پروانه‌ای که برای آنها صادر خواهد شد برق مورد نیاز خود را اعلام کنند.

وی افزود: برق استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال باید تعرفه‌ای مشخص داشته باشد و براساس استانداردهای جهانی به شبکه وصل شده و مصرف کنند.

 

 


دستگاه متولی ارز دیجیتال در ایران مشخص شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: می توان به گونه ای مدیریت کرد که ماینینگ ارز دیجیتال در ماه هایی انجام شود که مصرف برق در پیک و اوج خود قرار ندارد.
سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با اشاره به توسعه مزارع ارز دیجیتال در ایران، گفت: موضوع ارزهای دیجیتالی در چند بعد قابل بررسی است و ضمن اینکه باید فرصت های این نوع ارز را به صورت همه جانبه نگریست، اما نیز تهدیدهایی به همراه دارد که باید به آن توجه شود و برای آن چاره جویی کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در تشریح فرصت های توسعه ارز دیجیتال، افزود:این نوع ارز هزینه عملیاتی پایینی دارد، چراکه ارزهای متعارف به دلیل اینکه نهادهای واسطه ای آنها را معامله می کنند، هزینه های مبادله بالایی دارند.

وی سرعت بالای نقل و انتقال ارز در حوزه بین المللی را از دیگر مزایای رمز ارزها برشمرد و ادامه داد: در شرایط تحریم بانکی به دلیل ناشناس بودن فرد گیرنده و فرستنده این نوع ارز می تواند یکی از مسیرهای انتقال باشد و تا حدودی می تواند تهدیدی برای تسلط ارزهای غیر مجازی نظیر دلار در اقتصاد ایران باشد.

حسینی با اشاره به اینکه امکان جعل در حوزه ارز دیجیتال وجود ندارد، تاکید کرد: رمز ارزها می توانند مزایای متعددی از حیث جذب سرمایه گذاری خارجی برای کشورهایی که زمینه این فعالیت را مجاز دانسته و شرایط فعالیت آن را به صورت قانونی داشته اند، فراهم کند.

وی با اشاره به تهدیدهای ارز دیجیتال که می تواند ابزار پولشویی به حساب آمده و در کنار آن از ابزارهای خروج سرمایه از کشور محسوب شود، افزود: در برخی کشورها با این دید به حوزه ارز دیجیتال نگریسته می شود که با همین رویکرد در برخی کشورها خرید و فروش رمز ارزها ممنوع شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تولید برق در برخی ماه های سال در کشور بیش از نیاز داخلی است و در برخی ماه ها با کمبود عرضه مواجه است، لذا در این شرایط می توان به گونه ای مدیریت کرد که ماینینگ ارز دیجیتال در ماه هایی انجام شود که مصرف برق در پیک و اوج خود قرار ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به جذابیت ارزهای دیجیتال و توسعه نیروگاه ها توسط بخش خصوصی چالش مصرف انرژی در ایران در این زمینه قابل مدیریت است.

حسینی نوسانات قیمتی ارز دیجیتال را یکی دیگر از تهدیدهای آن عنوان کرد و افزود: نوسانات قیمتی سبب شده که برخی کشورها که نسبت به مجاز دانستن رمزارزها تردید داشته و آن را غیرمجاز اعلام کردند، به افکار عمومی خود هشدار دهند که رمزارزها عدم ثبات قیمتی دارد.

وی با بیان اینکه مقررات و قوانین مشخصی در حوزه بین المللی در حوزه رمز ارزها وجود ندارد، ادامه داد: همانگونه که رمز ارز می تواند یک مزیت باشد بر سیاست های پولی کشورها در سطح کلان نیز تاثیرگذار است و می تواند سیاست های بانک مرکزی کشورها را تهدید کند، چراکه بانک ها در این بخش امکان اعمال سیاست های پولی را نخواهند داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، اظهار کرد: باید از چند جنبه به توسعه ارز دیجیتال در کشور نگریسته شود که در درجه نخست باید شیوه برخورد با این موضوع و مجاز بودن و یا مجاز نبودن استفاده از آن در کشور باید سریعتر تعیین تکلیف و مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی کشورها که ارز دیجیتال مجاز شناخته شده از آن مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، تصریح کرد: باید یک دستگاه متولی در ایران برای رسیدگی به حوزه ارز دیجیتال فارغ از مجاز بودن یا نبودن آن مشخص شود./

 

دولت باید لایحه‌ای درباره «ارز مجازی» به مجلس بفرستد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استفاده از ارزهای مجازی یکی از راهکارهای مناسب برای دور زدن تحریم هاست که باید طی لایحه‌ای از سوی دولت هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلاتی که استخراج ارز مجازی برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است، گفت: استخراج ارزهای مجازی در سطح کشور به عنوان فعالیتی گسترده رواج پیدا کرده است، استخراج ارزهای مجازی مصرف برق بالایی دارد که مشکلاتی را برای کشور در فصل گرما ایجاد کرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید ساز و کارهای کنترل مصرف برق پیش بینی شود و با استفاده کنندگان از برق دولتی برای استخراج ارزهای مجازی برخورد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ارز مجازی به عنوان یکی از راهکارهای مبادلات ارزی در جهان شناخته شده است و در بسیاری از کشورها مبادلات ارزی با این ساز و کار به راحتی انجام می‌شود در کشور ما نیز از این ساز و کار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی تاکنون موضع خود را در این خصوص در چارچوب قانون اعلام نکرده است اظهار داشت: بانک مرکزی صرفاً در چارچوب اعلام مواضع خود فعالیت های ناشی از استفاده از ارزهای مجازی را ممنوع کرده است.

علی اکبر کریمی اظهار داشت: متاسفانه قانون مشخصی که ناظر بر فعالیت ارزهای مجازی باشد در کشور وجود ندارد و ضروری است هر چه سریع‌تر دولت لایحه قانون مشخصی برای تعیین تکلیف استخراج ارزهای مجازی از جمله بیت کوین و مبادلات ارزی با ارزهای مجازی را تهیه و به مجلس بفرستد تا تعرفه برق کسانی که در سطح کشور به استخراج ارزهای مجازی می‌پردازند مشخص شود.

نماینده مردم اراک در مجلس تأکید کرد: استفاده از ارزهای مجازی یکی از راهکارهای مناسب برای دور زدن تحریم هاست که باید قانونمند شود. ضابطه‌مند کردن استخراج ارز مجازی و استفاده از آن در مبادلات تجاری ضروری است. امیدواریم هر چه زودتر دولت لایحه ای در این خصوص به مجلس ارائه کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">