ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تغییراتی که فیس‌بوک در دنیا ایجاد کرد

| سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر
شاید خودمان متوجه تغییر رفتارمان نشده باشیم ولی شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک تغییرات زیادی را در زندگی ما ایجاد کرده اند.

چندی پیش روزنامه گاردین به نقل از مارک زاکربرک بنیان گذار فیسبوک می نویسد: «از هر هفت نفر در جهان یک نفر از فیس بوک استفاده می کند.»

در یک دهه اخیر این شبکه اجتماعی روابط بین افراد، حریم خصوصی، مشاغل و رسانه های خبری را متحول کرده، به سرنگونی حکومت ها کمک کرده و حتی معنی کلمات روزمره را تغییر داده است. در ادامه بر اساس گزارش گاردین به چند نمونه از تغییرات این شبکه اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

حریم های خصوصی از بین رفته است

ما به زندگی خصوصی خود کمتر اهمیت می دهیم. اگر بهای زندگی خصوصی خود را نپردازیم، در این فضا هضم خواهیم شد. فیس بوک بر این اصل بنا شده است. جالب اینجاست که بسیاری از کاربران فیس بوک از این ماجرا اطلاع دارند.

به گفته مرکز تحقیقات پیو ۹۱% از کاربران عکس خود را در شبکه های اجتماعی ارسال می کنند، ۷۱% از کاربران نام شهر یا محل زندگی خود را منتشر می کنند، ۶۱% آدرس ایمیل خود را ارسال می کنند و ۵۰% شماره تلفن خود را ارسال می کنند.

بیش از ۸۰% کاربران علایق خود را به اشتراک می گذارند و خود را هدف تبلیغات برندها می کنند. اما بسیاری از کاربران جدید فیس بوک برای پروفایل خود محدودیت می گزارند. ۶۱% از کاربران فقط به دوستان خود اجازه بازدید از پروفایل شخصی خود را می دهند.

در مقاله ای از مجله «مرز روانشناسی» از این پدیده به عنوان ظهور «ماهیت فیسبوکی» نام برده شده است.

فیس بوک مشاغل زیادی خلق کرده است

فیس بوک برای افراد مشاغل غیرمستقیم ایجاد می کند. به گفته «میشل تینموث» نظریه پرداز رسانه های اجتماعی، با وجود شبکه های مجازی فروشندگان درک بیشتری از مشتریان برند ها خواهند داشت. اطلاعات و تحلیل های در دسترس آنها بسیار زیاد و مفیدتر است. آنها می دانند که مشتریان چه کسانی هستند، با چه کسانی ارتباط دارند و چطور با برند سروکار دارند. به همین دلیل فروشندگان تجاری هزینه های هنگفتی را صرف تبلیغ می کنند. بر اساس گزارش ها درآمد حاصل از تبلیغات در فیس بوک ۴۶% درآمد این فروشگاه ها به حساب می آید.

احزاب سیاسی که به فیس بوک تکیه می کنند برنده اند!

در انتخابات ۲۰۱۵ انگلیس حزب کارگر و حزب محافظه کار با جذب مشاوران انتخاباتی توانستند از طریق شبکه های مجازی موفقیت بیشتری کسب کنند. همچنین در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا شبکه های مجازی در پیروزی باراک اوباما نقش زیای را ایفا کردند.

فیس بوک ابزاری برای سازماندهی یک انقلاب

دکتر اولگا اناچ استاد دانشگاه منچستر معتقد است که فیس بوک رسانه کلیدی در گردهمایی بیش از نیمی از معترضان میدان اروپا در اوکراین بود. نظراتی که پس از پخش شدن خبر عدم امضاء توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا توسط اوکراین بر روی سایت فیس بوک قرار گرفت حکایت از شروع اعتراض میدانی داشت. «مصطفی نایم» فعال اوکراینی، پستی در فیس بوک منتشر کرد که به عنوان جرقه این اعتراظات شناخته شد: «ای مردم، بیایید جدی با این موضوع برخورد کنیم. اگر می خواهید کاری انجام دهید فقط لایک کردن این مطلب کافی نیست. بنویسید که آماده هستیم و میتوانیم حرکتی انجام دهیم. بیایید برای استقلال در کنار بنای تاریخی وسط میدان جمع شویم.»

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بسیاری از مصاحبه شوندگان گفتند که آنها به خبرهای فیس بوک بیشتر اعتماد دارند تا رسانه های سنتی. به نظر آنها حقیقت توسط فیس بوک منتشر می شود!

فیس بوک خبر می سازد و تصمیم می گیرد که خبر چه باشد

بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات پیو ۷۱% از کاربران بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۶۳% از کل کاربران گفتند که از اینترنت به عنوان تنها منبع خبری استفاده می کنند. حدود یک سوم از کاربران فیس بوک در مورد سیاست و دولت پست ارسال می کنند. فیس بوک نیز در این میان سیستم خبری خود را دارد و خود تصمیم می گیرد که چه خبری را کی کجا و چگونه منتشر کند.

کاربران فیس بوک را تغییر می دهند

به گزارش مهر فیس بوک در ابتدا سایتی برای ارتباط دانشجویان بود که فقط تعدادی از دانشگاه های آمریکا به آن دسترسی داشتند. در سال ۲۰۱۴ و دقیقا یک دهه بعد از آغاز به کار فیس بوک، ۵۶% درصد از کاربران اینترنت زیر ۶۵ سال یک حساب کاربری در فیس بوک داشتنه و ۳۹% با کسانی که اصلا ندیده بودند ارتباط داشتند.

دیوید کرپاتریک نویسنده کتاب تاثیر فیس بوک می گوید: «سنگ بزرگ فیس بوک ممکن است خیلی راحت در امتداد جاده بغلتد، اما زمان زیادی طول می کشد تا محو شود.»

  • ۹۴/۰۶/۲۴

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">