ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون اجتماعی پلیس فتا از افزایش تخلفات حوزه رمزارزها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال آینده رویکرد پلیس دیگر ارشادی نیست و قطعا با متخلفان برخوردهای سلبی داریم.

«رمز ارز» یا «ارز رمزنگاری شده» یک نوع ارز دیجیتال است که به وسیله تکنولوژی رمزنگاری امنیت آن تضمین می‌شود. در طی سال‌های اخیر، افزایش شدید قیمت بیت‌کوین باعث ایجاد تعداد زیادی رمز ارز شده و کاربران زیادی را به این حوزه کشانده است.

در شبکه بسیاری از رمز ارزها مانند بیت کوین در حقیقت کاربران نه با نام واقعی خود بلکه با آدرس عمومی کیف پول خود شناخته می‌شوند. تراکنش‌ها، شفاف است و هر کسی می‌تواند بررسی کند یک کیف پول مشخص چه تراکنش‌هایی در چه تاریخ‌هایی داشته اما به راحتی نمی‌توان این آدرس‌ها را به افراد منتسب کرد. ایده‌های پولشویی راحت و رعایت کامل حریم خصوصی در رمز ارزها تقریباً ناممکن هستند.

مانند هر پدیده جدیدی رمز ارزها نیز تهدیدهایی را متوجه جامعه و ساختارهای آن می‌کنند. که این تهدیدات را از پلیس فتا پرسیده ایم تا افرادی که تصمیم دارند به این حوزه ورود کنند با آگاهی بیشتری تصمیم نهایی را بگیرند.

سرهنگ رامین پاشایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تهدیدهای رمز ارزها گفت: در حوزه رمز ارزها یک سیاست مدون یا یک قانون که سازوکار فعالیت در این حوزه را مشخص کند، نداریم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به برخی از صرافی‌ها مجوز داده است تا در امر واردات و صادرات رمز ارزها فعالیت کنند اما صرافی‌هایی هم هستند که بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

 

تنها ۵ درصد از افرادی که در حوزه رمز ارزها فعال هستند دانش و آگاهی لازم را دارند

معاون اجتماعی پلیس فتا افزود: امروزه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون از ایرانی‌ها به حوزه خرید و فروش رمز ارزها ورود کردند؛ از این تعداد فقط پنج درصد راه و روش کار را بلد هستند بقیه افراد با تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی مانند (اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ) دیده‌اند، به این حوزه ورود کرده‌اند.

پاشایی بیان کرد: شرکت‌ها معاملات بورس را به صورت رسمی ثبت و ضبط می‌کنند اما در حوزه رمز ارزها چنین چیزی وجود ندارد و از آنجایی هم که برخی از صرافی‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کنند، تهدیدات بسیاری متوجه افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از گام اول ورود به حوزه رمز ارز، کلاهبرداری می‌تواند شکل بگیرد، گفت: اولین اولویت برای ورود به حوزه رمز ارزها، ساخت کیف الکترونیکی یا همان «وَلت‌» ها است که از همین‌جا کلاهبرداری می‌تواند شروع شود چرا که افراد برای ایجاد کیف الکترونیکی، تمام مشخصاتشان را در اختیار صرافی‌ها قرار می‌دهند و پس از دریافت رمز، دیگر حواسشان نیست که آن صرافی همه اطلاعات آنها را دارد.

 

در حوزه رمز ارزها هم گران فروشی داریم

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: تهدید دیگری که در این حوزه وجود دارد، بحث گران فروشی است. به طور مثال در رابطه با فروش «تتر» مبلغ اصلی شرکت، یک عدد است اما در نهایت که فاکتور را به شما می‌دهند، عدد دیگری ثبت می‌شود و در اینجا است که گران فروشی رخ می‌دهد.

به گفته پاشایی، ورود دادستانی و بانک مرکزی به تخلفات این حوزه لازم است و باید برای رمز ارزها که سیاست‌های پولی و ارزی را تهدید می‌کنند، سازوکاری اندیشیده شود چرا که نسبت به سال گذشته تخلفات حوزه رمز ارزها افزایش داشته و اگر نخواهیم قانون و سازوکاری برایش تعیین کنیم، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ وضعیت از چیزی که الان است، بدتر شود.

 

مبالغی که در حوزه رمز ارزها کلاهبرداری می‌شوند بسیار بیشتر از دیگر جرایم سایبری هستند

وی ادامه داد: مبالغی که در حوزه رمز ارزها کلاهبرداری می‌شود، اصلاً قابل مقایسه با دیگر جرایم سایبری مانند فیشینگ، برداشت‌های غیرمجاز و … نیست. به طور مثال حجم کل پرونده‌های مالی در حوزه فیشینگ، کلاهبرداری و… در یک استان سالانه حدود هفت میلیارد تومان است اما فقط در یک پرونده رمز ارز این عدد به هفت میلیارد تومان می‌رسد.

معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرد: سال آینده روش پلیس فتا در حوزه رمز ارزها متفاوت است و دیگر به مسائل ارشادی و راهنمایی بسنده نمی‌کند. قطعاً با همراهی دادستانی، پرونده‌ها را به اجرا می‌گذاریم و اقدامات سلبی در برخورد با متخلفان این حوزه را شروع می‌کنیم.

پاشایی در پایان گفت: به هموطنان توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند به این حوزه ورود کند، با آگاهی کامل وارد شوند چرا که سرتاسر این بازار، تهدید است و هیچ شرکت رسمی داخلی یا کارگزاری رسمی در داخل ایران نداریم. برخی از افراد خودشان را نماینده یک بانک یا کارگزاری خارجی معرفی می‌کنند که اعتماد کردن به آنها بسیار سخت است و ریسک بالایی دارد.

  • ۰۰/۱۱/۱۷

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">