ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلاش برای معافیت مالیاتی صنعت IT

| يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۸۶، ۱۲:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

همزمان با بیست و ششمین سفر استانی رییس جمهور به یزد جلسه ای به همت خانه صنعت و معدن این استان در سالن شهید عباسپور و با حضور دکتر طهماسبی وزیر صنایع و معادن و حدود 700 تن از مدیران واحدهای صنعتی استان تشکیل شد.

در این نشست، پس از طرح مشکلات ومسایل استان، دکتر طهماسبی، وزیر صنایع ضمن اشاره به عزم جدی دولت در حمایت از صنایع نوین و تاکید بر وجود مشکلات برشمرده شده درخواست نمود پیشنهاد مدونی از سوی بخش خصوصی ارایه و مقدمات تهیه لایحه ای در حمایت از صنایع نوین به ویژه صنعت فناوری اطلاعات فراهم گردد.

وی ضمن تایید وجود مشکلات برشمرده شده، وعده داد که در اصلاح مالیات و معافیت بخشی از این صنعت پیگیر اقدامات قانونی باشد.

مهندس حمیدرضا قمی ، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد در این جلسه ضمن اشاره به بودجه سال 86 گفت : در این شرایط و در حالی که دولت هنوز بزرگترین مشتری صنعت فناوری اطلاعات است، حذف بودجه فناوری اطلاعات در بودجه 86 بی تردید موجب خشکیدن نهال نازک این صنعت خواهد گردید. صرفه جویی در IT برای دولتی که شعارش عدالت محوری و اقتصادش دانایی محور است دور از انتظار بود. چراکه سامانه های ضد فساد IT و تداوم مکانیزه سازی و بهینه سازی سامانه های فعال IT در حوزه های اداری و مالی دولت نه تنها موجب شفاف سازی می گردید بلکه بهترین روش برای ایجاد شرایط برابر برای دستیابی به فرصت ها است.

وی افزود : IT دارای کمترین سرانه سرمایه گذاری در بین صنایع مختلف برای اشتغال است و با توجه به تفاوت ماهوی این صنعت با سایر صنایع در فکر افزار بودن آن، انتظار می رود نگرش دولت محترم به این صنعت در باب اعطای تسهیلات به ویژه تسهیلات بنگاههای زودبازده اشتغال زا تغییر نماید و درعوض اخذ وثیقه های ملکی که اغلب فعالین این صنعت قادر به تهیه آن نیستند، محصول آنها به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار گیرد.

مهندس قمی ضمن استقبال از طرح های حمایتی مرکز صنایع نوین وزارت صنایع در زمینه تولید نرم افزار پیشنهاد نمود تا سیستم داوری و ارزیابی طرح ها بگونه ای تعمیم یابد تا بتواند تولیدکنندگان نوپا IT و نخبگان جوان را نیز مورد حمایت قرار دهد.

وی در ادامه اخذ تجمیع از کارگاههای کوچک مونتاژ رایانه را یکی از چالش های این صنعت دانست و افزود : کارگاههای کوچک مونتاژ با پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و معادن و با سود کمتر از چهاردرصد به ازای مونتاژ هر دستگاه رایانه فعالیت می کنند. اخذ این عوارض حتی با قوانین فعلی نه تنها پایه حقوقی مستحکمی ندارد بلکه تهدید جدی برای 112 واحد مونتاژ این استان با میانگین اشتغال 5 نفر می باشد که البته این وضع در سایر استانهای کشور نیز به همین منوال است. این امر در تضاد جدی با سیاست حمایت از صنایع کوچک است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با اشاره به وجود خیل عظیم نیروی متخصص ، سختکوش و متعهد استان گفت : از 28 مرکز آموزش عالی و دانشگاه استان، 26 مرکز به امر تربیت کارشناس و تکنسین در یکی از رشته های وابسته به IT مشغول به فعالیت می باشند که سالانه بین 480 تا 530 نفر نیروی متخصص در این زمینه به کشور عرضه می نماید. علاوه بر آن استان یزد تنها استانی است که در المپیادهای جهانی ریاضی و کامپیوتر دارای مقام بوده و همچنین مقام اول نسبت قبولی در کنکور درسطح کشور را طی 13 سال متوالی حفظ کرده است.

وی ادامه داد: این شاخص ها می تواند برای فناوری اطلاعات که یک صنعت انسان محور است یک فرصت باشد. باید تدبیری برای اشتغال این جوانان اندیشیده شود و استان یزد تبدیل به یک قطب صادرات نرم افزار گردد. چراکه بیکاری این خیل عظیم نیروی تحصیل کرده می تواند تبدیل به یک تهدید اجتماعی گردد و خروج این نیروها و جذب ایشان در کشورهای دیگرهم، اتلاف سرمایه گذاری در امر آموزش آنها است.

مهندس قمی در خاتمه ضمن اشاره به استعدادها و امکانات بالقوه استان پیشنهاد تاسیس برج IT استان را که می تواند منجر به اشتغال بیش از 500 نفر از متخصصین استان، بصورت مستقیم گردد را ارایه نمود. وی ضمن اعلام آمادگی و پیشگامی بخش خصوصی در این زمینه، استفاده بهینه و مشترک از زیرساخت های لازم در این صنعت و ایجاد کریدور صادراتی برای جذب پروژه های برون سپاری IT از سایر کشورها را از اهداف مهم این طرح برشمرد.

همچنین در این نشست دکتر حجت، رییس خانه صنعت و معدن استان با ذکر مشکلات کارگران در اخذ سرویس از تامین اجتماعی خواستار قطع انحصار این سازمان در ارایه سرویس و اخذ حق بیمه و حضور شرکتهای خصوصی در این عرصه گردید.

  • ۸۶/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">