ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تمایل یک شرکت خارجی برای اجرای فیبر نوری منازل

| چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام آمادگی یک شرکت خارجی برای اجرای فیبرنوری منازل گفت: سرمایه گذار خارجی از ما خواسته که تضمین بازگشت سرمایه داشته باشیم که موضوع در حال بررسی در کمیسیون تنظیم و مقررات ارتباطات است.
فناوران- اجرایی نشدن پروژه فیبر نوری در کشور و تمدید انحصار اپراتور چهارم، به یکی از نقاط ضعف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بدل شده است. با این حال مدیرعامل شرکت زیرساخت روز گذشته با اعلام ورود یک سرمایه گذار خارجی، وعده حل این مشکل را داده است.
به گزارش تماس نیوز محمد جواد آذری درباره آخرین وضعیت پروژه اپراتور چهارم ارتباطات برای اتصال به شبکه فیبر نوری به منازل کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از سهامداران آن است، گفت: اجرای پروژه دسترسی فیبر نوری منازل (FTTH) نیازمند سرمایه گذاری بسیاری است که زمان بازگشت سرمایه گذاری آن طولانی مدت است؛ به همین دلیل شاهد هستیم که سرمایه گذاران و سهامداران این مجموعه موفق به اجرای این پروژه نشده اند. 
وی با بیان اینکه حتی اپراتورهای ارتباطی که از سال گذشته مجوز فعالیت در پروژه فیبر نوری را گرفتند نیز به رغم ادعاهایی که برای سرمایه گذاری داشته اند، اما تاکنون موفق به ایجاد این شبکه نشده اند. هم اکنون در خصوص اپراتور چهارم ارتباطات یک مجموعه خارجی اظهار آمادگی برای حضور و توسعه این پروژه کرده، اما برای آن شروطی را گذاشته است. 
وی با بیان اینکه مشکل این پروژه نبود نقدینگی نیست بلکه بازدهی دیرهنگام آن است، گفت: سرمایه گذار خارجی از ما خواسته که تضمین بازگشت سرمایه داشته باشیم و دوره سرمایه گذاری آن را گارانتی کنیم؛ چراکه سرمایه گذاری در این پروژه پرریسک است. 
معاون وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون این موضوع در حال بررسی در کمیسیون تنظیم و مقررات ارتباطات است تا بررسی کنیم که آیا اجازه سرمایه گذاری با تضمین مدنظر شرکت خارجی را بدهیم یا آنکه به وضعیت فعلی و بدون اجرای این پروژه ادامه دهیم. 
وی افزود: این شرکت خارجی درخواست دارد که برای هر شهری که می خواهد شبکه دسترسی فیبر نوری منازل را ایجاد کند، یک دوره گارانتی به وی داده شود و بازگشت سرمایه آن تضمین شود. به همین دلیل زمانی که این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب نشود، قراردادی با آن بسته نخواهد شد.
آذری در مراسم دیدار با کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز گفت: هم اکنون شاهد استفاده مردم از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات هستیم . امروز شاهد آن هستیم که صف های طولانی برای پرداخت قبوض، خرید دفترچه کنکور و انتخاب رشته به مدد دولت الکترونیکی حذف شده است و 51 درصد مردم در سالی که گذشت، در سرشماری نفوس و مسکن با استفاده از اینترنت، اطلاعات شان را ثبت کردند.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان ظرفیت های ایجاد شده با اجرای پروژه توسعه لایه انتقال (تلاش3) گفت: با اجرای این پروژه  ظرفیت شبکه زیرساخت در لایه انتقال از 4 ترابیت به 10 ترابیت افزایش یافت و با ایجاد مراکز تبادل داده در 7 شهر شاهد افزایش دسترسی به شبکه ارتباطی امن، پایدار و باکیفیت به عنوان زیرساخت دولت الکترونیکی هستیم.
معاون وزیر ارتباطات بهینه سازی ظرفیت های موجود در شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیریت منابع و هزینه ها و توقف پروژه های غیر ضروری را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال 95 عنوان کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف مهم ما بود که به عنوان مدل توسعه این بخش مد نظر قرار گرفت؛ چرا که با حرکت زندگی نوین بشر به سمت شبکه های مجازی، شبکه ملی اطلاعات فرهنگ، اقتصاد، اشتغال و امنیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با بیان وجود نیروی انسانی متخصص در این حوزه که به دلیل نبود بازار کار، جذب شرکت های فناوری خارجی شده اند، گفت: بازار ما در دست گوگل، مایکروسافت و اپل است. این در حالی است که با وجود تولید محتوا، می توان شاهد منابع عظیم اشتغال در کشور باشیم.
آذری کاهش قیمت پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت را با هدف کاهش قیمت سرویس های بومی مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات و ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرد و گفت: ما فقط نمی توانستیم به فکر درآمدزایی باشیم و به همین دلیل با این کاهش قیمت از یک سوم درآمدمان که مبلغی حدود 640 میلیارد تومان بود، چشم پوشی کردیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">