ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تنها 20 درصد کاربران مجازی محتوا تولید می‌کنند

| چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۴:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت:80 درصد مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها تولید می‌شود توسط ۲۰ درصد کابران انجام می‌گیرد و به تعبیر دیگر یعنی ۸۰ درصد کاربران مصرف کننده آرا،عقاید و دانش ۲۰ درصد دیگر هستند.

به گزارش فارس، سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا در برنامه سعادت آباد رادیو تهران گفت: هر وقت صحبت از فضای مجازی می‌شود بحث آسیب‌ها، تهدید‌ها و فرصت‌های آن مطرح است. شبکه‌های اجتماعی نوعی نگرش، سبک زندگی و تسهیل در ارتباطات را به دنبال داشته است.

وی افزود: آمار وبگردى، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و همچنین ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بالاست و تا حدودی اینترنت مناسب با قیمت نسبتا ارزان هم در اختیار مردم قرار دارد، اما آنچه که مطرح می‌شود نحوه استفاده از این فضا است.

معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرد: در کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است و بخشی از جامعه به دلیل عدم استفاده صحیح از این فضا به خودشان و جامعه آسیب می‌زنند.

وی متذکر شد: به عنوان مثال برخی افراد در این فضاها کلاهبرداری کرده و به خود و دیگران خسارتی وارد می‌کنند که موجب تشکیل یک پرونده قضایی می‌شود و یک بار قضایی و انتظامی به دستگاه‌های اجرایی کشور تحمیل می‌شود.

سرهنگ پاشایی گفت: ما در کنار شبکه‌های اجتماعی غیر‎بومی، شبکه‌های اجتماعی داخلی هم داریم که کاربران در این شبکه‌ها نیز فعالیت می‌کنند که بیشتر این فعالیت‌ها وقت گذرانی، تفریح و در پاره‌ای از موارد طرح مباحث علمی است. اما آنچه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی ما مطرح می‌شود فضای وبگردی و تجارت است که تنها مختص کشور ما نیست.

وی تصریح کرد:دسترسی به اینترنت در بیشتر کشورهای دنیا که در تولید یک شبکه اجتماعی سرآمد هستند بر اساس نظام سِنی اتفاق می‌افتد یعنی دسترسی کودکان به این شبکه‌ها طبق گروه سنی آنها انجام می‌شود. اما به طور مثال در کشور ما والدین زمانی که می‌خواهند اپلیکیشن یا بازی را برای کودکشان تهیه کنند هیچگاه به محدودیت سِنی آن توجه نمی کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا افزود: متاسفانه در کشور ما محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها رد و بدل می‌شود برای گروه سنی ۳ سال تا ۹۰ سال یکسان است. این دو گروه سنی با اینکه از نظر دیدگاهی کاملا با هم متفاوت هستند ولی به طور یکسان از این محتوا استفاده می کنند و هیچگونه فیلترینگ و کنترلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ما نباید فرهنگ استفاده از این فضا را داشته باشیم به جای اینکه به صورت حکومتی محدودیت ایجاد کنیم؟»، اذعان داشت: تا زمانی که فرهنگ‎سازی نشود، دانش رسانه‌ای مردم افزایش پیدا نکند و بهره‌بردای بر اساس نظام سنی صورت نگیرد؛ قوانین حکومتی نتیجه نخواهد داشت.

سرهنگ پاشایی تصریح کرد: ۸۰ درصد مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها تولید می‌شود توسط ۲۰ درصد کابران انجام می‌گیرد و به تعبیر دیگر یعنی ۸۰ درصد کاربران مصرف کننده آرا،عقاید و دانش ۲۰ درصد دیگر هستند.

معاون اجتماعی پلیس فتاگفت: وظیفه پلیس، کار انتظامی است ولی در کنار کار انتظامی کار پیشگیری اجتماعی هم انجام می‌دهد و همزمان با پلیس ۲۵سازمان، ارگان و نهاد دولتی در امر پیشگیری و فرهنگ سازی دخیل هستند. ما معتقدیم در جرائم سایبری پیشگیری اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

وی ابراز داشت: اوباش فضای مجازی، امنیت روانی فضای مجازی را برای هموطنانمان تهدید می‌کنند و برای افزایش دنبال کننده‌های خود دست به اقدامات عجیبی می‌زنند که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و این اقدامات، جُرم است.

معاون اجتماعی پلیس فتا بیان داشت:گاهی افراد متوجه نیستند که دست به این اقدامات مجرمانه می‌زنند و فیلمی را منتشر می‌کنند که با همه گیری آن در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

سرهنگ پاشایی افزود: در کشورهای غربی افراد چهره و شاخص با فعالیت در این فضا انسجام اجتماعی و هم نوایی ایجاد می‌کنند؛ در صورتی که متاسفانه در کشور ما برخی افراد بنام از موقعیت خود در ایام کرونا سوءاستفاده کرده و داروهای مختلفی برای این بیماری تبلیغ می‌کردند؛ در صورتی که به طور کلی تبلیغ دارو در فضای مجازی ممنوع است.

  • ۰۰/۰۷/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">