ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهدیدات اینترنتی علیه آمریکا

| شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

برخی مقامات ایالات متحده آمریکا در ادعاهایی بی‌اساس ایران و چند کشور دیگر را به تلاش برای حمله سایبری به آمریکا متهم و آن را به حملات 11‌سپتامبر تشبیه کردند.

 

حملاتی شبیه به 11 سپتامبر
«سی.‌ان.‌ان» چندی پیش در گزارشی نوشت: دن کوتس، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا درباره افزایش تهدیدهای سایبری علیه ایالات متحده هشدار داد و گفت که این وضعیت به نقطه بحرانی رسیده است. 

او این وضعیت را بیش از هر کشور دیگر درباره روسیه مطرح کرده است. کوتس به این که در این زمینه علائم هشدار وجود دارد اشاره کرد اما بدون ذکر دلیل گفت: به همین دلیل است که من اعتقاد دارم که ما در یک نقطه بحرانی هستیم. امروز، زیرساخت دیجیتالی که در خدمت این کشور است به معنای واقعی کلمه تحت حمله است. کوتس با بزرگ‌نمایی و جوسازی علائم هشداردهنده را با حملات تروریستی 11 سپتامبر در ایالات متحده مقایسه کرد. در ماه‌های قبل از سپتامبر 2001، به گفته جورج تنت مدیر CIA چراغ‌های قرمز هشدار روشن شده بود. کوتس اظهار کرده که امروز در حدود دو دهه از آن زمان گذشته و من اعلام می‌کنم که چراغ‌های هشدار دوباره به وضعیت قرمز رسیده است.

وی روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی را بدترین مجرمان نامید و با تاکید بیشتر بر روسیه و جهت دادن ادعاهای خود علیه دموکراسی در آمریکا افزود این کشورها تلاش خود را برای تضعیف دموکراسی ما ادامه می‌دهند. این کشورها هر روز تحت نفوذ زیرساخت‌های دیجیتال ما هستند و نفوذ سایبری و حملات متعدد علیه اهداف خود در ایالات متحده را ترتیب می‌دهند. برخی از اهداف آنها عبارتند از: دولت فدرال، ارتش ایالات متحده، دولت مرکزی، دولت‌های محلی و کسب و کارهای ایالات متحده. نظرات کوتس در همان روز اعلام شد که وزارت دادگستری آمریکا اتهام 12 عامل اطلاعاتی ارتش روسیه مبنی بر شرکت در تلاش مستمر برای هک ایمیل‌ها و شبکه‌های کامپیوتری دموکرات‌ها در انتخابات 2016 را اعلام کرد. کوتس با اشاره به این اتهامات ترس خود را از تهدیدات انتخاباتی آینده مطرح می‌کند. او این اقدامات را پایدار و فراگیر عنوان کرده و هدف آنها را صرف نظر از اینکه آیا در زمان انتخابات هستیم یا خیر، تحت تاثیر قرار دادن دموکراسی در آمریکا به طور روزانه اعلام کرده است. 

 

کاخ سفید در خواب

کوتس برای پنهان کردن ترس خود و نشان دادن اشراف آمریکا بر فضای سایبر گفت: بازیگران روسیه و دیگران به خوبی در معرض آسیب‌پذیری به خاطر زیرساخت‌های حیاتی و جدی ما در فضای سایبر هستند. او همچنین اظهار کرد: مساله جدی در مورد روس‌ها، هدف آنهاست و هدف روس‌ها را این‌گونه نیت‌خوانی کرد: تضعیف ارزش‌های اساسی ما، تضعیف دموکراسی، ایجاد شکاف بین ما و متحدان ما. ایالات متحده آمریکا تاکنون نوع دخالت انتخاباتی را که در سال‌2016 توسط کرملین تجربه شده شاهد نبوده است. با این حال، ما کاملاً متوجه هستیم که تنها با یک کلیک از صفحه کلید فاصله داریم تا یک وضعیت مشابه تکرار شود. در ادامه جان پوستتا، رییس سابق کمپین انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون، به گزارش هشدار روز شنبه، آنا کابررا در «سی.‌ان.‌ان» واکنش نشان داد و گفت: همان طور که مدیر اطلاعات ملی نیز اشاره کرد، هشدار به وضعیت قرمز رسیده و در این شرایط من فکر می‌کنم که کاخ سفید خود را به خواب زده است. کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز مانند دیگر مقامات در وزارتخانه او یک ارزیابی مشابه انجام داده مبنی بر این که روسیه هنوز انتخابات میان دوره 2018 را با مقیاس یا دامنه نفوذ کمپین خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 مورد هدف قرار نداده است. اما نیلسن در کنفرانسی در فیلادلفیا خاطرنشان کرده بود که جامعه اطلاعاتی تلاش‌های مداوم روسیه را با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مشاهده کرده است. کوتس نیز گفته بود که مقامات اطلاعاتی تلاش‌های مخرب برای دستکاری رسانه‌های اجتماعی و انتشار تبلیغات متمرکز بر مسائل اساسی با هدف ایجاد و تشدید شکاف‌های اجتماعی و سیاسی را مشاهده کرده‌اند.

 

پیش‌گویی‌های خیالی غرب تمامی ندارد

وب سایت ایران پرایمر متعلق به انستیتو صلح ایالات متحده نیز در روزهای اخیر ادعاهایی مشابه را مطرح کرده است. این وب‌سایت نیز در اظهاراتی پیشگویانه نوشته است: روسیه، چین، ایران و کره شمالی سال آینده بزرگ‌ترین تهدیدات اینترنتی را برای ایالات متحده ایجاد خواهند کرد. ایالات متحده با یک محیط پیچیده تهدیدات اطلاعاتی خارجی در سال‌2018 مواجه خواهد شد. کشورهای دیگر در خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای شرقی و آمریکای لاتین نیز تهدیدات اطلاعاتی محلی و منطقه‌ای را برای منافع ایالات متحده خواهند داشت. ایران پرایمر در گزارش خود به موضوعات دیگری نیز پرداخته و آ‌نها را با مساله تهدیدات سایبری پیوند داده است. در این گزارش آمده است که ایران بزرگ‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه را داراست و می‌تواند تا برد دوهزار کیلومتر از مرزهای ایران را مورد حمله قرار دهد. نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، برای نیروی دریایی ایالات متحده خطر محسوب می‌شوند. این گزارش به مسائل نظامی اکتفا نکرده و در ادامه به وضعیت اقتصادی ایران نیز پرداخته است. 

 

شبکه نفوذ 11 زبانه 

روزنامه صبح نو نوشت: رویترز نیز از دیگر خبرگزاری‌هایی بوده که به این موضوع پرداخته است. رویترز یک عملیات نفوذ آشکار ایرانی را که هدف آن کاربران اینترنت در سراسر جهان است مورد ادعای خود قرار داده و گفته این عملیات به طور قابل توجهی بزرگ‌تر است از آنچه قبلاً دیده شده است. خبرگزاری رویترز این عملیات موهوم را شامل یک شبکه گسترده وب‌سایت‌های ناشناس و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی در 11 زبان مختلف معرفی کرده است. شرکت امنیت سایبری که مقر آن در ایالات متحده آمریکاست نیز در این باره ادعا کرده سایت‌ها و حساب‌های کاربری که در شبکه‌های اجتماعی کشف شده، بخشی از حساب‌های کاربری «اتحادیه جهانی رسانه‌های مجازی» (IUVM) بوده که برخی از آنها توسط شرکت‌های فیس‌بوک، توئیتر و آلفابت بسته شد. شرکت گوگل نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد اما حساب کاربری IUVM را تعلیق کرده است.

  • ۹۷/۰۶/۱۰

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">