ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهرانی ها منتظر تحقق اینترنت پرسرعت

| چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

هرچند در ابتدای تصویب مصوبه دولت برای مجاز کردن شرکت مخابرات ایران جهت راه‌اندازی سه میلیون پورت سوالات و نکات ابهامی درباره مغایر بودنش با قوانین متعدد و از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی به همراه داشت اما پس از خصوصی شدن مخابرات، راه‌اندازی سه میلیون پورت پرسرعت اینترنت در پی آنچه ناتوانی شرکت‌های ندا برای عمل به تعهداتشان اعلام شد، به مخابرات واگذار شده است.

به گزارش (ایسنا)، اکنون راه‌اندازی یک میلیون از سه میلیون پورت پرسرعت اینترنت برعهده شرکت مخابرات استان تهران بوده و این شرکت تا پایان سال 88 مکلف به نصب و راه‌اندازی آن است. این در حالیست که هنوز در تمام تهران به عنوان یکی از کلان شهرها و پایتخت کشوری که می‌خواهد در پایان چشم‌انداز 20 ساله رتبه نخست علمی منطقه را داشته باشد، امکان ارائه این سرویس برقرار نشده است.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان‌ تهران با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ورود مخابرات در راه‌اندازی سه میلیون پورت، ورود بخش دولتی به این حوزه را تا ابتدای سال 85 ممنوع اعلام شد اظهار کرد: در حال حاضر 11 شرکت PAP یا ندای فعال حدود 90 هزار پورت در استان تهران راه اندازی کرده‌اند. این در شرایطی است که در حال حاضر امکان ارائه ADSL در همه مناطق استان تهران وجود ندارد.

محمد روح‌الهی با بیان اینکه شرکت‌های ندا در جهت عمل به تعهدات خود تلاش کرده‌اند ادامه داد: در عمده مناطق شهر و استان تهران، شرکت‌های ندا پورت‌های پرسرعت را ارائه می‌دهند و فکر می‌کنم اگر همکاری بهتری بین مخابرات و شرکت‌های ندا وجود داشته باشد و نیز سفارش‌ تجهیزات به نتیجه برسد بتوانیم تا درصد بالای نیازهای استان تهران را پوشش دهیم هرچند می‌دانیم که تقاضا بیش از این مقدار خواهد بود و برای پاسخ به تقاضا همکاری شرکت‌های PAP نیز ضروری است.

در هر حال پورت‌هایی که توسط شرکت مخابرات استان تهران راه‌اندازی می‌شود به طور عمده مورد استفاده متقاضیان شهر تهران قرار خواهد گرفت زیرا عمده‌ی تقاضا برای ADSL در شهرهای تهران و کرج است.

به اعتقاد مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران حدود 24 میلیون تلفن ثابت در کشور زمینه لازم برای نصب و راه‌اندازی پورت و ارائه سرویس ADSL به مردم را فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که ظرفیت‌ لازم برای گسترش آن وجود دارد. این میزان تقاضا ثابت می‌کند شرکت‌های PAP برای ادای تعهدات خود فضا دارند با این همه تا کنون کمتر از 200 هزار پورت راه‌اندازی کرده‌اند.

اما تعداد 100 هزار پورت جوابگوی چه مقدار نیاز بازار است؟ روح‌الهی تصور می‌کند این تعداد پورت براحتی در بازار جذب شود و همچنین ظرف چند ماه آینده با به نتیجه رسیدن پروژه 600 هزار پورت بتوانیم اگر نیازی هست برطرف کنیم.
* آماده شدن عمده مناطق تهران تا پایان سال

بهمن‌ماه امسال واگذاری ADSL در برخی مناطق تهران به طور محدود آغاز شد که ظرفیت فعلی ایجاد شده در حوزه اینترنت پرسرعت در استان تهران شامل 100 هزار پورت می‌شود که در عمده مناطق تهران نصب و راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر ساکنان منطقه دو مخابراتی یعنی شماره تلفن‌هایی که با پیش شماره 2 آغاز می‌شود، می‌توانند به صورت مراجعه به مراکز مخابراتی و یا غیرحضوری برای دریافت ADSL - اینترنت پرسرعت - اقدام کنند و مسوولان ابراز امیدواری کرده‌اند تا پایان سال عمده مناطق آماده ارائه اینترنت پرسرعت به متقاضیان باشند.

در برخی مناطق دیگر نیز ارائه ADSL به صورت آزمایشی و به افرادی خاص شامل دانشجویان، اساتید دانشگاهی و... آغاز شده است، اما از آنجا که خدمات پس از فروش لازم است بعد از تهیه این امکان در تمام مناطق شهر تهران ارائه اینترنت پرسرعت در سطح عمومی آغاز می‌شود.

متقاضیان می‌توانند با یک بار مراجعه و دریافت نام کاربری و کلمه عبور علاوه بر دریافت ADSL دیگر خدمات مخابراتی را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. بعد از این حداکثر در 72 ساعت اینترنت پرسرعت نصب می‌شود.
* بستر فنی مورد نیاز ارائه ADSL در کرج

همچنین ارائه ADSL در منطقه 8 هم به‌زودی انجام خواهد شد و در کرج نیز بستر فنی و تجهیزات مورد نیاز آماده است و فقط باید پروسه اداری آن طی شود.

خدمات پس از فروش از منزل تا شرکت مخابرات به صورت رایگان انجام می‌شود اما در داخل شرکت یا منزل خدمات توسط شرکت‌های همکار مخابرات انجام شده و هزینه آن دریافت می‌شود.

کل ظرفیت اینترنت پرسرعتی که از سوی شرکت مخابرات استان تهران ارائه می‌شود یک میلیون پورت است. البته کشش بازار بیش از این است. شرکت مخابرات تهران در این حوزه سقف خاصی ندارد و مطابق با قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خدمت‌رسانی خواهد کرد.

*دفاعیه بخش خصوصی اما در حالی که عنوان شده بود شرکت‌های خصوصی آنطور که باید به تعهدات خود عمل نکردند، عبدالمحمد بیدختی نژاد ـ مسوول کمیسیون PAP سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران ـ با بیان اینکه عملکرد شرکت‌های ندا با توجه به وضع موجود و اقدامات شرکت‌های مخابرات دولتی و در مقایسه با دیگر پروانه‌ها قابل قبول است، معتقد است: این شرکت‌ها بیشتر از تعهدات پروانه سرمایه‌گذاری کرده و برخلاف ادعای وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در سراسر کشور خدمات ADSL ارایه می‌کنند.
او تصریح کرد که شرکت‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری بیش‌تری را هم دارند و حاضرند مشروط به انجام تعهدات شرکت‌های دولتی تضمین هم بپردازند. عملکرد شرکت‌ها زمانی دیده می شود که مقایسه شود قبل از حضور شرکتها در چهار سال پیش یک پورت پرسرعت مخابرات دولتی با یک میلیون تومان در اختیار مشتری قرار می‌گرفت.

به گفته او معاون اول رئیس جمهور مصوبه‌ای از هیات دولت در 17 آذرماه 87 را ابلاغ کرده است که در بند 1 این مصوبه به شرکت‌های مخابراتی دولتی اجازه داده می‌شود تا نسبت به واگذاری سه میلیون پورت پرسرعت در کشور اقدام نماید در حالیکه شرکت‌های خصوصی PAP با اخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این زمینه فعال هستند.

مدیران شرکتها معتقدند امکانات انتقال پهنای باند در درون شهرها وجود ندارد، به رغم ادعایی که می‌شود امکان انتقال بین شهری و بین استانی بسیار نابه‌سمان است، قیمت تعرفه خطوط انتقال بسیار بالاست و ماهانه بیش از 1.5 میلیارد تومان توسط شرکت‌های مخابرات دولتی از شرکت‌ها گرفته می‌شود.

با تمام این اوصاف طبق سند برنامه چهارم توسعه، باید یک و نیم میلیون پورت پرسرعت تا آخر برنامه در کشور داشته باشیم که کارشناسان معتقدند با توجه به این که امسال به پایان این برنامه می‌رسیم و هنوز موفق نشده‌ایم به همه این میزان پورت پرسرعت در کشور دست یابیم، بنابراین برای موفقیت‌ها در برنامه باید برنامه‌ها در این زمینه تغییر کرده و به صورت بلندمدت و با تلاش بیش‌تری حرکت کنیم.

  • ۸۸/۱۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">