ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع از انتشار نسخه به روزشده جاسوس افزار "استاکس‌نت " در سیستم‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: تغییر شرایط تولید کارخانه‌ها از طریق ویروس جاسوس اطلاعات امکان‌پذیر است.

محمود لیایی در گفت‌وگو با فارس در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر امکان کنترل فرآیند تولید کارخانه‌ها از طریق ویروس جاسوس و ایجاد برخی اختلالات در واحدهای تولیدی اظهار داشت: این ویروس می‌تواند کوچکترین اطلاعات موجود در خط تولید را انتقال دهد و به همین دلیل امکان تغییر شرایط تولید مانند مدت زمان ذوب کوره و چگونگی فعالیت خطوط تولید را نیز داراست.

وی افزود: این ویروس ممکن است باعث تغییر در فرایند تولید برخی واحدهای صنعتی شود که البته تاکنون گزارشی در این خصوص به ما ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: به منظور مقابله با فعالیت ویروس جاسوس، از واحدهای صنعتی خواسته شده تا میزان آلودگی سیستم‌های خود را به این ویروس اعلام کنند.

لیایی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیران ارشد واحدهای صنعتی داشتیم، قرار شد این واحدها میزان آلودگی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی خود را به جاسوس افزار "استاکس نت " اعلام کنند تا پس از تعیین میزان آلودگی، آنتی‌ویروس مربوطه در اختیار آنها قرار گیرد.

وی افزود: در صورتی که با این ویروس به صورت ریشه‌ای برخورد نشود، امکان انتشار مجدد آن وجود خواهد داشت، از این رو واحدهای صنعتی باید مراقبت‌های اساسی را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نسخه به روزتر و قوی‌تری از ویروس جاسوس اطلاعات در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی کشور منتشر شده است؟ گفت: طراحان هر ویروس، بعد از مدتی نسبت به رفع معایب و توسعه آن اقدام می‌کنند و تا امروز نیز اخباری در خصوص انتشار 5 نسخه از ویروس "استاکس‌نت " شناسایی شده است.

لیایی با بیان اینکه هدف اصلی ویروس جاسوس صنعتی، انتقال اطلاعات مربوط به خطوط تولید واحدهای صنعتی است، اظهار داشت: تمام واحدهایی که از سیستم اسکادای زیمنس استفاده می‌کنند، امکان آلودگی به این ویروس جاسوس را دارند.

وی تصریح کرد: دو شرکت داخلی موفق به تهیه آنتی‌ویروس "استاکس نت " شده‌اند و ما نیز به واحدهای صنعتی توصیه می‌کنیم تا از آنتی‌ویروس‌های ایرانی استفاده کنند، زیرا ممکن است آنتی‌ویروس‌های زیمنس نیز آلوده به نسخه جدید این ویروس باشند.

  • ۸۹/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">