ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید کارت هوشمند ملی به اما و اگر خورد

| سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

مهراد کریم‌نیایی - عرضه کارت هوشمند ملی از جمله پروژه‌های پر سروصدایی بوده که از ابتدای طرح آن با مخالفت‌هایی از سوی کارشناسان و حتی مسوولان سازمان فناوری اطلاعات مواجه بوده و هست. به‌رغم این مخالفت‌ها اما همچنان این طرح پیش رفت و همچنان نیز در دستور کار است.

منتقدان بر این نظرند که کارت هوشمند در دنیا به علت هزینه‌های بالا و نیز به سبب قدیمی بودن، منسوخ شده است و روش‌های نوآورانه‌تر و نوین‌تر جایگزین آن شده‌اند که مشهورترین آنها استفاده از اطلاعات بیومتریک به جای کارت هوشمند است. با این وجود تا این لحظه هیچ‌یک از این نظرات مخالف نتوانسته جلوی اجرای این طرح پرهزینه را بگیرد.

ابهام دیگر در خصوص کارت‌های هوشمند اما به دستگاه‌های خوانش این کارت‌ها باز می‌گردد؛ هزینه بالای ساخت و فروش این دستگاه‌ها درواقع حکم کوه یخی را دارد که فعلا از نظرها دورمانده و در آینده بیشتر هویدا خواهد شد. اما از آنجا که هزینه اجرای این طرح از جیب مردم است، کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

نهم مردادماه امسال بود که سخنگوی ثبت‌احوال اعلام کرد به علت تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت ملی هوشمند را وارد کشور کنیم. درحالی‌که انتظار می‌رفت این اتفاق در نهایت به توقف این طرح پرحاشیه و جانشینی آن با فناوری‌های نوین منجر شود، اما این اتفاق نیفتاد.

نکته عجیب دیگر این بود که باوجود آنکه انتظار می‌رفت در ابتدای ایجاد طرح کارت ملی هوشمند حداقل به تعداد بیش از دو برابر جمعیت کشور بدنه کارت ملی تهیه شود، اما گویا موضوع واردات بدنه این کارت‌ها هم به شکل خرد انجام می‌شد، تا عاقبت گفته شود تحریم‌ها دامن کارت ملی هوشمند را گرفت. اگرچه برخی معتقدند این کارت هوشمند ملی است که دامن تحریم‌ها را گرفته است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام اعلام شد که به دلیل عدم امکان واردات بدنه این کارت‌ها حالا تولید داخلی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

 

وعده تولید کارت هوشمند ملی

همان‌طور که ذکر شد، نهم مرداد‌ماه سال جاری سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور دلایل تاخیر در صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کرد و گفت: متاسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم، به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت متولی واردکننده کارت ملی تاکنون همکاری خوبی با ثبت‌احوال داشته اما طبیعی است بر اثر تحریم‌ها هزینه واردات بالا رفته باشد و ما در این شرایط با عدم ورود کارت خام برخورد کردیم. این در حالی است که ما تعهد داشتیم در فرصت زمان کوتاهی کارت‌ها را تحویل مردم دهیم.

در این مقطع سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور ضمن عذرخواهی از مردم، گفت: اعلام کرده بودیم در کمتر از 15 روز حتی کارت هوشمند ملی را صادر کنیم اما اکنون تاخیر ناخواسته‌ای به دلیل عدم تامین بدنه کارت داریم که این برای سازمان هم یک شوک تلقی می‌شود.

ابوترابی همچنین اعلام کرد: به همین دلیل به سمت تولید این کارت‌ها در کشور رفته‌ایم، فرایند اولیه به‌خوبی پیش رفته و در آستانه تولید کارت ملی ایرانی هستیم اما به دلیل اینکه باید فرایندهایی مثل مقاومت را طی کند قدری زمان می‌برد، اما امیدواریم در آبان‌ماه بتوانیم کارت‌های ایرانی را وارد چرخه کنیم.

 

وعده مجدد برای عرضه کارت هوشمند ملی

دوم مهرماه امسال سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور جزییات بیشتری از سرنوشت تولید کارت خام برای کارت هوشمند ملی ارایه کرد و گفت: در این خصوص نیز با چاپخانه دولتی به نتیجه رسیده‌ایم و به‌زودی کارت‌های تولید داخل در اختیار سازمان ثبت‌احوال کشور قرار خواهد گرفت که در این‌باره به زودی اطلاعات جدیدی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

ابوترابی با بیان اینکه تلاش می‌شود هیچ وقفه‌ای در فرایند صدور و تحویل کارت هوشمند ملی صورت نگیرد، گفت: در این‌باره نیز با توجه به دپوی کارت‌های خام همچنان ماهیانه یک میلیون کارت هوشمند ملی صادر می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان اینکه هزینه صدور کارت هوشمند ملی با تحریم‌ها و جایگزین شدن کارت‌های داخلی تغییری نخواهد کرد، گفت: رقم صدور کارت ملی هوشمند بر اساس مصوبه دولت 31 هزار تومان است.

 

تاکید دوباره بر وعده آبان‌ماه

ششم آبان‌ماه درحالی‌که انتظار می‌رفت سرنوشت تولید کارت‌های هوشمند ملی روشن شده باشد، بار دیگر سخنگوی ثبت‌احوال به ارایه اطلاعات کلی و تکراری پرداخت و گفت: براساس قولی که چاپخانه دولتی داده، پایان آبان‌ماه اولین سری کارت تولید داخلی را تحویل گرفته و در مرحله صدور از آن استفاده کنیم.

سخنگوی ثبت‌احوال مدعی شد چون ظرفیت تولید 2.5 میلیون کارت در ماه است، در حال حاضر برای آنهایی که تکمیل ثبت‌نام کردند به‌تدریج کارت صادر می‌شود. وی در خصوص کیفیت کارت‌ها نیز گفته مردم نگران نباشند، کیفیت کارت‌ها این کارت‌ها کنترل شده‌اند و به لحاظ مقاومت و امنیت در رده نمونه خارجی هستند.

 

آخرین وعده صدور کارت ملی هوشمند

نوزدهم آبان‌ماه درحالی‌که به روزهای پایانی ماه و سررسید نهایی آخرین وعده عرضه کارت هوشمند ملی داخلی نزدیک می‌شدیم، باز هم به جای عرضه این کارت‌ها وعده‌ای دیگر مطرح شد.

در این زمان سخنگوی سازمان ثبت‌احوال بار دیگر به تکرار اظهارات قبلی خود پرداخت و البته یک امّای جدید نیز در کار آورد و آن اینکه به‌جز تولیدکننده‌ای که قرار است تا پایان آبان‌ماه کارت‌های تولیدی را تحویل دهد برای نخستین بار و بدون ارایه نامی از وجود یک شرکت دیگر به عنوان تاییدکننده محصول تولیدکننده خبر داد و گفت: متولی آماده‌سازی بدنه کارت ملی ساخت داخل چاپخانه دولتی است. همچنین تایید‌کننده مراحل فنی نظیر ایمنی و مقاومت یک شرکت داخلی بوده که این شرکت در حال بررسی این بدنه است تا در صورت مناسب بودن این بدنه به صورت انبوه تولید شود.

به این ترتیب اگر همه‌چیز خوب پیش رود، کارت‌های هوشمند تولید داخل از پایان آبان وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. لذا پرسش دیگری که در این مقطع ایجاد می‌شود، این است که با توجه به میلیون‌ها نفر از ایرانیانی که هنوز کارت هوشمند ملی بی‌استفاده خود را دریافت نکرده‌اند، آیا از نظر فنی و لجستیک امکان اتمام این طرح در سال جاری وجود دارد یا بازهم شاهد تمدید مهلت آن خواهیم بود؟ (منبع:عصر ارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">