ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۱۳ بازی رایانه‌یی مخصوص تلفن همراه، PC و کنسول کینکت با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و سازمان فناوری اطلاعات تولید شده است.

بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به همکاری‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در دو سال اخیر درسه محور بیان کرد: تنظیم قرارداد برنامه‌ریزی راهبردی صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق ۱۴۰۴، از جمله موارد یاد شده است. تدوین چشم‌انداز و مأموریت‌ها، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و ارائه برنامه‌ریزی راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این قرارداد دیده شده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی بنیاد، بیان کرد: این پروژه از حدود دو سال گذشته آغاز شده است و در مرحله ارائه به شورای عالی فضای مجازی است. همچنین برگزاری هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران این حوزه و بررسی مباحث مرتبط در ۱۰ کشور دیگر نیز در دستور کار است.

مینایی ارتقای نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای را دومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی ذکر کرد و گفت: از سال ۸۶ حرکتی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای رده‌بندی سنی بازی‌ها تحت عنوان "اسرا" آغاز و فاز اول و دوم آن با طبقه‌بندی ۱۵۰۰ بازی به انجام رسید، اما در مقام عمل با مشکلاتی مواجه شد که باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و ارتقا می‌یافت.

وی ادامه داد: از این رو با همکاری شورای عالی اطلاع‌رسانی و دانشگاه علم و صنعت فاز سه و چهار ارتقای نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای کلید زده شد که اکنون به اتمام رسیده و منتظر اجرای آن هستیم. بر اساس تجربه اول، ارتقای، حذف، تغییر و اضافه برخی شاخص‌ها انجام شد و همچنین محتواسنجی محصول تعاملی در بعد بومی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌ها در این محور تدوین کتاب "اسرا" محسوب می‌شود که از دید کلان سیاست‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را مورد توجه قرار داده است و به زودی با همکاری شورا به چاپ خواهد رسید.

مینایی، سومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی را ابلاغ محل اعتبار بودجه‌ سازمان فناوری اطلاعات ذکر کرد و بیان داشت: سازمان فناوری اطلاعات برای کمک به ساخت بازی‌های بومی، قول مساعدی برای در اختیار گذاشتن اعتباری به بنیاد داده بود، اما به دلیل ماهیت غیر دولتی و غیر انتفاعی بودن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در حالت رسمی امکان این اختصاص اعتبار وجود نداشت و به همین دلیل اعتبار در اختیار شورای عالی اطلاع‌رسانی گذاشته شد و آن‌ها به عنوان کارفرما، محل مصرف اعتبار و بهره‌بردار را بنیاد معرفی کردند.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون از این مبلغ در سال ۹۱ و در قالب تولید ۱۳ بازی رایانه‌ای صرف شد، گفت: از میان بازی‌های تولید شده، شش بازی با عنوان‌های "آسمان‌خراش‌ها"، "تسخیرآسمان"، "شیطونک"، "تیله‌بازی"، "زمین من" و "ده توپ" مربوط به تلفن همراه و با سیستم‌عامل جاوا است که البته دو مورد آن برای گوشی‌های هوشمند نیز قابل استفاده است.

وی ادامه داد: چهار بازی دیگر نیز شامل "دروازه‌های پارس"، "شبان"، "سرگذشت اویار" و"سرزمین دایناسورها" هستند که اولی مخصوص سیستم عاملIOS اپل و مابقی مربوط به PC با دیگر سیستم‌های عامل است. نکته قابل توجه مربوط به بازی "شبان" است که با ساخت حدود سه ساعت بازی دوبعدی جذاب، در سال ۹۱ به عنوان بازی برتر سال شناخته شد. از این رو با کمک بنیاد دو ساعت دیگر به این بازی اضافه شد و اکنون آماده توزیع در بازار کشور است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه گفت: سه بازی دیگر اعم از "ببر بعد از ظهر"، "صاعقه " و "مربی ورزشی"، از جمله بازی‌های حرکتی محسوب می‌شوند که بر روی کنسول بازی کینکت (kinect)، پیاده‌سازی شده است. پیش‌تولید این بازی‌ها به اتمام رسیده است و تولید نهایی هم در دست اقدام است که با کمک یک سرمایه‌گذار در محیط پارک‌ها و رستوران‌ها عرضه خواهد شد.

مینایی در پایان ابراز داشت: در سال ۹۲ نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون از محل اعتبارات، اختصاص داده شده است که قصد داریم پیش‌تولید یکسری بازی‌های کوچک و بزرگ را آغاز کنیم.

  • ۹۲/۰۵/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">