ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دنیای اقتصاد - مرجان ربانی- اوایل سال جاری شورای عالی اطلاع‌رسانی در ادامه اجرای طرح تکفا که از سال 81شروع شده بود اقدام به آغاز پروژه تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات کشور کرد تا براساس بررسی نتایج طرح نخستین تکفا به تدوین تکفا2 بپردازد، اما هنوز شرکت پیمانکار این پروژه نتوانسته به تعهدات قرارداد عمل کند و پروژه در فاز صفر به سر می‌برد این در حالی است که اخیرا نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور رفع موازی‌کاری در شوراهای فعال در حوزه IT تصمیم به اختصاص بودجه سال آینده به شورای عالی فناوری اطلاعات در بخش فعالیت‌های اجرایی IT گرفته است و طبق اعلام این کمیسیون طرح تکفا و مسائل مربوط به این طرح به دلیل داشتن جنبه اجرایی از این پس باید در شورای عالی فناوری اطلاعات وزارت ICT پیگیری شود.
با توجه به اینکه شورای عالی اطلاع‌رسانی با تاخیر در تدوین پروژه تکفا2 توسط شرکت پرورش داده‌ها مواجه شده و از سویی نیز مجلس اعتقاد بر واگذاری طرح تکفا به شورای عالی فناوری اطلاعات دارد پیش‌بینی می‌شود طرح جامع توسعه و کاربری فناوری اطلاعات کشور در شورای عالی اطلاع‌رسانی به نافرجامی بیانجامد.
تضمین اجرایی برای تکفا2 وجود ندارد

از سوی دیگر خسرو سلجوقی معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با توجه به نظر کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس معتقد است: طرح تکفا براساس مصوبه هیات دولت و مجلس آغاز شده و از سوی این شورا ادامه خواهد یافت. اما به دلیل تدوین طرح جامع IT در شورای عالی فناوری اطلاعات وزارت ICT و موازی‌کاری این شورا با شورای عالی اطلاع‌رسانی هیچگونه‌ تضمینی برای مورد استفاده قرار گرفتن خروجی پروژه تکفا2 که در شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام می‌پذیرد وجود ندارد.

وی با اشاره به هزینه 6میلیارد تومان برای تدوین طرح جامع IT در شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: شورای عالی فناوری اطلاعات در حال موازی‌کاری با شورای عالی اطلاع‌رسانی است در حالی که در شورای عالی اطلاع‌رسانی 2 تا 3میلیارد برای این طرح هزینه شده است.

طبق گفته سلجوقی همانند بسیاری از خروجی‌های بدون استفاده پروژه‌های IT در کشور احتمال مورد استفاده قرار نگرفتن خروجی پروژه تکفا2 از سوی مسوولان IT کشور وجود دارد.
این در حالی است که رمضان‌علی صادق‌زاده نائب رییس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس در این‌خصوص معتقد است: نظر مجلس به انجام طرح‌های اجرایی در حوزه IT توسط شورای عالی فناوری اطلاعات است و با توجه به اینکه هدف اصلی تقسیم کار و جلوگیری از موازی‌کاری است پیش‌بینی می‌شود به دلیل آغاز تدوین طرح جامع IT توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی نتیجه این طرح مورد استفاده شورای عالی فناوری اطلاعات قرار گیرد اما طبق نظر کمیسیون صنایع و معادن تمامی امور اجرایی IT و طرح تکفا به شورای عالی فناوری اطلاعات وزارت ICT مربوط است و باید از فاز ارزیابی، طراحی تا فاز اجرایی در این شورا انجام پذیرد.

وی اجرای پروژه تدوین برنامه جامع‌IT را در شورای عالی فناوری اطلاعات بعید دانسته و معتقد است این شورا تازه تشکیل شده و با توجه به حضور نمایندگان چندین وزارتخانه در این شورا امکان انجام موازی‌کاری وجود ندارد.
مدیریت برنامه‌های توسعه IT برعهده سازمان مدیریت است

اما در این میان، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی براساس مطالعات انجام شده توسط این شورا معتقد است: اداره فناوری اطلاعات در بسیاری از کشورهای جهان زیرنظر مستقیم رییس‌جمهور است.

اخیرا نصرالله جهانگرد توسعه فناوری اطلاعات را به عنوان یک مبنای اقتصادی و اجتماعی از جنس زیرساخت دانسته و در گفت‌وگو با نشریه تکفا می‌گوید: مدیریت اصلی IT باید در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شود. اما در مرحله اجرا حتما باید بین وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات و سازمان برنامه و دستگاه‌‌های اصلی هماهنگی باشد.

وی دلیل توفیق برنامه فناوری اطلاعات در دولت گذشته را حل این مناقشه ذکر کرد و افزود: توفیق بزرگ ما در تحقق آنچه که امروز به چشم می‌آید محصول حمایت مستقیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شخص رییس دولت، معاون او و بقیه اعضای هیات‌وزیران در مرحله اجرا بود.
وی در مورد دلایل اختلاف بین وزارت ارتباطات با سازمان مدیریت گفت: وزارت ارتباطات در درجه اول مسئولیت توسعه زیرساخت و حمایت از شبکه‌‌های دسترسی و توسعه سرویس‌های جدید ارتباطی را دارد اگر وزارتخانه‌ بخواهد مدیریت توسعه کاربرد را برعهده گیرد دفاتر سازمانی، نیروی انسانی، اختیارات قانونی و شان اداری لازم را برای این کار در اختیار ندارد و از سوی دیگر با کنار کشیدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عملا هیچ کاری انجام نمی‌شود چرا که هیچ دستگاهی حاضر نیست که از دستگاه هم عرض خودش برنامه بگیرد در حالی که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کار را می‌کنند.

وی افزود: در تمام دنیا برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات دستاورد یک هماهنگی ملی بین چند بخش اصلی است که تعارضی با یکدیگر نداشته باشند.
پرورش داده‌ها در فاز صفر تکفا2 مانده

قرارداد پروژه تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات کشور توسط دبیر شورای عالی‌ اطلاع‌رسانی اوایل سال جاری با شرکت پرورش داده‌ها امضا شد که طبق این قرارداد شرکت ایرانی پرورش داده‌ها به عنوان مجری در قالب کنسرسیومی به تدوین این برنامه و بررسی نتایج طرح تکفا1 می‌پردازد.

قرار بود تا پایان سال جاری شرکت مجری بخش نخست این پروژه را به پایان برساند ولی به گفته سلجوقی شرکت پرورش داده‌ها در اجرای تعهدات قرارداد خود تاخیر داشته‌ و هنوز در فاز صفر این پروژه هستند در حالی‌که پروژه دارای 5فاز است.

توضیح :

روزنامه دنیای اقتصاد – به دنبال انتشار مطلبی با عنوان «مسئولیت تکفا به شورای عالی اطلاع‌رسانی واگذار می‌شود» در تاریخ 10 اسفند، خسرو سلجوقی معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی توضیحاتی را برای روزنامه ارسال کرده که می‌خوانید:
1 - اینجانب مصاحبه‌ای با سرکار خانم ربانی نداشته‌ام.

2 - با توجه به بند یک، صحت مطالب مندرج مورد تایید نمی‌باشد.

3 - خبرنگار محترم به نقل قول از اینجانب تناقضاتی را اعلام کرده است که حداقل تاکنون در هیچ مصاحبه‌ای مشابه این موارد وجود ندارد.

3-1 به نقل از اینجانب، «طرح تکفا از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی ادامه خواهد یافت» و در ادامه

«هیچ گونه تضمینی برای مورد استفاده قرار گرفتن خروجی پروژه تکفا 2 که در شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام می‌پذیرد وجود ندارد» موارد تناقض کاملا مشهود است.

ضمنا طرح تکفا نداریم بلکه برنامه تکفا است و اصرار اینجانب همیشه در سخنرانی‌ها به کلمه «برنامه» به جای کلمه «طرح» می‌باشد و همچنین پروژه تکفا 2 در دبیرخانه در دست مطالعه نمی‌باشد که اینجانب به آن اشاره‌ای کرده باشم. احتمالا روزنامه‌نگار محترم از این پروژه خبر دارند!

4 - هدف تولیدکننده خبر، نامشخص است، آیا اطلاع‌رسانی می‌کند؟! آیا نظارت و ارزیابی می‌کند؟! آیا؟!
گروه کامپیوتر دنیای اقتصاد– ضمن تشکر از توضیحات آقای سلجوقی شایسته بود ایشان اگر از محتوای گزارش دنیای‌اقتصاد راضی نبود حداقل اصل مصاحبه را تکذیب نمی‌کرد. چرا که به شهادت همکاران گروه کامپیوتر این مصاحبه تلفنی با ایشان صورت گرفته است.

  • ۸۴/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">