ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکفا 2 اجرا یا تعلیق

| سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۴:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

طرح توسعه‌ی کاربری فن‌آوری اطلاعات در کشور تحت عنوان تکفا در سال 81 و از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح و به‌واسطه‌ی آن بودجه‌هایی به پروژه‌های مختلف در سازمان‌ها به منظور توسعه‌ی IT در کشور اختصاص داده شد؛ گذشته از سوالاتی که درباره‌ی اجرای مناسب یا غیر مناسب این طرح و نحوه‌ی تخصیص و مصرف بودجه‌های آن در دولت گذشته وجود دارد، این سوال هم مطرح شد که آیا لزومی به ادامه‌ی طرح توسعه و کاربری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که به تکفای 2 معروف شد در کشور وجود دارد؟ این پرسشی بود که تقریبا اکثر کارشناسان پاسخ مثبتی به آن داده و عقیده داشتند که رها کردن طرح تکفای یک، باعث خواهد شد که اهداف مورد نظر این طرح به نتیجه‌ای که باید نرسند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،هرچند به نتیجه نرسیدن و متوقف ماندن پروژه‌های IT در طول این سال‌ها در کشور تقریبا امری عادی شده اما تکفا طرحی یکی از چالش برانگیزترین طرح‌های سال‌های اخیر در حوزه ICT به‌شمار می‌رود.

قرار بود در فاز دوم طرح تکفا، راهبردهای توسعه‌ی ICT در کشور و به تعبیری نظام مربوط به توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات کشور تدوین شود، در این خصوص نیز شورای عالی اطلاع‌رسانی به‌عنوان کارفرما، مرکز تحقیقات مخابرات به‌عنوان ناظر و شرکت پرورش داده‌ها به‌عنوان مجری تدوین طرح تکفا 2 شناخته شدند و ظاهرا این طرح همچنان در حال تدوین است.

دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - طرح تکفا را یک طرح لازم و در حقیقت طرح توسعه‌ی کاربردی فن‌آوری اطلاعات کشور دانسته و گفته بود که قطعا این طرح‌ها ادامه خواهد داشت اما در توسعه‌های بعدی که در نظر داریم در شورا انجام دهیم محور اصلی کار ما تمرکز بر محتوا است.

به گفته‌ی او تصور این ‌که تکفای دو فقط مربوط به امور مهندسی و فن‌آوری است اشتباه است زیرا ما در تکفا نظام جامع ملی را در حوزه‌های مختلف IT خواهیم دید و در این حوزه توصیه‌های مبتنی بر تجارت جهانی و وظایف خدماتی که باید عرضه شود دیده شده است که بعد از عرضه‌ی تکفا دو اجرای آن به عهده‌ی نهادهای مربوطه خواهد بود و درصدد تکمیل و اتمام طرح تکفا برآمدیم.
محدوده‌ی ارگان‌های دخیل در تکفا باید مشخص شود

کمال محامدپور- سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات و معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - درباره‌ی ادامه‌ی این طرح به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: چارچوب روشن و برنامه‌ریزی هدفمند در ادامه‌ی طرح تکفا دلیلی است که بخش خصوصی فعالیت سالمی ‌داشته باشد و از طرفی IT در نگاه کلان در جایی مشخص سیاست‌گذاری و اجرای آن به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته‌ی او طرح تکفای دو باید همراه بازنگری و مرور بر کارهای تکفای یک باشد و جنبه‌ی سیاست‌گذاری با برنامه‌ی چند ساله دراز مدت داشته باشد؛ لازم است که تکفا دو در کلان از جهت کاربردهای IT زمینه را فراهم آورد؛ بخش خصوصی نیز ظرفیت کار در این حوزه را داراست.

محامدپور افزود:‌ تعامل بین شورای عالی اطلاع‌رسانی و شورای عالی فن‌آوری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و محدوده‌ی هر دو ارگان باید در این طرح مشخص باشد؛ هر دوی این ارگان‌ها سیاست گذارند و هزینه کردن اعتبار مورد نظر توسط این دو شورا انجام می‌شود.

وی افزود: در بخش ملی، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات سیاست‌گذاری می‌کند تا کاربردهای IT با نظارت عالیه‌ی وزارت انجام شود؛ وجود طرحی شبیه تکفای دو در کلان کشور لازم است زیرا از کاربردهای IT عقب هستیم و باید این فاصله را کاهش داد.
تکفا باید با امضای دولت و در تمام ارگان‌ها قابل اجرا شود
رضا پاکیزه‌خو - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان همدان - با اعتقاد بر اینکه تکفای یک توانست بیشتر از 50 درصد چشم‌گیر عمل کند گفت: ‌اگر تکفای دو ادامه‌ی راه تکفا یک باشد، یعنی شناساندن IT به جامعه‌ در قالب طرح تکمیلی، یک نیاز است، اما باید دید تکفای دو با چه اهدافی آغاز شده است؛ طرح تکفا نیز باید با امضای نهایی دولت انجام شود تا در تمامی ‌ارگان‌ها قابل اجرا باشد اما نه به این معنا که بخش خصوصی در اجرای آن حضور نداشته باشد.
دولتی بودن طرح تکفای دو را با شکست مواجه می‌کند

محمدعلی حیدری - کارشناس فن‌آوری اطلاعات - معتقد است که دولتی بودن بیش از هر چیز طرح تکفای دو را با شکست مواجه می‌کند؛ ضعف مدیریتی ایراد بزرگی است اما وجود برنامه‌ی دراز مدت برای کم شدن این ضعف مناسب است و گسستگی در رفتار و گفتار دولت‌ها که به توقف برنامه‌ها منجر می‌شود را از بین می‌برد.

او با اعتقاد بر این که‌ تکفا دو نباید شروع شود، زیرا طرح‌های آنی با شکست مواجه می‌شود، گفت: به جای تخصیص بودجه‌ی آنی بهتر است سازمان‌های دولتی دارای ردیف بودجه‌ی جداگانه IT باشد؛ در طرح تکفا یک هر سازمانی که ارتباط بهتر و قدرت داشت، بودجه‌ی بیشتری را دریافت می‌کرد، اما توسعه‌ی نقطه‌ای بیهوده است.

بهمن برزگر- کارشناس فن‌آوری اطلاعات- در ارزیابی خود از اجرای طرح تکفا در کشور، با اشاره به نگاه کارشناسان در دولت‌های گذشته مبنی بر پرداختن جدی به IT در فرایند اجرایی کشور، گفت: تکفای یک از کارهایی بود که یک شخص آن را مدیریت می‌کرد و مطمئنا باید از مجریانش پرسید که از چه سیستمی ‌استفاده کردند و باید دید تکفا دو در ادامه‌ی همان تکفا خواهد بود یا طرح مجزایی است و تنها اسمی مشابه ‌دارند و آیا این طرح در ادامه‌ی نگاه سیاست‌گذاران اولی است یا خیر.

او گفت که اگر من عضو مشورتی تکفا دو باشم به سراغ تکفا یک می‌روم تا مشخص شود که چه کارهایی در آن انجام شده و داکیومنت‌ها کجاست، مشکلات در کجا بوده و پیشنهاد مجریان سابق چیست سپس طبق این اسناد برنامه‌ای تنظیم می‌شد تا با تحلیل گذشته نقاط ضعف شناسایی و به آن‌ها در طرح تکفا 2 به طور جدی نگاه شود.

به گزارش ایسنا اگر از تاخیرهای پیش آمده در تدوین مرحله‌ی دوم تکفا بگذریم، این پرسش‌ها وجود دارد که آیا شورای عالی اطلاع‌رسانی با تغییری که در شرح وظایف خود دارد، همچنان امکان راهبری طرح مذکور را دارد یا خیر و کار هماهنگی و تعیین اولویت‌های کاری دستگاه‌های دولتی دارای بودجه‌ی تکفا را چه نهادی هدایت می‌کند و آیا دبیرخانه شورای عالی فن‌آوری اطلاعات به عنوان مرجع سیاست‌گذاری در حوزه‌ی ICT برنامه‌ی مدونی برای گسترش IT و به طور مشخص ادامه‌ی طرح تکفا دارد؟

  • ۸۶/۰۲/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">