ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جاسوس‌افزار شرکت بدنام در خدمت پایش کرونا

| يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - خبر عرضۀ تجاریِ نرم‌افزار کاربردی «شرکت گروه اِن.اِس.اُ»، برای پایش، ردیابی، کنترل و توقف شیوع ویروس کرونای جدید، روز چهادهم فروردین 1399 در چند وبگاه خبرگزاری‌های بزرگ جهان به‌طور همزمان منتشر شد؛

برای مثال در دو نشانیِ زیر:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-17/surveillance-company-nso-supplying-data-analysis-to-stop-virus  و    https://cointelegraph.com/news/world-health-organization-launches-blockchain-platform-to-fight-covid-19
این برنامۀ کاربردی، نوعی جاسوس‌افزار است که به گفتۀ یکی از مدیران «شرکت گروه اِن.اِس.اُ»: صرفاً به دولتها فروخته میشود. 
نکته مهم در این خبر، آن است که دولتها برای بهره‌برداری از این نرم‌افزار، باید به اُپراتورهای محلی ارتباطات سیار در کشور، ابلاغ کنند که داده‌های مشتریان را وارد برنامۀ کاربردی این جاسوس‌افزار کنند. با واردسازی داده‌های کاربران تلفن همراه در نرم‌افزار مذکور، نقشۀ جغرافیایی محل مورد نظر تیم پایشگر ظاهر میشود و مسیرهای شیوع ویروس کرونا به‌صورت زنده و پویا برای بهرهبرداران قابل مشاهده میگردند. سپس با استفاده از دستورهایی معین، مبتلایان تا حد تشخیص هویت فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید، اعم از ناقل علامت-دار و بیعلامت یا بیمار، قابل رصدکردن و کنترل میباشند. به این منظور، دولت‌های استفادهکننده از جاسوسافزارِ «شرکت گروه اِن.اِس.اُ» باید نتایج آزمونهای غربالگری از هزاران یا میلیونها شهروند آزمون شده را از پیش احصا نموده و وارد این نرم‌افزار کرده باشند تا مسیرِ تحرکِ ناقلانِ بیعلامت و علامتدار قابل ردگیری شود.
«شرکت گروه اِن.اِس.اُ» مدعی است که شماری از دولتها هم‌اکنون (در فروردین 1399 خورشیدی) در حال آزمایش و استفادۀ عملی از  این نرم‌افزار هستند، و تعدادی از کشورهای دیگر نیز متقاضی خرید آن میباشند به طوری که مدیران «شرکت گروه اِن.اِس.اُ» در حال مذاکره با آنها هستند. در ضمن، مجوز صدور و  فروش این اپلیکیشن در خارج از اسرائیل توسط دولت رژیم اشغالگر فلسطین صادر شده است. 

 

معرفی شرکت نرم‌افزاری «گروه اِن.اِس.اُ»
ساده و شفافترین بیان برای معرفی شرکت «گروه اِن.اِس.اُ» این جمله است: «گروه اِن.اِس.اُ» در حال حاضر حداقل در سه پرونده قضایی، تحت پیگرد قانونی است، به شرح زیر:  


1-    واتس اپ روز سه شنبه، هفتم آبان 1398 (خورشیدی) از "شرکت گروه اِن.اِس.اُ" (به ثبت رسیده و مسقر در فلسطین اشغالی) که سازندۀ افزاره‌های «فراپایشگری الکترونیکی» یا Electronic Surveillance    شکایت و این شرکت را متهم کرد که با واردسازی پنهانی جاسوس‌افزاری در پایانه‌های رایانه‌ای و در تلفن های همراه تقریباً 1400 کاربر واتس اپ [شاملِ: دیپلماتها، مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مقامات ارشد دولتها] در چهار قارۀ جهان، به جاسوسان دولتی واردکنندۀ پنهانی جاسوس‌افزار مورد بحث در پایانه‌های رایانه‌ای قربانیان، کمک کرده است که به حریم خصوصی ایشان تجاوز کرده و امنیت ارتباطات ایشان را به خطر انداخته است. سپس، در پروندۀ دادخواستی که در دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو (کالیفورنیا- ایالات متحدۀ آمریکا) در همین زمینه تشکیل شد، سرویس پیام رسانی واتس اپ که متعلق به فیس بوک است، شرکت گروه اِن.اِس.اُ را متهم کرد که به موجب این جاسوس‌افزار، حد اقل 100 عضو جامعۀ مدنی در کشورهای مختلف هدف قرار گرفته و لطمه دیده‌اند. یکی از موارد دادخواست علیه اِن.اِس.اُ، مورد استفاده قرار گرفتن نرم‌افزار تولیدی این شرکت برای هک کردن تعدادی از فعالان در هندوستان بود که به واردآمدن اتهاماتی علیه حاکمان هندوستان مبنی بر دخالت دولت هند در این ماجرا، منجر شد برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، رجوع شود به وبگاه‌های زیر:
https://qz.com/india/1739097/what-is-pegasus-and-how-did-it-target-indians-on-whatsapp/ و https://www.huffingtonpost.in/entry/did-indian-govt-buy-pegasus-spyware-home-ministry-answer-is-worrying_in_5dd3bbb1e4b082dae813a058  یا https://thewire.in/tech/pegasus-spyware-bhima-koregaon-activists-warning-whatsapp
واتس اپ، مورد مذکور را "الگویی بیبدیل از سوء استفاده" خوانده است.

 

2-    کمتر از یک ماه بعد از رسانهای شدن شکایت واتس اپ علیه گروه اِن.اِس.اُ، در روز یازدهم آذر 1398 (خورشیدی) عُمر عبدالعزیز، ساکن در مونترئال (کانادا) و یکی از سعودیتبارانِ مخالفِ دولت عربستان سعودیِ نزدیک به جمال خاشقجیِ روزنامه‌نگار، مقتول توسط عمال دربار سعودی، موفق شد پروندۀ دادخواستی را علیه همان شرکت نرم افزاری مستقر در فلسطین اشغالی تشکیل دهد، مبنی بر این که گروه اِن.اِس.ا،ُ جاسوس‌افزار «پگاسوسِ» تولیدی این شرکت را به دربار عربستان سعودی فروخته و به این ترتیب به سازمان اطلاعات عربستان سعودی کمک کرده است تا پایش تلفن هوشمند جمال خاشقجی (در زمان حیاتش) به دست جاسوسان عربستان بیفتد. این دادخواست، فشار مضاعفی را به شرکت گروه اِن.اِس.اُ و به رژیم اشغالگر فلسطین که مجوز فروش این بدافزارها را به دولت‌های خارجی صادر میکند، وارد کرد. نگاه کنید به:
https://www.nytimes.com/2018/12/02/world/middleeast/saudi-khashoggi-spyware-israel.html
این اتهامات به شرکت NSO باعث شدند توجه پژوهشگران به فعالیت شرکت مورد بحث جلب شود. در یکی از این پژوهشها آمده: « در آگوست سال 2016 پژوهشگران دایرۀ امنیت دیجیتالی سازمان "سیتیزن لاب" در دانشگاه تورنتو، گزارش مفصلی از منبع نوع خاصی از برنامه های پیشرفتۀ جاسوسی را منتشر کردند که می توانست دستگاه آیفون شخصی افراد را به سیستم سیار کنترل و رهگیری آنها تبدیل کند و بدین ترتیب، امکان کنترل تحرکات و ضبط گفتگوهای تلفنی وی و حتی استفاده از دوربین و میکروفون تلفن همراه وی فراهم می شد. 
احمد منصور از فعالان برجسته حقوق بشر در امارات یکی از قربانیان این برنامه ها بود؛ به طوری که پیامی را بر روی دستگاه آیفون خود دریافت کرد که در آن وعدۀ ارائۀ اطلاعات محرمانه دربارۀ استفاده از شیوه های شکنجه در کشورش داده شده و از او خواسته شده بود که بر روی لینک پایین پیام کلیک کند. این لینک همان برنامه جاسوسی "پگاسوس بود که توسط شرکت صهیونیستی "اِن.اِس.اُ" [...] طراحی شده است. سازمان سیتیزن لاب با اشاره به این حادثه، اعلام کرده است که به احتمال زیاد کشور امارات این فرد را ترور کرده است. منصور خود اعلام کرده بود که از سال 2011 هدف حملۀ برنامه های جاسوسی قرار داشت. وی در همان سال با امضای توماری خواستار اجرای اصلاحات دموکراتیک در امارات شده بود. گزارش سازمان سیتزن لاب در پایان اعلام کرده است که برنامۀ جاسوسی (پگاسوس) توسط شرکت اِن.اِس.اُ طراحی و تولید شده است. 
احمد منصور به اتهام انتشار اخبار کذب و دروغین در شبکه های اجتماعی، به 10 سال حبس محکوم شده بود».  عنوان پژوهش مذکور: "یگان 8200 رژیم صهیونیستی و نقش آن در فناوری های جاسوسی این رژیم" است و نویسندگان آن نیز: محسن محمد صالح و فاطمه حسان عیتانی هستند، تاریخ انتشار نیز: ششم مهر 1398، و منبع آن، این وب-گاه است:  https://farsi.palinfo.com/20551    

 

3-    همچنین سازمان عفو بین‌الملل، شرکت گروه اِن.اِس.اُ و رژیم اشغالگر فلسطین را متهم کرده است که شرکت مذکور به عربستان سعودی برای جاسوسی کردن از اعضا و کارمندان این سازمان کمک می کند، در حالی که وزارت دفاع اسرائیل درخواست عفو بین‌الملل مبنی بر لغو مجوز صادرات جاسوس‌افزار از سوی شرکت گروه اِن.اِس.اُ به کشورهای دیگر را رد کرده است.
مرور و یادآوری اخبار مذکور در رابطه با جاسوس‌افزار شرکت NSO برای پایش کووید-19، به ابعاد پنهان و آشکار فناوریهای برآینده و پیشرونده (Emerging and Ongoing Technologies)  التفاتی نگران-کننده میدهد، زیرا ویروس کرونا نیز به نوبۀ خود معضلی برآینده و پیشرونده (An Emerging and Ongoing Problem) است و این ترس وجود دارد که دولتهای بیشتری مجبور به بهرهبرداری از آن یا از نسخه‌های بومی چنین جاسوس‌افزارهایی برای پایش اخلاف کووید-19 بشوند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۹/۰۱/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">