ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جانشین «ترک سل» انگلیسی نیست

| دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۸۴، ۰۴:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که روز گذشته نماینده هیأت مدیره «ایران سل» از قطع ارتباط با شرکت «ترک سل» و آغاز همکاری این گروه با شرکت آفریقایی MTN خبر داد، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، در گفت‌وگویی با «بازتاب» به برخی ابهامات درباره این شرکت پاسخ داد.
«جاوید قربان اوغلی»، سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی است که حضور شرکت MTN در مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه ایران (بهمن 1382) در زمان مسئولیت او انجام شده است.
31 ماه پس از اعلام نام «ترک‌سل» به عنوان برنده مناقصه دومین خط تلفن همراه کشور، روز گذشته آقای «محمودزاده»، یکی از شرکای ایرانی این پروژه، رسما اعلام کرد شرکت MTN جایگزین «ترک‌سل» خواهد شد. گفتنی است، از همان آغاز انتشار این خبر، مطالب ضد و نقیضی در باره شرکت MTNدر رسانه‌های گروهی انتشار یافته است.
مشروح این گفت‌وگوی کوتاه را در زیر می‌خوانید.
بازتاب: آقای قربان اوغلی، می‌گویند شرکت MTN انگلیسی است؟

قربان اوغلی: تا آنجا که من اطلاع دارم، شرکت MTN یکی از سه اپراتور خطوط تلفن همراه آفریقای جنوبی است که اتفاقا از میان این سه اپراتور تنها شرکتی که کلیه سهام آن متعلق به آفریقای جنوبی است، شرکت MTN است. دو شرکت دیگر یعنی VODACOM و CELL C با درصدهای متفاوت سهامداران خارجی دارند.

قسمت عمده سهام MTN در بورس آفریقای جنوبی عرضه می‌شود. 18درصد سهام متعلق به کارکنان این شرکت و 5درصد متعلق به «ترانس نت» است که یک شرکت دولتی است.
بازتاب: توانمندی فنی این شرکت چگونه است؟

قربان اوغلی: البته من در این خصوص تخصصی ندارم ولی می‌توانم بگویم سرویس‌دهی این شرکت در آفریقای جنوبی بسیار خوب بود. در خصوص تلفن همراه ایران نیز بر اساس اطلاعات من، پیشنهادهای این شرکت در اوراق مناقصه در قسمت فنی بالاترین امتیاز را کسب کرد.

شرکت MTN در کشورهای دیگر نیز مجری تلفن‌های همراه است و سرویس دهی خوبی دارد.
بازتاب: در کدام کشورها؟

قربان اوغلی: تصور می‌کنم حداقل در 9کشور آفریقایی فعال است و به گفته مسئولین شرکت 20میلیون مشترک را به خوبی سرویس‌دهی می‌کند.
بازتاب: وضعیت مالی شرکت؟

قربان اوغلی: طبعا شرکتی که وارد عرصه اینگونه رقابت‌ها با شرکت‌های دیگر می‌شود، باید از توان مالی قابل توجهی برخوردار باشد.

تراز مالی شرکت منبع خوبی برای ارزیابی است. تراز شرکت MTN در سال گذشته (2004) حدود 29میلیارد راند (واحد پول آفریقای جنوبی) بود که تقریبا معادل 5 میلیارد دلار می‌باشد. مسئولین شرکت ادعا می‌کنند سود خالص در سال مالی 2004 معادل 2/1میلیارد دلار بوده است.
بازتاب: جایگزینی شرکت MTN به جای «ترک‌سل» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربان اوغلی: بر این اعتقادم که فرصت‌های تجاری در کشورمان باید از زوایای سیاسی نیز مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت وضعیتی شبیه الان خواهیم داشت که علی‌رغم حجم میلیاردی روابط تجاری با فلان کشور در تمام مسائل سیاسی و بین‌المللی در جهت مخالف ما حرکت می‌کند و به دلیل نا هماهنگی در ارگان‌های خودمان، نتوانسته‌ایم از ابزار تجاری و اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده نماییم.

طبیعی است نیازهای ملی و اینکه برخی از فناوری‌ها در انحصار برخی دولت‌هاست، جای بحث و مجادله ندارد؛ ولی عقل حکم می‌کند که حداقل در شرایط مساوی و یا در خریدهای کلان باید نگاه سیاسی به موضوع داشت و همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با هیات محترم دولت فرمودند باید نوعی هماهنگی بین سیاستها و خریدهای خارجی وجود داشته باشد که خوشبختانه بر اساس اخبار منتشره دولت در این خصوص در حال سیاستگذاری و اعمال برخی مقررات و هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسئول است.

در خصوص آفریقای جنوبی این کشور تعامل بسیار خوب و منطقی با ایران دارد و همانطور که می‌دانید در مهمترین چالش بین المللی کنونی ما (پرونده هسته‌ای) قاطعانه از حق مشروع ایران دفاع می‌کند. البته ما باید با توجه به ساختار بین‌المللی و وزن کشورها محدودیت‌های آنان را نیز درک کنیم.

  • ۸۴/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">