ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزئیات تأمین اینترنت کشور توسط خصوصی‌ها

| دوشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۰، ۰۱:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت "پارس گیتی ارتباط " به عنوان کنسرسیوم ایرانی متشکل از یازده شرکت دارای پروانه ارائه خدمات اینترنت که قرار است پهنای باند اینترنت بین الملل را از طریق فیبرنوری تأمین کند، گفت: این پروژه در برآورد اولیه حدود 7 میلیون دلار برای دولت درآمدزایی دارد.

جلال محفوظی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جزئیات تامین پهنای باند اینترنت بین الملل توسط بخش خصوصی از مسیر بندرعباس اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های اولیه بیش از 20 لینک stm64 ظرفیت برای این پروژه در نظر گرفته شده که ممکن است با ورود تکنولوژی های جدید این ظرفیت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه پروژه برای مدت 20 سال به بخش خصوصی سپرده شده، اضافه کرد: تا پیش از این فیبرنوری از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت وارد خاک جمهوری اسلامی می شد و این برای اولین بار است که این پروژه ملی به یک شرکت خصوصی سپرده شده است.

مدیرعامل شرکت پارس گیتی اضافه کرد : شرکتهای دیگری نیز قراردادهایی در این زمینه با شرکت ارتباطات زیرساخت منعقد کرده اند اما طرف خارجی آنها نهایی نشده است.این درحالی است که شرکت پارس گیتی با شرکت اتصالات امارات قرارداد همکاری امضا کرده و به زودی مناقصه انتخاب مجری و خرید تجهیزات آن را در امارات برگزار می کند.

وی در مورد زمان بندی اجرای این پروژه نیز گفت: زمان بندی این پروژه هنوز نهایی نشده اما قرار است بزودی و طی سفری به کشور امارات موارد باقی مانده از این قرارداد از جمله فازهای زمان بندی آن نهایی شود.

محفوظی درباره تفاوتهای اجرای این پروژه از سوی بخش خصوصی نسبت به اجرای آن توسط شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: فیبرنوری که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت وارد ایران می شد از نظر کاربری با آنچه که قرار است توسط بخش خصوصی وارد کشور شود تفاوت چندانی نداشته و تنها از لحاظ تکنولوژی جدیدتر و ظرفیت آن نیز برای ارتباطات نقطه به نقطه و اینترنت بیشتر خواهد بود اما تنها اهمیت این پروژه برون سپاری آن به بخش خصوصی است.

وی برآورد اولیه مبلغ این قرارداد را حدود 7 میلیون دلارعنوان کرد که قراراست از سوی شرکت پارس گیتی و اتصالات به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت شود و گفت: این پروژه در درازمدت می تواند درآمدزایی قابل توجهی برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

عضو سابق هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه دراین قرارداد شرکت زیرساخت تعهدی برای خرید ظرفیت پهنای باند وارده به کشور ندارد ، ادامه داد: شرایط خرید پهنای باند از شرکت پارس گیتی در یک فضای رقابتی با شرکتهای خارجی و در صورت ارائه قیمت مناسب شکل می گیرد.

به گزارش فارس اواخر سال 89 شرکت ارتباطات زیرساخت تامین بخشی از پهنای باند اینترنت کشور را طی قراردادی به بخش خصوصی واگذار کرد که گفته می شود ایجاد این درگاه بین‌المللی جدید علاوه بر امکان افزایش ظرفیت پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل، امنیت تامین اینترنت کشورمان را انیز فزایش خواهد داد.

براساس قرارداد منعقده میان شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت پارس گیتی ارتباط (PGE)، این شرکت مجری سرمایه گذاری در زمینه پهنای باند بین‌الملل در منطقه شد و در این راستا مقرر گردید شرکت پارس گیتی خود به خریداری ظرفیت پهنای باند اقدام کرده و با قیمت روز آن را به شرکت ارتباطات زیرساخت بفروشد و در نهایت توزیع این پهنای‌باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گیرد.

با امضای قرارداد (Landing Party Agreement) برای ایجاد درگاه بین‌المللی جدید در بندرعباس و اتصال به شاهراه‌های بین‌المللی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت پارس گیتی ارتباط برای نخستین بار حرکتی سازنده با مشارکت کنسرسیومی تماما ایرانی در راستای تامین منافع استرتژیک ملی و حفظ استقلال کشور آغاز شد.

براساس این گزارش و با توجه به اهمیت ایجاد این درگاه بین‌الملل در رسیدن به اهداف ایران 1404، تثبیت جایگاه ایران به عنوان هاب منطقه‌ای برای ارتباطات زیرساختی مخابراتی و انتقال دیتا یکی از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که با انعقاد این قرارداد اجرایی خواهد شد چرا که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و با تحقق تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه این امکان بوجود می‌آید که تمام کشورهای منطقه تمامی خدمات عبور ترافیک انتقال بین‌المللی مکالمه و دیتا را از طریق ایران تامین کنند.

کارشناسان معتقدند که امضای این قرارداد که اولین تجربه در نوع خودش است آغازگر فصل جدیدی در همکاری بخش خصوصی انتقال داده‌های پرسرعت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

شرکت پارس گیتی ارتباط، یک کنسرسیوم ایرانی متشکل از یازده شرکت دارای پروانه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) است.

  • ۹۰/۰۱/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">