ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حقوق‌ مجازی از دست‌رفته ایرانیان

| جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

آوین آزادی  _ فقدان زیرساخت‌ها و نظارت کافی، فضا را برای سوءاستفاده بعضی اپلیکیشن‌ها باز کرده است.
انگار خودمان هم کم‌کم به این روند عادت کرده‌ایم؛ روزانه میلیون‌ها حق در دنیای ما ضایع می‌شود؛ حقوقی که خیلی وقت‌ها استیفای آنها کفش و اعصاب آهنین می‌خواهد و حالا دیگر روند تضییع‌شان در دنیای مجازی راحت‌تر نیز شده است. اپلیکیشن‌هایی که به راحتی هزینه‌های گزاف از کاربران می‌گیرند و در ارائه خدمات کم‌فروشی می‌کنند. اپراتورهایی که کنسرت آنلاین می‌گذارند و هزینه را پیش‌ پیش دریافت می‌کنند درحالی‌که به زیرساخت‌های در دسترس و پهنای باند فکر نکرده‌اند و فروشگاه‌هایی که با وجود اخذ نماد الکترونیکی، به قاعده رفتار نمی‌کنند. بهانه‌ها هم دیگر به گوش همه ما آشناست؛ زیرساخت‌ نداریم. سیستم قطع است، سایت بیش از حد شلوغ بود و...و... و...

17بند از منشور حقوق شهروندی به‌عنوان ماموریت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه حقوق شهروندی به این وزارتخانه ابلاغ شده است اما آیا این قوانین نوشته شده، اجرا می‌شوند؟ آیا به تخطی‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک، پاسخ قانونی داده می‌شود؟ آیا دولت الکترونیک به اندازه کافی به‌عنوان یک زیرساخت مهم برای احقاق حقوق شهروندی توسعه پیدا کرده است؟ بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که پاسخ همه این سؤال‌ها منفی است. 


خالی کردن موجودی حساب کاربر
با از کارافتادن سیبچه و صفرشدن اعتبار کاربرانش، موجی از اعتراض در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. از جنگی که اپل با کاربران ایرانی به راه انداخته، بیش از 3سال می‌گذرد. در شرایطی که قیمت گوشی‌های آیفون روزبه‌روز نجومی‌تر می‌شود، امکان بهره‌مندی از این گوشی‌ها هم با همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. آب گل‌آلودی که راه افتاد بهترین فرصت برای اپلیکیشن‌هایی مثل سیب‌اپ و سیبچه بود که ماهی خود را بگیرند. اشتراک‌های یکساله و شش‌ماهه این اپ‌ها با قیمت گزاف ارائه شدند تا نسخه پایداری از موبایل‌بانک‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و... در اختیار آیفون‌داران ایرانی بگذارند. بعضی این اپ‌ها را «کاسبان تحریم» نامیدند اما آیا بعد از قطع‌شدن خدمات شرکت‌ها نباید پاسخگوی مشتریان باشند؟
مدیرعامل سیبچه در مصاحبه‌ای که پیش از قطع اخیر چاپ شده، گفته است: «یکی از دلایلی که ما مجبور شدیم از کاربر اشتراک بگیریم، این بود که نمی‌توانستیم چنین هزینه‌ای را خودمان پرداخت کنیم. سعی کرده‌ایم این هزینه را در مرحله اول از خود کاربر بگیریم و البته آن را تقدیم اپل کنیم. » اگرچه این پاسخ به‌نظر قانع‌کننده می‌رسد اما آیا در چنین شرایطی مسئولیت رفتار حرفه‌ای با کاربر هم از سیبچه یا اپ‌های مشابه حذف می‌شود؟ کاربرانی که دسترسی آنها به اپلیکیشن‌ها حذف شده می‌گویند در ابتدای امر هیچ‌کس پاسخگوی آنها نبوده و صرفا یک روبات تلگرامی از آنها می‌خواسته صبوری کنند! بعد از مدتی هم مشکل حل شده با وجود اینکه این کاربران مبالغ زیادی برای خرید اشتراک‌ پرداخت کرده بودند، باقی‌مانده این رقم از حساب آنها برداشته و موجودی به صفر رسیده است. پاسخ پشتیبانی هم از همه اینها گزنده‌تر است: «ما تعهدی نسبت به شما بابت رفتار اپل نداریم!»‌ 


خرید فرسایشی خودرو 
خرید آنلاین وقتی قرار باشد تبدیل به رقابتی بین میلیون‌ها نفر شود، حتما یک پروژه شکست‌خورده است. در شرایطی که 2خودروساز بزرگ و انحصار‌طلب بازار در یکی دو سال گذشته بارها با برنامه‌های فروش و تنظیم بازار گوش مردم را پر کردند و رسانه‌ها را در اختیار گرفتند، در نهایت پای صحبت هر کس که بنشینی می‌گوید سایت یک دقیقه بعد از بازشدن بسته شد. ظرفیت‌ها در ثانیه‌ای برای آنها که به اینترنت‌های پرقدرت وصل بودند پر می‌شد و باقی‌مانده خریداران حتی نمی‌توانستد وارد آن بشوند. چرا؟ چرا اگر قرار است خودرو را به متقاضی آنلاین پیش‌فروش کنیم و با ماه‌ها و حتی سال‌ها تأخیر تحویل بدهیم حتی زیرساخت حضور این افراد در سایت را فراهم نمی‌کنیم؟ 


داستان تلخ ‌یک کنسرت
شکست کنسرت آنلاین همایون شجریان آیینه تمام‌قد فقر زیرساخت خدمات الکترونیکی در ایران بود. در شرایطی که ایرانسل روزهای زیادی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر را در اختیار گرفته بود و خبر از صحنه‌ای به وسعت ایران می‌داد، بیش از نیمی‌ از کاربرانی که حق تماشای کنسرت به همراه مالیات را پرداخت کرده بودند، نه‌تنها موفق به تماشای کنسرت نشدند بلکه حتی امکان ورود به تلویزیون لنز برای آنها بسته شد! سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا صحنه‌ای به وسعت ایران تنها امکان پذیرش 710هزار کاربر (‌آن‌هم با قطع‌شدن مدام) دارد؟ 


انتخاب واحد دانشگاه‌ها 
کمیت زیرساخت‌های الکترونیک در ایران آنقدر می‌لنگد که حتی یک ثبت‌نام ساده در دانشگاه‌های کشور همواره بحران‌ساز است. انتخاب واحد به شکل مجازی همیشه قربانی‌هایی دارد که با قفل‌شدن سامانه، پرشدن سریع واحدها و قطعی اینترنت دچار مشکلات متعدد در طول دوران تحصیل خود شده‌اند؛ چه آنها که دانشجوی دانشگاه دولتی بوده‌اند، چه آنها که در واحدهای آزاد و غیرانتفاعی و... مشغول به تحصیل.


کارگزاری‌های بی‌غم
این روزها همه یا قرار است کد بورسی بگیرند، یا تازه کد بورسی گرفته‌اند. خبرهایی که از سوددهی افسانه‌ای بازار سرمایه در رسانه‌ها پیچیده باعث شده همه دنبال خرید و فروش سهام باشند.  در 15روز نخست خرداد‌ امسال، 3بار هسته معاملاتی بورس تهران قفل شد و امکان خرید و فروش را از سهامداران گرفت! چه‌کسی پاسخگوی ضرری است که به افراد در این شرایط تحمیل می‌شود؟ از سوی دیگر کارگزاری‌هایی که اسم و رسمی در کرده‌اند در این روزهای شلوغی بورس، به‌خاطر فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها و عدم‌توانایی مدیریت تعداد بالای سهامدار، به‌راحتی در ساعاتی امکان استفاده کاربر از حسابش را از او سلب می‌کنند! (منبع:همشهری)

  • ۹۹/۰۳/۳۰

حریم خصوصی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">