ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و عرضه مستمر انواع محتوا، خدمات و کالاها به شکلی فزاینده و طبیعی به گسترش اقتصاد اینترنت و متعاقب آن افزایش مصرف و هزینه کاربران اینترنتی شده است.
به گزارش آی‌تی آنالیز این رویه به شکل طبیعی همچنان نیز ادامه خواهد داشت و کاربران اینترنت در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
در حال حاضر بازار عرضه‌کنندگان اینترنت در ایران به این صورت است که نزدیک به 90درصد مشترکان اینترنت از طریق دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به اینترنت دسترسی داشته و مابقی بازار نیز در اختیار دیگر اپراتورهای ثابت و سیار اینترنت در کشور است.
به همین دلیل عمده نگاه‌ها به این دو اپراتور اصلی عرضه‌کننده اینترنت در کشور است و لذا هر گونه تغییر رویکرد و نرخ‌گذاری در نحوه عرضه و مصرف اینترنت از سوی همراه اول و ایرانسل به سرعت بر 90درصد کاربران اینترنت کشور تاثیر گذار است.
به شکل طبیعی این میزان نفوذ و کاربر اینترنت، منجر می‌شود تا مشترکان و رسانه‌ها با حساسیت بیشتری سیاست‌ها و نرخ‌های دو اپراتور مذکور را زیر نظر داشته و هرگونه تغییر در خدمات مکالمه و اینترنت آنها با واکنش و پیگیری مواجه می‌شود.
به شکل کلی نیاز هر مشترک خدمات ارتباطی و اینترنتی را می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد:
1- زمان 
2- مکان 
3- حجم 
4- بودجه
به این مفهوم که همه مشترکان لزوما در زمان واحد، مکان واحد، حجم واحد و با بودجه‌ای یکسان به اینترنت یا مکالمه نیاز ندارند. این را نیز می‌دانیم که یک اپراتور عرضه‌کننده اینترنت نیز در زمان‌ها و مکان‌ها و حجم استفاده از اینترنت با تنوع بالایی برخوردار است و دارای زمان‌های پیک مصرف و کاهش مصرف در زمان‌ها و جغرافیای مختلف مواجه است.
به همین جهت در یک بازی برد-برد به نفع مشترکان و اپراتور است که با توجه به الگوی مصرف، با بسته‌های متنوعی برای مکالمه و دسترسی به اینترنت مواجه باشند تا رضایت هر دو طرف عرضه‌کننده و مصرف‌کنندگان تامین شود.

 

•  مروری بر بسته‌های مکالمه و اینترنت همراه اول
در این میان همراه اول دارای بیشترین مشترکان مکالمه و اینترنت در ایران است و از این جهت به عنوان شاخص و الگویی در کشور تلقی می‌شود. همین موضوع بهانه‌ای است برای بررسی اجمالی انواع روش‌ها و مدل‌های تعرفه‌گذاری این اپراتور تا مشخص شود آیا با توجه به معیارهای ذکر شده، بسته‌های بزرگترین اپراتور ایران تا چه منطبق بر نیاز مشترکان ایرانی طراحی شده است.


-  بسته‌های رایج اینترنت
به طور کلی بسته‌های اینترنت همراه اول با زمان‌ها و حجم‌های متنوع، جهت پاسخ گویی به طیف گسترده مشترکان طراحی شده است و شما می‌توانید با فعالسازی بسته مناسب خود، علاوه بر مدیریت هزینه، از شبکه پرسرعت اینترنت همراه اول بهره‌مند شوید.


-  اینترنت همراهی
طرح اینترنت همراهی نوع دیگری از بسته‌های طراحی شده مبتنی بر هوش مصنوعی و شناسایی نحوه مصرف مشترکان از سوی همراه اول است که بر این اساس به هریک از مشترکان دائمی‌ و اعتباری همراه اول بسته اینترنت مختص وی (متناسب با الگوی مصرف وی) با قیمتی مقرون به صرفه پیشنهاد می‌شود که برای آگاهی از بسته‌های پیشنهادی خود کافیست کد *100*62# را شماره‌گیری کنید.


-  مدار فیروزه ای
بسته‌های مدار فیروزه‌ای، همراه اول نوع دیگری از شناسایی نیاز و الگوی مصرف کاربران مکالمه و اینترنت در کشور است که بر اساس این مدل، بسته‌های اینترنت و بسته‌های مکالمه کوتاه مدت (ساعتی) و به صرفه‌ای هستند که قیمت آنها در ساعات و مکان‌های مختلف شبکه همراه اول متفاوت خواهد بود. برای آگاهی از بسته‌های پیشنهادی خود کافیست کد *121# را شماره گیری کنید.


-  بسته‌های ترکیبی دلخواه
همانطور که ذکر شد بسته به سن، محل زندگی، نیاز و بودجه هر مشترک، نحوه و میزان استفاده آنها از خدمات مکالمه و اینترنت نیز متغیر است. شاید در خصوص یک کاربر میزان استفاده از خدمات مکالمه در قیاس با اینترنت 80-20 باشد و در خصوص یک کاربر دیگر کاملا معکوس. به همین جهت باید به نیاز دسته‌های مختلف مخاطبان نیز توجه شود.
در همراه اول برای نیاز این مشترکان نیز بسته‌های خاصی طراحی شده است.
بسته‌های ترکیبی دلخواه همراه اول، بسته‌هایی 30 روزه شامل سه بخش اینترنت، مکالمه و پیامک هستند که حجم هر بخش متناسب با مصرف و نیاز کاربر قابل انتخاب است. بنابراین کلیه مشترکان دائمی‌و اعتباری می‌توانند با ساختن بسته مورد نیاز خود هزینه‌های ارتباطی را بهتر مدیریت کنند. 


-  بسته‌های رومینگی

همانطور که ذکر شد یکی از شاخص‌های استفاده از بسته‌های مکالمه و اینترنت به مکان و محل حضور مشترک بستگی دارد که می‌تواند در نقاطی خارج از کشور باشد. به همین جهت بسته‌های رومینگ دور دنیای همراه اول در دو تنوع مکالمه و دیتا طراحی شده است و در بازه زمانی استفاده حتی با تغییر کشور (مسافرت از یک کشور خارجی به کشور خارجی دیگری که در لیست است)، امکان استفاده دارد.


-    بسته‌های مناسبتی و مصرفی
بسته‌های مناسبتی نیز نوع دیگری از بسته‌ها هستند که در مقاطع زمانی خاص همچون اعیاد، برای مثال نیاز و مصرف مشترکان به استفاده از پیامک یا خدمات مکالمه را افزایش می‌دهد.
لذا اپراتورهای بزرگ انتظار می‌رود بر اساس زمان‌های کم ترافیک خود و شناسایی رفتار و نوع مصرف کاربران در زمان‌ها، مکان‌ها، نیازها و بودجه‌های متفاوت می‌بایست اقدام به طراحی و ارایه بسته‌های مختلف کنند.
به همین جهت نمونه‌های بسته‌های مناسبتی از جمله  روزهای «گرم حرفی»، «شب‌های روشن»، «دوشنبه سوری»، «جمعه‌های رویایی»، «هدیه تولد»، «اعیاد»، «هفته‌های فرهنگی» و ... از جمله دیگر بسته‌های ارایه شده از سوی همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور مکالمات و اینترنت کشور است.

•    پیچیدگی‌ها و مزیت‌های رقابتی اپراتورها
همانطور که ملاحظه می‌شود یک اپراتور موبایل و اینترنت با پیچیدگی‌های زیادی در شناسایی نیاز متغیر و متفاوت ده‌ها میلیون مشترک در سنین، جنسیت، بودجه، میزان مصرف، مکان جغرافیایی، تنوع مصرف و ... مواجه است.
در کنار این مهم شناسایی مناسبت‌های خاص در مکان‌های خاص و ارایه پاسخ به نیاز مشترکان نیز چالش دیگری است که اپراتورها با آن مواجه هستند.
به جز موارد فوق اپراتورها در ساعاتی از شبانه روز و در مکان‌های مختلف، با کاهش ترافیک در شبکه اپراتوری خود مواجه هستند و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا با کاهش هزینه خدمات و ارایه بسته‌های تشویقی، رضایت بخشی دیگر از مشترکان را به شکلی دیگر جلب کنند.
اما همین پیچیدگی‌ها در واقع مزیت رقابتی یک اپراتور نیز تلقی می‌شود که با شناسایی مستمر الگوی مصرف و بار ترافیکی شبکه در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به ارایه بسته‌های متنوع مصرفی بپردازند.
مسیری که از سال‌های قبل توسط همراه اول در پیش گرفته شده و مشترکان اینترنت و مکالمه در کشور نیز می‌توانند با مطالعه دقیق انواع مختلف بسته‌های این اپراتور، نسبت به انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ترین و در عین حال بهترین بسته مکالمه، اینترنت یا ترکیبی، اقدام لازم را به عمل آورند.
در نهایت اینکه رویه ارایه بسته‌های متنوع از سوی همراه اول لاجرم ادامه خواهد داشت تا طیف بیشتری از کاربران بتوانند متناسب با نیازهای خود در شرایط مختلف، حق انتخاب داشته باشند.
اتفاقی که در حال حاضر زمینه آن از سوی این اپراتور فراهم شده است و مشترکان با گستره وسیعی از انتخاب بسته‌های مطلوب خود از نظر کیفیت، سرعت و بودجه مواجه هستند و لازمه آن این است که با مراجعه به سایت همراه اول و مطالعه جزییات این بسته‌ها، بهترین پیشنهاد را انتخاب کنند.

  • ۰۲/۰۲/۲۵

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">