ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خرداد مهلت جدید GCها!

| شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰۴:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: تجربه‌هایی که در مناقصه و قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه به دست آوردیم، در مناقصه و قرارداد اپراتور سوم تلفن همراه دیده و نقاط ضعف و اشکالات آن از بین برده می‌شود؛ زیرا اگر این کار را انجام ندهیم، مدیریت نکرده‌ایم.

دکتر صمد مومن‌بالله با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی جزییات اجرایی کردن اپراتور سوم تلفن همراه اظهار کرد: هنوز مشخص نیست چند شرکت داخلی و خارجی از مناقصه‌ی اپراتور سوم تلفن همراه استقبال می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد که در حدود 10 شرکت خارجی آمادگی حضور در این مناقصه را دارند که می‌توان به شرکت ترک‌سل و چند شرکت در حاشیه‌ی خلیج فارس اشاره کرد.
تاخیر در تدوین نظام جامع فن‌آوری اطلاعات کشور

او درباره‌ی علل تاخیر در تدوین نظام جامع فن‌آوری اطلاعات کشور افزود: اگر بخواهیم به ریشه‌یابی این تاخیر بپردازیم باید دید چرا در زمانی که تدوین نظام جامع فن‌آوری اطلاعات مطرح شد، مدت زمان کوتاهی در حدود یک‌سال برای تهیه‌ی آن در نظر گرفته شد با توجه به این که این طرح به عنوان اصول کلی و زیربنایی فن‌آوری اطلاعات در کشور به شمار می‌آمد.
وی افزود: تدوین این نظام حتی در فرصت یک ساله نیز به سرانجام نرسید زیرا همزمان در پایان این سال تغییر دولت را پیش رو داشتیم و از این رو به طور طبیعی وزارت ICT وقت به طور جدی نمی‌توانست پیگیر تدوین این نظام باشد و یا اگر هم بوده در مرحله‌ی تعریف پروژه قرار داشته است.
او افزود: در زمانی که دولت فعلی روی کار آمد، تدوین نظام جامع فن‌آوری اطلاعات نیز در اولویت برنامه‌های آن قرار گرفت اما با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته در نهایت در اوایل سال 85 مشخص شد آنچه که به عنوان نظام جامع فن‌آوری اطلاعات ارایه شده مطلوب و مقبول حوزه‌ی وزارت ICT نیست، از این رو خواستار بازنگری در چارچوب این نظام شدیم.
وی ادامه داد: در اواخر سال 85 پیش‌نویس نظام جامع استخراج شد که پس از بررسی‌های لازم و تکمیل آن، با عنوان پیش‌نویس دوم به مراجع ذی‌ربط از جمله دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد تا در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد تا در نهایت برای تصویب به هیات دولت تقدیم شود، بنابراین اگر تعللی در تدوین نظام وجود دارد به این مساله بر می‌گردد.
تدوین پیش‌نویس دوم نظام جامع IT کشور

به گفته‌ی او نظام جامع فن‌آوری اطلاعات در زمینه‌ی راهبردی در حال حاضر در شورای عالی فن‌آوری اطلاعات در دست تهیه است که بیشتر به مسائل سیاست‌گذاری این حوزه می‌پردازد.
او افزود: شورای عالی فن‌آوری اطلاعات که بالاترین مرجع در حوزه‌ی ICT کشور است و کلیه‌ی امور مربوط به فن‌آوری اطلاعات که بعضا سیاست‌گذاری و حاکمیتی‌اند بر عهده‌ی این شورا است.
آغاز گام‌های اساسی برای خصوصی‌سازی در وزارت ICT

مومن‌بالله درباره‌ی آخرین وضعیت خصوصی‌سازی در مخابرات گفت: با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 در دستگاه‌های صدر این اصل، وزارت ارتباطات نیز اعلام کرد که آمادگی برای حرکت به سمت خصوصی سازی را دارد و از این رو گام‌های اساسی در حوزه را آغاز کرد و یک شورای خصوصی‌سازی در وزارت ICT تعریف و با تشکیل کمیته‌های تخصصی به چگونگی ورود شرکت‌های مخابراتی به بخش خصوصی پرداخته است.
او افزود: در حال حاضر مصوبه‌ی خصوصی سازی شرکت‌های مخابراتی از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است و در مرحله‌ای قرار دادیم که با سازمان خصوصی‌سازی و بورس جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و امیدواریم با تایید نهایی سازمان خصوصی‌سازی و بورس، سهام مخابرات به‌زودی وارد بورس شود.همچنین از ابتدای امسال 33 شرکت مخابراتی با قانون تجارت اداره می‌شوند.
وزارت ICT با خصوصی‌سازی کم حجم‌ترین دستگاه دولتی می‌شود

وی گفت: پس از خصوصی‌سازی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کم حجم‌ترین دستگاه دولتی خواهد شد چرا که درحدود نزدیک به 45 هزار نیروهای آن آزاد می‌شوند و به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. از این رو تمام تخصصی‌هایی که تا به امروز در خدمت شرکت مخابرات ایران بوده به طور مثال در حوزه‌ی تلفن همراه با عنوان اپراتور اول، فعالیت خود را در بخش خصوصی آغاز می‌کند؛ پیش از این نیز اپراتور دوم تلفن همراه توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده بود و به زودی مناقصه‌ی اپراتور سوم تلفن همراه نیز برگزار خواهد شد.
او تصریح کرد: برآورد ما این است که فضای تقاضا برای تلفن همراه در کشور بین 40 تا 45 میلیون به وجود خواهد آمد؛ البته این که گفته می‌شود تقاضا در عرصه‌ی تلفن همراه بسیار کاهش یافته است، شاید به خاطر قیمت سیم‌کارت است چرا که هنوز قیمت 288 هزار تومان برای سیم‌کارت دولتی و یا 150 هزار تومان برای سیم‌کارت ایرانسل برای بسیاری از خانواده‌ها رقم کمی‌ نیست.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و سیم‌کارت را تنها با هزینه‌ی مصرف در اختیار متقاضیان قرار دهیم، به طور قطع افراد بسیاری از آن استقبال خواهند کرد، حتی در برخی از روستاها نیز با توجه به این که تلفن‌های GSM به کار می‌رود، شاهدیم که تقاضا برای تلفن همراه رو به افزایش است و از این رو اگر زیرساخت‌های مخابراتی توسعه یابد، بی‌شک بسیاری از مردم در اقصی نقاط کشور بی‌نیاز از تلفن همراه نخواهند بود،‌ از سوی دیگر هنوز در ایران تجارت با تلفن همراه را آغاز نکرده‌ایم.
سوال کردن از دستگاه‌ها حق نمایندگان مجلس است

او درباره‌ی مسائلی که هر چند وقت یک بار پیرامون استیضاح محمد سلیمانی - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - مطرح می‌شود، گفت: حق مسلم و اصلی مجلس و نمایندگان سوال کردن است و هر نماینده حق دارد که درباره‌ی مباحثی که در دستگاه‌های دولتی می‌گذرد پرسش کند، بر این اساس در مقاطع مختلف در مجلس سوال‌هایی از وزیر پرسیده و به تمامی ‌آن‌ها پاسخ داده شد، در بسیاری از مواقع آن‌ها قانع شدند و در مواردی هم که تذکرات آن‌ها را دریافت می‌کردیم به اصلاح امور می‌پرداختیم.
مخابرات با ممانعت در نصب آنتن‌های تلفن همراه روبه‌رو است

او با بیان این که یکسری از موضوعات وجود دارد که انجام آن از دست همه خارج است تصریح کرد: به طور مثال ما باید سال گذشته در حدود هفت میلیون سیم‌کارت واگذار می‌کردیم که اضافه شدن این حجم، به یکباره به شبکه‌ی تلفن همراه کار بسیار بزرگی بود، بنابراین تلاشمان این بود که با واگذاری این سیم‌کارت‌ها کیفیت شبکه دچار اختلال نشود،‌ از این رو اگر کمبودهایی در این زمینه وجود داشته باشد امری طبیعی است.
به گزارش ایسنا مومن‌بالله خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کیفیت تلفن همراه از مطلوبیت بهتری برخوردار شده است اما برای آن که به حد قابل قبول برسیم باید تمامی ‌سازمان‌ها، دستگاه‌ها، شهرداری‌ها و مردم برای نصب آنتن‌های BTS همکاری داشته باشند اما متاسفانه مخابرات در برخی مواقع با ممانعت در نصب این آنتن‌ها روبه‌رو است که این امر نیز بی‌تاثیر در آنتن‌دهی و کیفیت تلفن همراه نیست. همچنین شرکت ارتباطات سیار این آمادگی را از طریق شماره‌ی 09990تمامی مشکلات مردم را پاسخ دهد.
نباید تصور شود وزارت ICT دچار کم کاری شده است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات گفت: تا آن جا که می‌توانیم به رفع نقاط ضعف می‌پردازیم، بنابراین نمایندگان نیز باید با صبر و حوصله‌ی بیش‌تری سوالات خود را مطرح کنند ما نیز این آمادگی را داریم در هر زمان به سوالات آن‌ها پاسخ دهیم، چرا که اگر خدمات مخابرات گسترده شود، نفع آن را خواهیم برد.
او تصریح کرد: بنابراین نباید تصور شود که وزارت ICT در این حوزه دچار کم کاری شده است بلکه در برخی نقاط به ویژه در مناطق کوهستانی ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر در برخی از نقاط روستایی نیز مردم نیازی برای تلفن در زندگی روزمره خود نمی‌بینند که بخواهیم برای این مناطق کم حجم هزینه صرف کنیم.
فرصت انجام تعهدات پیمانکاران ارتباطات سیار، خردادماه

او در ادامه با اشاره به این که GC‌ها یا پیمانکاران شرکت ارتباطات سیار قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه سال گذشته در حدود 4700 سایت را آماده کنند،‌ گفت: آن‌ها با گذشت زمان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، از این رو در چند نوبت به آن‌ها فرصت داده شد که حداقل تعداد سایت‌هایی را که آماده کرده‌اند در اختیار شرکت ارتباطات سیار قرار دهند، اما متاسفانه آن‌ها روند خوبی در اجرای این قرارداد نداشتند و حتی معاونت حقوقی وزارت ICT نیز به بررسی مشکلات آن‌ها پرداخت که در نهایت قرار شد با پرداخت مبالغی از سوی کارفرما و در اختیار گذاشتن سایت‌هایی که آماده شده است، حداقل تا حدودی کار بر روی روال عادی قرار گیرد،‌ بنابراین امیدواریم در این فرصت باقی مانده تا پایان خردادماه ،GC‌ها تلاش خود را انجام دهند که این پروژه به سرانجام برسد.
طرح صیانت از فیبر نوری در کمیسیون اصلی دولت

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات، با اشاره به این که طرح صیانت از فیبر نوری به کمیسیون اصلی دولت رفته و قرار است در هیات دولت درباره‌ی آن تصمیم گیری شود،‌ گفت: امیدواریم در سطح شهرها، شهرداری‌ها و در خارج از شهرها، وزارت راه و ترابری همکاری لازم را برای اجرای این طرح انجام دهند تا زیرساخت‌های مورد نیاز هر چه سریع‌تر برای توسعه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در کشور فراهم شود.

  • ۸۶/۰۳/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">