ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اکنون که ویروس خبرساز کرونا به آمریکا رسیده انتظار می‎رود دنیای فناوری اطلاعات و وضعیت شرکت‎های دیجیتالی بیش از گذشته تحت تاثیر این پدیده نوظهور قرار بگیرد. البته درگیری این غول‎های تجاری با چین همزمان با شیوع کرونا آغاز شد به طوری که بسیاری از آنها مجبور به تعطیلی فروشگاه‎ها و ادارات خود شدند.

البته با ورود کرونا به اروپا دامنه این درگیر‎ی گسترش یافته و آمار جدیدی از ابتلای کارمندان شرکت‎ها به گوش می‌رسد. به گفته سخنگوی گوگل، یکی از کارمندان ما در دفتر زوریخ به ویروس کرونا مبتلا شده است. در نهایت شرکت‌های دیجیتالی را مجبور به اجرای طرح دورکاری کرد.

 البته این تمام داستان چالش بزرگان صنعت دیجیتال با ویروس کرونا نیست چرا که به گزارش فوربس، شیوع ویروس کرونا به ثروتمندان جهان ۴/ ۸۳ میلیارد دلار خسارت زده است. جف بزوس، مارک زاکربرگ، بیل گیتس، ایلان ماسک و بنیان‌گذاران گوگل بیشترین خسارت را از شیوع این ویروس دیده‌اند.شیوع ویروس کرونا به ثروتمندترین افراد جهان خسارت زده است. در هفته گذشته ۱۰ فرد ثروتمند جهان به‌دلیل این ویروس ۴/ ۸۳ میلیارد دلار خسارت دیدند. در میان این افراد نام برخی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های فناوری نیز دیده می‌شود. شیوع ویروس کرونا روی بازارهای مالی سراسر جهان تاثیر گذاشته و به فروش ناگهانی سهام شرکت‌ها و همچنین ریزش شاخص بورس در چین و آمریکا در هفته گذشته منجر شده است.بر همین اساس شیوع ویروس کرونا ۱/ ۱۴ میلیارد دلار به جف بزوس خسارت زده است. مالک شرکت آمازون در حال حاضر ثروتمندترین مرد جهان است و اکنون ارزش ثروت او به ۶/ ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر ارزش سهام تسلا طی ۶ ماه اخیر رشد قابل‌توجهی داشت. اما هفته گذشته شیوع ویروس کرونا به ایلان ماسک نیز خسارت زد و ۹/ ۸ میلیارد دلار از ثروت او کاست. به این ترتیب ارزش ثروت ماسک به ۷/ ۳۴ میلیارد دلار رسید. همچنین مایکروسافت هشدار داده به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی نمی‌تواند به درآمد پیش‌بینی شده، دست یابد. این در حالی است که در ارزش ثروت بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، حدود ۶/ ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. به نوشته این نشریه ویروس کرونا همچنین ۵/ ۸ میلیارد دلار از ثروت مارک زاکربرگ، مدیر ارشد فیس‌بوک کاسته است. همچنین این ویروس به ثروت بنیان‌گذاران گوگل یعنی لری پیج و سرگئی برین به ترتیب ۳/ ۷ و ۷ میلیارد دلار خسارت زده است.

 

دورکاری شرکت‌ها

در روزهایی که آمار و ارقام از گسترس ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان خبر می‌دهند، دورکاری به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها به شمار می‌رود. به نظر می‎رسد، این راهکار می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش ارتباطات انسانی و از همه مهم‌تر شیوع این ویروس داشته باشد. به این ترتیب، شرکت‌های دیجیتالی اجرای آن را آغاز کرده‎اند.در همین رابطه، شرکت گوگل قصد دارد تا گامی بزرگ در این زمینه بردارد. طبق آنچه در نشریه ایندیپندنت به زبان ایرلندی منتشر شده، بیش از ۸ هزار کارمند گوگل در ایرلند به‌زودی دورکار خواهند شد و از خانه امور محوله را انجام خواهند داد. گوگل با این طرح که به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد، قصد دارد تا مشخص کند که آیا دورکاری در عملکرد کیفی کارمندان این شرکت تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.به نظر می‌رسد که حداقل در این بازه زمانی و با توجه به فراگیر شدن ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، کارمندان گوگل و دیگر شرکت‌هایی که به این رویه روی آورده‌اند، از تمامی توان خود برای انجام امور محوله استفاده خواهند کرد تا حتی‌الامکان از خانه‌های خود بیرون نیایند و سلامت خود و خانواده خود را حفظ کنند.

البته گوگل تنها شرکتی نبوده که با اجرای طرح دورکاری به‌دنبال شیوع این بیماری در دفاتر خود است. براساس گزارشی که در لس‌آنجلس تایمز آمده است، مدیران شبکه اجتماعی توییتر به پرسنل ۵ هزار نفری خود در سراسر جهان به‌خصوص هنگ‌کنگ، ژاپن و کره‌جنوبی به شدت توصیه کرده‌اند که به هیچ عنوان ترددهای غیر‌ضروری در سطح شهر نداشته باشند و کار و فعالیت‌های خود را از منزل و از طریق رایانه‎های شخصی و اینترنت انجام دهند. در واقع، دورکاری برای کارکنان توییتر به خصوص در کشورهای پرخطر و درگیر کرونا تبدیل به یک اجبار شده است. پیش از این هم توییتر اعلام کرده بود که گردهمایی رسانه‌ها که قرار بود در ماه جاری میلادی در آستین، تگزاس ایالات‌متحده آمریکا برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. توییتر در کنار بسیاری دیگر از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی، تمامی جلسات، ملاقات گروهی، کنفرانس و همایش‌های خود را حداقل تا یک ماه آینده لغو کرده و به برگزاری آنلاین و از راه دور آنها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس اسوسیشن، جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توییتر اعلام کرد به‌دلیل احتیاط این تصمیم را اتخاذ کرده است. علاوه‌بر آن دورسی برای کارمندان شرکت اسکویر (یک پلت‌فرم پرداخت آنلاین) نیز همین تصمیم را اتخاذ کرده است. شرکت اسکویر توسط دورسی اداره می‌شود. جنیفر کریستی مدیر منابع انسانی این شرکت می‌گوید: ما کارمندانمان در سراسر جهان را تشویق می‌کنیم در صورت امکان از خانه کار کنند. هدف ما کاهش احتمال شیوع ویروس کووید ۱۹ تا حد ممکن است. البته می‌دانیم انجام برخی وظایف شغلی هنگام دورکاری مشکل می‌شود.آمازون نیز حدود ۸۰۰ هزار کارمند دارد که تمام سفرهای غیر‌اضطراری آنها در آمریکا را محدود کرده است. این شرکت محدودیت‌هایی برای سفر به چین وضع کرده است. اوبر اعلام کرده سفر کارمندانش به برخی از مناطق را محدود کرده است. همچنین هفته گذشته مشخص شد که یک بیمار مبتلا به کرونا از یک خودروی اوبر استفاده کرده، اوبر حساب کاربری راننده را برای احتیاط بیشتر به حالت تعلیق درآورده است. در همین راستا، رانندگان سوار کردن مسافران از فرودگاه را متوقف و ساعات کاری‌شان را هم کم کرده‌اند.

  • ۹۸/۱۲/۱۶

ویروس کرونا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">