ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دانیال رمضانی 1. ماه‌ها قبل خبرش را حتی رسانه‌های خارجی نیز منتشر کردند و چون برای برخی، رسانه‌های چشم‌آبی‌ها محرم‌تر هستند، به درون مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران نیز دعوت شدند و تصاویر و گزارش‌های سفارشی از بیابان‌هایی در ایران منتشر کردند و تیتر زدند «ایران بهشت استخراج بیت‌کوین.»

2. در خبرها آمده بود، سرمایه‌گذاران چینی با توجه به هزینه پایین برق در ایران که نیاز اصلی و اولیه استخراج بیت‌کوین به شمار می‌رود، ماه‌هاست در حال رایزنی با شرکای ایرانی برای حضور در کشورمان هستند که ظاهرا به نتیجه نرسید.

3. در خبرها حتما دیده و شنیده‌اید که فلان نهاد، ساختمان‌ها و سوله‌های خود را برای استخراج بیت‌کوین به‌کار گرفته‌اند و فیلم و عکس‌هایی از این مکان‌ها نیز منتشر شده و می‌شود.

4. و سرانجام هفته قبل معاون وزیر نیرو این‌طور اعلام کرده: «اگر کنترل و نظارت برای این مصرف‌کنندگان نباشد، مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقا در برخی گاوداری‌ها، مساجد یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به 2500 مگاوات می‌رسد.»

 

و حالا یاد اقدام و قانون افتاده‌ایم

تقریبا بیش از دو سالی می‌شود که کار استخراج بیت‌کوین یا همان ماینینگ به شکل حرفه‌ای آن و با سرمایه‌گذاری میلیاردی سرمایه‌گذاران آغاز شده است. در این میان فقط فعالان بخش خصوصی نیستند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند بلکه از نهادهای دولتی، غیردولتی و بانک‌ها نیز نام برده می‌شود که اتفاقا از سرمایه‌گذاران اصلی به شمار می‌آیند.

اما رسانه‌ها نه امکانات پرداختن به این موضوعات را دارند و نه توان پرداختن به آن را دارند. وانگهی به یک سرمایه‌گذار اصلی هم که برسید این‌طور پاسخ می‌دهد که مگر جرم یا ممنوع است؟

مخلص کلام اینکه بعد از این همه اخبار و اطلاعات رسمی و غیر رسمی و بهره‌برداری شبهه‌ناک از برق ارزان ایران برای کاری به گستردگی استخراج بیت‌کوین، تازه هفته قبل وزارت نیرو دنبال تعیین تکلیف تعرفه مصرفی مزارع بیت‌کوین در ایران افتاده است که حالا شاید به شهرهای بیت‌کوین تبدیل شده باشند.

مرور بخش‌هایی از اظهارات همایون حائری معاون وزیر نیرو خالی از لطف نیست:

- معاون وزیر نیرو از ارایه پیشنهاد وزارت نیرو به دولت برای محاسبه تعرفه برق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با تعرفه نرخ صادراتی خبر داد.

- وزارت نیرو پیشنهادی به دولت ارایه داده است که افرادی که قصد وارد کردن دستگاه‌های دست دوم به کشور برای استخراج بیت‌کوین را دارند شناسایی شوند و تعرفه برق آنها با نرخ‌های مناسبی مثل نرخ برق صادراتی محاسبه شود.

- وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت نیرو به تازگی بعد از یک سال به فکر شناسایی این مشترکان و ایجاد تعرفه برق صادراتی افتاده است، همان توجیهات مرسوم دولتی و جلسات و جلسات و جلسات را مطرح کرده و گفته: از سال گذشته این موارد مطرح بوده و در سال جاری استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا کرده‌اند. بنابراین وزارت نیرو پیشنهاد خود را به دولت ارایه کرد و اتفاقا چندین بار در کمیسیون اقتصادی دولت روی آن بحث و تبادل نظر شد.

- برای هر رمز بیت‌کوین 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود و اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند با این شرایط سخت برای ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی ما ناگزیر هستیم که به سمت ایجاد تعرفه صادراتی برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین حرکت کنیم.

- معاون وزیر نیرو در پاسخ به اینکه در حال حاضر آیا مشخص است که چقدر برق توسط این مشترکان استفاده می‌شود، گفته: نمی‌توان آمار دقیقی از این وضعیت ارایه کرد اما اگر این روند ادامه یابد مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به 2 هزار مگاوات خواهد رسید.

- و در نهایت معاون وزارت نیرو از یک پدیده جدید در کشور هم رونمایی کرده و با تاکید بر اینکه به هر حال برق در ایران بسیار ارزان است و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ایران را بهترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند، گفته: **اگر کنترل و نظارت بر این مصرف‌کنندگان صورت نگیرد، مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقا در برخی گاوداری‌ها، مساجد یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به 2500 مگاوات می‌رسد. **( منبع: خبرگزاری فارس)

صورت مساله روشن است، حالا از بیابان‌های اطراف تهران و کارخانه‌های متروکه و تعطیل در اقصا نقاط کشور گرفته تا گاوداری‌ها، مدارس و مساجد که از برق با تعرفه پایین بهره می‌برند، به محلی برای کسب‌و کار و ثروت‌اندوزی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ایران تبدیل شده است.

 

هر دم از این باغ بری می‌رسد

موضوع این نوشتار بحث خوب یا بد و تهدید یا فرصت بودن استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزهای رایج در ایران نیست و طرفین مخالف و موافق دفاعیات خاص خود را داشته و دارند.

موضوع در اینجا به بحث چرایی بلاتکلیف گذاشتن چند ساله یک پدیده شناخته شده و در دست اجرا در کشور بازمی‌گردد.

به عبارت دیگر چند سالی می‌شود که در کشور، شاهد تکرار یک رویه و طرح مشخص هستیم و مشابه **همان اتفاقی که در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور رخ داد، ظاهرا به کام برخی مسوولان مزه کرده که اگر بحثی قانونمند شود، یا ارزش سرمایه‌گذاری و اجرا ندارد یا سودش کم می‌شود. بهانه‌اش هم موجود است و ما با بحران اقتصادی و اشتغال مواجه هستیم. پس بهتر است از فرمول نه قانونی است نه ممنوع استفاده کنیم، تا حداقل چند سالی بتوان پول‌های خوب و بادآورده‌ای به جیب خود یا دوستانمان سرازیر کنیم **.

لذا ادامه این فرمول هم روشن است و اتفاقی مشابه موسسات مالی و اعتباری غیرقانونی رخ می‌دهد که بانک مرکزی آنقدر تعلل و کندی کرد که موضوع تبدیل به یک مساله امنیتی شد و سپرده‌گذاران برای اعتراض و طلب پولشان به خیابان‌ها آمدند.

در این موارد یعنی بلاتکلیف گذاشتن یا تعلل عمدی وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و غیره نیز وضع به همین منوال است و افرادی که از این راه‌ها به پول و منابع خوبی دست یافته‌اند، اقدام به خرید رسانه‌ها و مدیران و لابی در بخش‌های مختلف کرده و فریاد سر می‌دهند و تهدید می‌کنند که هزاران نفر بیکار خواهند شد و سرمایه‌های آنها به باد خواهد رفت و باید از آنها به عنوان قهرمانان اقتصادی تقدیر هم کرد.

در این مورد اخیر وزارت نیرو که امروز به اصطلاح دست به افشاگری زده و لب به شکایت گشوده است، خود یکی از متهمان و مقصران در خسران احتمالی وارده به کشور هستند. حداقل‌ترین و کمترین کاری که از مسوولان وزارت نیرو بر می‌آمد، پیگیری گسترده موضوع در رسانه‌ها بود تا به این ترتیب ضمن افزایش آگاهی و حساسیت عمومی در تعیین تکلیف قانونی یا غیرقانونی بودن استخراج بیت‌کوین، حداقل یا جلوی تداوم سوءاستفاده و خسارت به کشور گرفته می‌شد یا زمینه فعالیت قانونی سرمایه‌گذاران فراهم می‌شد.

لذا *حالا که این پرونده نیز بسان نمونه‌های قبلی، به چنین مرحله‌ای رسیده، ما نیز منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه بر سر استخراج بیت‌کوین در ایران می‌آید و این کسب‌وکار قانونی ادامه می‌یابد یا زیرزمینی می‌شود؟! (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">