ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درباره وعده رفع فیلتر دو سایت

| سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

عـلی اصلان شهلا - هرچند حسن روحانی رییس دولت یازدهم به وعده اش برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه های اجتماعی تا حد زیادی عمل کرد، اما او و همکارانش در وزارت ارتباطات نتوانستند گامی برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی بردارند.

محمود واعظی در طول 4 سال وزارت خود، بارها در مقابل این پرسش قرار گرفت که چرا برای رفع فیلتر شبکه هایی مانند توییتر و فیس بوک گامی برداشته نمی شود و هر بار او پاسخ داد که تصمیم گیری در این باره با کمیته فیلترینگ است. این در حالی بود که دولت اکثریت کمیته فیلترینگ را در اختیار داشت و با قبول پیامدهای احتمالی، می توانست زمینه رفع فیلتر این سایت ها را فراهم کند. حال پس از 4 سال و برای نخستین بار، یکی از مدیران وزارت ارتباطات درباره رفع فیلتر دو سایت یوتیوب و بلاگ اسپات به صورت محدود و فقط در دانشگاه ها، آن هم به دلیل اعتراضات اهالی دانشگاه صحبت کرده که در این خصوص نکاتی مطرح است:
1- به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت، شرط رفع فیلتر این سرویس ها این است که برخی مطالب با همکاری سرویس دهنده ها فیلتر شود. سوال اینجاست که اگر دانشگاهیان را به عنوان گروه نخبه جامعه قبول دارید، دیگر چرا برای رفع فیلتر محدود دو سایت، شرط و شروط گذاشته می شود. اگر هم امکان فیلتر بخشی از سایت وجود دارد، پس چرا این دو سایت را برای تمام مردم رفع فیلتر نمی کنید و تنها آن را در اختیار گروه معدودی قرار می دهید؟
2- رفق فیلتر سایت ها فقط برای یک گروه مشخص، بدعت نادرستی به نظر می رسد. مثلا یک پژوهشگر تا زمانی که دانشجو است، امکان استفاده از این دو سایت را دارد؛ اما پس از فارغ التحصیلی و دوری از محیط دانشگاه، باید از فیلترشکن استفاده کند. اگر یک سایت خوبی هایش بر بدی هایش می چربد، چرا تمام مردم از آن بهره مند نشوند و دولت هم انرژی اش را معطوف به فرهنگ سازی نمی کند.
3- اگر به درستی قرار است وزارت ارتباطات به اعتراضات مردم توجه کند، مدت هاست که بسیاری از کاربران از فیلتر سایت هایی مانند توییتر گلایه دارند. آن هم در حالی که بسیاری از مقامات از طیف های مختلف سیاسی در این شبکه فعالند. بنابراین قاعدتا در رفع فیلترها، توجه به خواسته گروه بزرگ تری از مردم باید در اولویت باشد. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">