ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شمارش معکوس برای اجباری شدن رمز یکبار مصرف در عملیات‌های بدون کارت در نظام بانکی درحالی آغاز شده که بسیاری از مشتریان بانک‌ها،برای استفاده از رمزهای پویا از طریق پیامک،با اختلال مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای دی ماه سال جاری، تمامی تراکنش‌های بدون کارت در نظام بانکی مکلف به اجرا از طریق رمزهای پویا یا همان رمزهای یکبار مصرف با عمر ۶۰ ثانیه‌ای هستند. بنابراین مشتریان نظام بانکی که از پرداخت‌های اینترنتی برای نقل و انتقالات پولی، پرداخت قبوض و اینترنت بانک و موبایل بانک استفاده می‌کنند، تنها تا آخر آذرماه فرصت دارند تا با مراجعه به شعب بانکی یا دستگاههای خودپرداز نسبت به دریافت رمز یکبار مصرف یا همان رمز پویا اقدام نمایند.

 هر چقدر به موعد اجرای طرح غیرفعال شدن رمزهای ایستا نزدیک‌تر می‌شویم، مراجعات مردم به شعب بانکی یا دستگاههای خودپرداز برای دریافت رمز پویا بیشتر شده است و اکنون بخش عمده‌ای از افرادی که تا پیش از این، نسبت به هشدارهای بانک مرکزی در مورد فیشینگ یا مراقبت از رمزهای ایستا و جایگزینی آن با رمزهای پویا بی‌اعتنا بودند، اکنون مراجعات بیشتری برای دریافت این رمزها دارند و بر همین اساس، امتحان کردن این فرآیند از سمت آنها بیشتر از قبل شده و روز به روز هم رو به افزایش است.

آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده، مردم هم با استفاده از دریافت رمز پویا از طریق پیامک و هم از طریق اپلیکیشن‌های نظام بانکی می‌توانند فرآیند دریافت رمزهای یکبار مصرف را سپری کنند؛ اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که مشتریانی که به تازگی رمزهای پویا را بر روی کارتهای بانکی خود فعال کرده‌اند، از روند کاری بانکها مبنی بر ارسال پیامک های رمز پویا رضایت ندارند و خود را در فرآیندی می‌بینند که شاید برای ابتدای کار آشنایی آنها با رمزهای یکبار مصرف اندکی خسته‌کننده باشد.

مشکلات دریافت رمز پویا با پیامک

یکی از مشتریان نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از هفته گذشته که رمز پویا را بر روی کارتهای خود فعال کرده ام، تاکنون دو بار مجبور به مراجعه به شعبه برای فعال کردن کارت خود شده‌ام؛ چراکه رمز یکبار مصرف با تاخیر از سوی بانک پیامک می‌شود و زمانی رمز پویا به گوشی تلفن همراه من می رسد که اعتبار ۶۰ ثانیه‌ای آن تمام شده است.

وی افزود: بر این اساس رمزی که از بانک دریافت کرده و برای انجام خرید اینترنتی وارد وبسایت کردم، منقضی شده بود و بعد از دوبار تکرار وارد کردن رمز اشتباه، کارت من از رده خارج شد و مجبور شدم برای فعال کردن کارت به بانک مراجعه کنم.

یکی دیگر از مشتریان نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در فرآیند فعال سازی رمز پویا، گزینه پیامک را انتخاب کرده‌ام، اما بانک پیامک ارسال نمی‌کند و من مجبور به ارسال مجدد درخواست برای دریافت رمز پویا هستم. این کار مشکلات زیادی را ایجاد کرده و باید حتما به سمت نصب اپلیکیشن بروم.

او ادامه داد: قشر جوان آشنایی بیشتری با اپلیکیشن ها دارند، اما بهتر است که نظام بانکی باید خود را آماده ارسال پیامک ها به موقع کند، چراکه تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که رمز پویا را از طریق پیامک فعال و دریافت کنند.

 مسئولان بانک مرکزی بارها تاکید کرده‌اند که بانکها مکلف به ارسال رمز پویا از طریق پیامک به آندسته از مشتریانی هستند که درخواست دریافت رمز از طریق اس ام اس را داده‌اند؛ بنابراین هیچ بانکی نباید در این حوزه تعلل کند. در واقع، بانک مرکزی بر این موضوع تاکید دارد که ارسال و دریافت پیامک، باید با هزینه خود بانک صورت گیرد نه اینکه مشتری هزینه ارسال و دریافت پیامک را بپردازد. ضمن اینکه زیرساخت کار باید به گونه ای باشد که مشتریان برای استفاده از این سرویس، دچار مشکل و سختی نشوند.

مهران محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی نیز در گفتگویی از ایجاد زیرساخت «هریم» برای ارسال رمز دوم پویا به صورت پیامکی خبر داده و اعلام کرده بود که زیرساخت ارائه رمز دوم یکبار مصرف، از سوی تمامی بانک‌ها آماده شده و رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه برای تمامی تراکنش‌های بدون حضور کارت به صورت اجباری عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی در این رابطه وضعیت و عملکرد بانکها را رصد خواهد کرد و در قالب سامانه هدایت رمز یکبار مصرف بانکی(هریم) کار را پیش خواهد برد.

محرمیان  تاکید کرد: با اجرای رمز دوم یکبار مصرف کاهش قابل ملاحظه‌ای در کلاهبرداری‌های مبتنی بر برداشت غیرمجاز از جمله فیشینگ رخ خواهد داد؛ در واقع برآوردها این است که دیگر فیشینگ به نحوی که امروزه انجام می‌شود و اطلاعات کارت بانکی کاربران با ترفندهایی سرقت و در نهایت از آنها برداشت می‌شود را نداشته باشیم.

  • ۹۸/۰۹/۲۳

بانک مرکزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">