ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دستگیری شاخ‌های مجازی عراق با اپلیکیشن بالغ

| چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

در اوایل سال جاری، وزارت کشور عراق اپلیکیشنی به نام بالغ (Ballegh) را با سر و صدای زیادی راه اندازی کرد. دولت بغداد از آن به عنوان فرصتی برای هر کسی در عراق یاد کرد تا به دولت کمک کند تا پست های رسانه های اجتماعی را که "توهین آمیز" هستند شناسایی کند.
به گزارش سایبربان، مشکل این است که دولت «توهین آمیز» را تعریف نکرده است، که همین امر به بغداد اجازه داده است تقریباً هر کسی را پس از اینکه محتوای آنها را «ناشایست» تلقی کرد، سرکوب و دستگیر کند.
فعالان دیجیتال و حقوق بشر می گویند که موجودیت بالغ در برابر مفاد آزادی بیان که در قانون اساسی عراق پس از صدام حسین در 20 سال پیش درج شده بود، تضعیف می شود. ایاد راضی، مدیر فناوری اطلاعات در وزارت کشور که مسئول این اپلیکیشن است، در یک مصاحبه مکتوب می‌گوید که دولت فقط از «ارزش‌های خانوادگی» محافظت می‌کند.
به نظر می رسد که مردم عادی عراق از این تلاش استقبال می کنند. وزارت کشور نیز می گوید که از زمان معرفی این پلتفرم در ژانویه، بیش از 144 هزار گزارش دریافت کرده است. راضی، نحوه عملکرد آن را توضیح می دهد و نظرات او برای وضوح، ویرایش و فشرده شده است.

ایاد راضی: زمانی که یک شهروند گزارشی از «بالغ» می دهد، یک رکورد در پایگاه داده ایجاد می شود و به عنوان «مورد جدید» علامت گذاری می شود. تیمی از مدیران، پرونده‌های جدید را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا یک پرونده حداقل مقدار اطلاعات را دارد تا آن را به بخش پلیسی منتقل کند، جایی که پرونده برای آنچه واجد شرایط بودن مدرک است تجزیه و تحلیل می‌شود، و اگر چنین است، به زنجیره بالا می‌رود.
خبرنگار: و چگونه تشخیص می دهید که چه چیزی ناشایست یا غیراخلاقی است؟
ایاد راضی: این به کمیته - که دارای یک افسر، یک قاضی، محققان اجتماعی و متخصصان جامعه است - واگذار می شود تا تصمیم بگیرد. بنابراین این هرگز یک نفر نیست که تصمیم می گیرد. کمیته یک جزء اصلی در زنجیره است، زیرا کمیته گزارش‌ها را روزانه پردازش می‌کند و در صورت داشتن شواهد مجرمانه، آن‌ها را به سطح بعدی ارتقا می‌دهد.
خبرنگار: شما ده ها هزار گزارش دریافت می کنید. چگونه اندازه تیمی که این گزارش ها را ارائه می دهد، تعیین می کنید؟
ایاد راضی: تیم انعطاف پذیر است. اعضای کارکنان بر حسب تقاضا و مطابق با تعداد گزارش‌های منحصر به فرد روزانه اضافه و حذف می‌شوند. ما الگوریتم های سفارشی سازی شده ای برای جمع آوری گزارش های مشابه داریم. وقتی حادثه/ویدیو/چیزی وایرال شود، هزاران گزارش خواهیم داشت که به همان محتوا اشاره دارند. بنابراین، ما چند الگوریتم داریم که اساساً گزارش های مشابه را گروه بندی می کنند تا بتوان آنها را تحت یک عنوان پردازش کرد.
خبرنگار: عراق آخرین نمونه کشوری در خاورمیانه است که از فناوری برای گزارش فعالیت های رسانه های اجتماعی استفاده می کند. مثلاً ما را به یاد کولانا امین در عربستان می اندازد. به نظر شما شبیه است؟
ایاد راضی: این یک مشاهده جالب است. صادقانه بگویم، ما آن را بر اساس نیاز خود توسعه دادیم، بنابراین آن را با هیچ راه حل دیگری مقایسه نکردیم. ما فقط لیستی از ویژگی های مورد نیاز خود را تهیه کردیم و به حالت ساختن رفتیم.
خبرنگار: برخی می گویند بالغ به مردم اجازه می دهد تا انتقام گیری های شخصی را حل و فصل کنند. چطور به آن پاسخ می دهید؟
ایاد راضی: خب، مردم می توانند چیزهای زیادی بگویند، اما آنچه مهم است نتایج واقعی است. همه افرادی که دستگیر شدند صدها (چند هزار) شکایت از آنها به دلیل فیلم های فحاشی/بزرگسالان وجود داشت. بگذارید این طور بگویم، موارد از منظر حقوقی روشن بود. به همین دلیل است که حتی یک مورد در دادگاه رد نشد.
خبرنگار: آیا در میان کسانی که از بالغ برای گزارش کاربران رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، روندهای جمعیتی مشاهده می کنید؟
ایاد راضی: ما هیچ اطلاعاتی در مورد افرادی که گزارش را انجام می دهند جمع آوری نمی کنیم زیرا ناشناس است. با این حال، ما شاهد یک روند جالب بزرگ هستیم و آن این است که مردم بسیار به اخلاق و ارزش های خانواده اهمیت می دهند. بیشترین محتوای گزارش شده معمولاً ویدیویی است که اصول اصلی خانواده عراقی را نقض می کند. بگذارید این طور بگویم، مردم برای خانواده خود با چنگ و دندان می جنگند.
از نظر افرادی که گزارش می شوند، ما افراد 20 تا 30 ساله بدون مدرک دانشگاهی، بدون شغل/اشتغال رسمی را می بینیم.
خبرنگار: آیا شما یک نسخه دوم از بالغ در دست ساخت دارید؟ آیا ویژگی هایی وجود دارد که می خواهید اضافه کنید، که آرزو می کنید داشته باشید؟
ایاد راضی: بالغ به طور مداوم در حال توسعه است، یعنی پنل مدیریت به طور منظم به روز می شود. ما بسیاری از ویژگی‌ها را از تیم‌های مدیریت خود دریافت می‌کنیم که به آنها کمک می‌کند کار خود را به نحو احسن انجام دهند. ما همچنین در حال بهینه سازی الگوریتم های شباهت به طور منظم هستیم. بنابراین همانطور که ما آن را می بینیم، هیچ نسخه 2.0 وجود ندارد زیرا ما در حالت به روز رسانی چرخشی هستیم.
خبرنگار: ما توانستیم به بالغ در ایالات متحده دسترسی پیدا کنیم. آیا در خارج از عراق قابل دسترسی است؟
ایاد راضی: در دسترس بود اما ما هدف حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS)  قرار گرفتیم، بنابراین فعلاً آن را فقط به عراق محدود کرده ایم.
خبرنگار: اگر می‌توانستید یک کار برای بهبود برنامه انجام دهید، آن کار چه بود؟
ایاد راضی: ما به آنچه که هوش مصنوعی اوپن جی پی تی-4 (OpenAI's GPT-4) ارائه می دهد بسیار علاقه مندیم. بنابراین ما به دنبال راه هایی برای ادغام آن با پنل مدیریت برای بهبود شباهت و فرآیند پیش فیلتراسیون هستیم. هر چه بیشتر به آن فکر کنیم، بیشتر آن را به عنوان یک ویژگی ضروری می بینیم.
ما همچنین نوع دوم گزارش را اضافه کردیم که «فساد توسط یکی از اعضای نیروهای امنیتی» است. ما از مردم می‌خواهیم که هرگونه مورد فساد/اخاذی را گزارش کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">