ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گردهمایی دشمنان فیلترینگ در والنسیا

| چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

سازندگان ابزارهای عبور از فیلترینگ، مربیان امنیت دیجیتال، فعالان حقوق بشر و حامیان مالی پروژه های مربوط به آزادی بیان روز یکشنبه در جشنواره آزادی اینترنت که در والنسیا برگزار شد، گرد هم آمدند. هدف از جشنواره، همفکری و همکاری بین کسانی بود که در کشورهای مختلف جهان با سانسور اینترنت و فشار بر فعالان اینترنتی مبارزه می کنند.
جشنواره آزادی اینترنت یکی از معدود جاهایی بود که می شد دست اندرکاران ساخت بسیاری از فیلترشکن های مشهور نظیر تور، سایفون و لنترن را دید. نکته مشترک صحبت های طراحان این نرم افزارها این بود که کشورهایی چون چین، سخت گیرترین کشورهای جهان در امر مبارزه با دور زدن فیلترینگ هستند. چین منابع بسیاری را صرف ردیابی نرم افزارهای فیلترشکن و مسدود کردن دسترسی به سرورهای آنها می کند.


 پیروزی پرهزینه
فیلترشکن سازان می گویند که نه تنها بازی را به حکومت هایی مثل چین نباخته اند، بلکه پس از سال ها تجربه، یاد گرفته اند که چطور هزینه از کار انداختن ابزارهای شان را بالا ببرند. به این معنی که با استفاده از روش های رمزگذاری معمول در اینترنت مثل پروتکل اس اس ال (که برای ورود به حساب ایمیل و نظایر آن به کار می رود) و نیز ذخیره کردن اطلاعات لازم برای کار کردن محصولات شان روی سرورهای بزرگ ترین سرویس دهندگان دنیا، دولت ها را با انتخابی سخت مواجه کرده اند. به این ترتیب اگر کشوری بخواهد این ابزارها را از کار بیندازد، ممکن است مجبور شود دسترسی مردمش را به ایمیل و گستره وسیعی از وب سایت ها قطع کند. 


 ورود غول ها به بازی
بزرگ ترین شرکت های اینترنتی جهان دارند آرام آرام وارد میدان ساخت ابزارهای دور زدن فیلترینگ می شوند. یک نمونه اش شرکت گوگل است که با همکاری دانشگاه واشنگتن، پروژه یوپروکسی (uproxy) را آغاز کرده است. ابزاری که فعلاً به صورت یک افزونه (اکستنشن) روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می شود و به کاربر این امکان را می دهد که با کمک دوستانش در کشورهایی که اینترنت سانسور نشده، به سایت های مورد علاقه اش سر بزند. کاری که امکان جذب مشتری بیشتر برای خدمات شرکت های بزرگ را فراهم می کند، ولی ممکن است واکنش خشمگینانه دولت های مجری فیلترینگ را در پی داشته باشد.


 حریم خصوصی و دسترسی
به گزارش فناوران دغدغه عمده شرکت کنندگان جشنواره آزادی اینترنت، فراهم کردن امکان دسترسی برای کاربرانی که پشت سد فیلترینگ مانده اند، نیست. بلکه اولویت اصلی برای اکثر آنها، مخفی نگه داشتن هویت کاربران و حفاظت از اطلاعات شخصی افراد است. موضوعی که مخصوصاً با افشاگری های ادوارد اسنودن درباره گستره نظارت و شنود الکترونیکی آژانس امنیت ملی آمریکا و همتایانش در کشورهای دیگر، حالا جدی تر از پیش شده است. 

  • ۹۴/۱۲/۱۹

فیلترینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">