ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دلایل سیاسی شدن قیمت اینترنت

| شنبه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی _ افزایش قیمت کالا و خدمات هیچگاه خوشایند نبوده و نیست، به خصوص اگر به موارد موجود در سبد خانوار یا کالا و خدمات پرتقاضا و مورد نیاز مردم مربوط باشد؛ از دارو و مواد غذایی و خودرو گرفته تا برق و بنزین و اینترنت.

لذا هدف از متن حاضر قطعا دفاع از گرانی نیست، بلکه بررسی واقعیت‌ها و الزاماتی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

اما بر خلاف بسیاری از اقلام و خدمات که گاه به شکل هفتگی با جهش‌های پی‌درپی مواجه می‌شوند، تغییر قیمت اینترنت پس از سال‌ها، از جمله سوژه‌های بسیار مورد علاقه سیاسیون است و به سرعت سیاسی می‌شود. اما چرا؟

به شکل ساده، مخالفت با گرانی هر چیزی می‌تواند برای سیاسی‌ها، به ویژه آنها که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، رای و لایک به ارمغان آورده و آنها را دلسوز و در کنار مردم نشان دهد. 

در این بین تغییرِ قیمتِ اینترنت و مخالفت با آن، بر خلاف مواردی نظیر اجاره‌بها و قیمت مسکن، از این جهت جذابیتِ سیاسیِ بیشتری دارد که عمده مخاطبان آن را جوانانی تشکیل می‌دهد که از قضا بالاترین جمعیت آماری و صدا را در شبکه‌های اجتماعی دارند. 

به همین جهت است که هر گونه مخالف‌نمایی از سوی سیاسی‌ها با استقبال و هیاهوی بالایی در فضای مجازی مواجه شده و حال ایشان را کوک می‌کند. 

لیکن بخش عمده این سیاسیون به خوبی می‌دانند، اینترنت ایران در سال‌های قبل با تدابیر اشتباه، از نظر ساختاری به مرز بحرانی رسیده و ادامه روند گذشته، یعنی توقف توسعه اینترنت ثابت و کندی سرمایه‌گذاری و اشباع شبکه سیار، آن هم در کنار افزایش شدید رشد مصرف، می‌تواند در آینده نه چندان دور منجر به افت، اختلال و قطعی بیشتر در اینترنت کشور شود.

اتفاقا با اطلاع از چنین احتمالی، اکثر مخالفان امروزِ تغییر نرخ اینترنت، در آن روز مجددا در صدر صف منتقدان ایستاده و خواهند گفت که باید با مسببان عدم پیش‌بینی چنین وضعی برخورد شود. که البته آن روز هم برای خود لایک و رای و توجه جمع‌آوری می‌کنند.

مساله اینجا اما کاملا کارشناسی، فنی و حتی امنیتی است و هیچ سنخیتی با سفسطه و توجیهات و بازی‌های سیاسی ندارد. چرا که امروزه بخش قابل ملاحظه‌ای از کسب‌وکارها، مشاغل و انبوهی از خدمات بانکی، تجاری، آموزشی، دولتی و غیر دولتی در ایران به اینترنت وابسته است و این وابستگی روز به روز افزایش می‌یابد.

لذا پر واضح است که اختلال در اینترنت، چه بر سر کشور، مردم و متولیانش خواهد آورد، آن هم با تداوم تورم و اینترنتی که هزینه‌هایش دلاری و درآمدهایش ریالی است. (منبع:فناوران)

  • ۰۱/۰۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">