ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دولت قیمت اینترنت را اقتصادی کند

| شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۶، ۰۴:۲۴ ب.ظ | ۱ نظر

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی ، ضمن تاکید بر نقش اینترنت در پیشرفت کشور، خواستار توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی، آموزش و اقتصادی شدن قیمت اینترنت در کشور شد.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز ضمن بررسی وضعیت کاربران اینترنت در ایران و جهان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه پهنای باند – ارتباط اینترنتی- کشور در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته، با این وصف ایران در بین کشورهای هدف در چشم‌انداز از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت در جایگاه نامناسبی – رتبه دهم – قرار گرفته است.

این گزارش با بیان این که هم اکنون بیش از یک میلیارد و 173 میلیون نفر کاربر اینترنت در جهان وجود دارند، خاطرنشان ساخت که قاره آسیا به تنهایی 37 درصد کاربران اینترنت جهان را در خود جای داده است.

مرکز پژوهشها در ادامه متذکر شد که در حال حاضر 990 شهر و شهرک صنعتی ایران تحت شبکه دیتا قرار دارند و تعداد کل پورت‌های پر سرعت ظرفیت سازی شده توسط شرکت‌های مخابرات استانی 95 هزار و 586 پورت است که از این تعداد تاکنون 23 هزار و 565 پورت به مشتریان واگذار شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: محاسبه ضریب نفوذ اینترنت کشور مستلزم وجود آمار تعداد کاربران است که متاسفانه در کشور ما به دلیل زمان بر بودن و هزینه بر بودن تهیه آمار، در عرصه‌های بسیاری از جمله در مورد تعداد کاربران اینترنت اطلاعات دقیق و مطمئنی وجود ندارد و سازمان‌ها و نهادهای مجری فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از روشها و فرمول‌های تخمینی غیر دقیق، غیرعلمی و بزرگ نمایانه به تخمین تعداد کاربران کشور می‌پردازند.

بر اساس این گزارش از لحاظ تعداد کاربر اینترنت در منطقه، ایران پس از کشورهای ترکیه و پاکستان در رده سوم قرار دارد لکن از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت کشورها در رده دهم و البته در جایگاهی بالاتر از عربستان، پاکستان، مصر و سوریه قرار گرفته است.

طبق این گزارش در میان کشورهای منطقه رژیم اشغالگر قدس دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنتی است و در همین حال عراق کمترین نفوذ اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

مرکز پژوهشها در پایان گزارش خود اینترنت را به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای دستیابی به توسعه همه جانبه کشورها نامید و افزود: برای مقابله با شکاف دیجیتالی و رشد استفاده از اینترنت در کشورهای در حال توسعه و به خصوص کشورما، فراهم کردن زیر ساخت‌های دسترسی به اینترنت ، فرهنگ‌سازی ، آموزش و اقتصادی کردن قیمت اینترنت از وظایف مهم دولت به شمار می‌رود.

نسخه کامل این گزارش پژوهشی در نشانی www. Majlis.ir موجود است.

  • ۸۶/۰۸/۱۲

نظرات  (۱)

اقا قیمت {...} اقلا سرعت انرا درست کنند 128 میفروشند 35 تا بیشتر جواب نمیدهد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">