ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دولت 14 شاخص توسعه IT را تصویب کرد

| چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف 14 شاخص اصلی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات بصورت بومی خبر داد و گفت: این شاخص ها پس از بررسی و کار کارشناسی، در هیات دولت به تصویب رسیده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، "عبدالمجید ریاضی" روز سه شنبه افزود: این شاخص ها در راستای احکام برنامه پنجم توسعه کشور که در نوبت طرح در صحن علنی مجلس هستند، تدوین شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس یکی از احکامی که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در جهت ارزیابی وضعیت در ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی، نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات را تدوین و اجرا کند.

ریاضی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی و موسسات غیردولتی نیز موظف می شوند تا اطلاعات و آمار مورد نیاز و مرتبط را به وزارت ارتباطات ارایه کنند و این وزارتخانه نیر گزارش میزان تحقق اهداف برنامه هر ساله را به مجلس ارایه کند.

وی در خصوص جزئیات 14 شاخص اصلی تعریف شده در این حوزه گفت: در این زمینه، حدود 50 زیرشاخص مشخص شده است که در صدد هستیم این شاخص ها را بصورت بومی، نهایی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این 14 شاخص به نحوی تعریف شده که شاخص های مهم جهانی را نیز پوشش می‌دهد، به گونه ای که تعدادی از آن‌ها بر گرفته از شاخص‌های جهانی می‌باشد که توسط بنگاه‌های بین المللی تعیین و تعریف شده است و در مقیاس ملی نیز کاربرد دارد.

ریاضی افزود: در صورت تحقق شاخص‌های تعریف شده قطعاً ایران جایگاه بسیار مناسبی را در سطح جهان خواهد داشت به گونه ای که در پایان برنامه پنجم در میان 25 کشور منطقه جایگاه دوم را در حوزه ICT به خود اختصاص خواهیم داد.

وی با تشریح شاخص‌های اصلی تعریف شده گفت: شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات(IDI) یکی از این شاخص‌ها است که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات تعریف شده و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته باید تا پایان برنامه پنجم به 6.22 برسد.

وی افزود: در زمان حاضر و براساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی، شاخص آمادگی الکترونیکی ایران 0.4 است که در صورت اجرای برنامه‌های پیش بینی شده این شاخص به 0.8 افزایش خواهد یافت.

ریاضی گفت: تعداد پورت‌های پرسرعت واگذار شده یکی دیگر از شاخص‌های تعریف شده در این حوزه است و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم به 50 درصد از خانوارها پورت‌های پرسرعت ارایه شده باشد.

وی تصریح کرد ارایه کارت هوشمند ملی و پرونده سلامت الکترونیکی به تمام ایرانیان و عرضه تمام خدمات بین دستگاهی بصورت الکترونیکی از دیگر شاخص‌های تعریف شده در این حوزه است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد یکی از شاخص‌هایی که بصورت بومی تعریف شده و موجب توسعه شاخص خدمات الکترونیکی می شود، شاخص جایگزینی اسکناس و شبه پول با پرداخت الکترونیکی است.

وی توسعه آموزش‌های الکترونیکی را از دیگر شاخص‌های مهم دانست و گفت: بطور متوسط باید 30 درصد از کل آموزش های عالی، متوسطه، راهنمایی، ابتدایی و حتی آموزش های سازمانی در دستگاه‌های اجرایی بصورت الکترونیکی ارایه شود.

وی تأکید کرد: انجام 20 درصد از تجارت داخلی و 30 درصد از تجارت خارجی بصورت الکترونیکی و همچنین عرضه الکترونیکی 70 درصد از خدمات دستگاه‌ها به مردم از دیگر شاخص‌های تدوین شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیدن صادرات محصولات و خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به 1.5 درصد صادرات غیرنفتی از دیگر شاخص های 14 گانه تعریف شده برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور محسوب می شود.

  • ۸۹/۰۵/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">