ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رانت مناقصات ICT را برملا می‌کنیم

| سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات ایران طی بیانیه‌ای از شکل‌گیری انحصار در برگزاری مناقصات در کشور ابراز نگرانی کرد.

متن کامل بیانیه مذکور به این شرح است:" در کشوری مانند ایران که بیش از 70 درصد اقتصاد در اختیار دولت است مناقصات یکی از اصلی ترین منابع درآمد شرکت های تولیدی و خدماتی بخش خصوصی است و رعایت مساوات و عدالت در برگزاری مناقصات اساسی ترین روش برای رشد و توسعه همه جانبه بخش خصوصی است.

طی سال های گذشته با هر مناقصه ای که توسط بخش دولتی برگزار گردید صدای اعتراضی از این قسمت از بخش خصوصی بلند شد و نسبت به انحصار و بی عدالتی در نحوه گزینش و برگزاری مناقصه هشدار داده شد ولی عکس العمل مناسبی دریافت نگردید. متاسفانه سیل اعتراضات - گزارش ها و مصاحبه های این سندیکا در طول سال گذشته نیز نتوانست سدی در برابر بخش اعظمی از بی عدالتی و ایجاد انحصار در مناقصات باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اخیرا در مناقصات متعدد که توسط سازمان‌ها و ادارات مختلف دولتی برگزار می‌شود. برخلاف نص صریح قانون برگزاری مناقصات به جای اعلام مشخصات فنی به نام و مدل و حتی شرکت ارایه‌دهنده گارانتی کالای موردنظر اشاره می‌شود که بارزترین نشانه انحصار است و عملا دیگر فعالان در آن بخش خصوصا تولیدکنندگان را از گردونه مناقصه خارج می‌کند. چنین اتفاقاتی در اکثر قریب به اتفاق مناقصات مشاهده می‌شود که در خوشبینانه‌ترین حالت خلاف قانون بوده و با نگاهی شکاک حرکت خزنده‌ای به نفع برخی از واردکنندگان و توزیع‌کنندگان است و عملا بی‌عدالتی را در بین شرکت‌کنندگان در مناقصه می‌گستراند و شرکت‌های فاقد پشتوانه، رانت و انحصار را از بین می‌برد.

بنابراین با توجه به اینکه مناقصه یکی از عوامل پیشرفت بخش خصوصی است این سندیکا گزارش جامعی از مناقصات و تخلفات و انحصارگرایی‌های سال گذشته و جاری را تهیه و به مراجع ذی‌صلاح ارسال و موارد اشکال و عدم مطابقت با قوانین جمهوری اسلامی ایران را مشخص کرده است. همچنین از طریق رسانه‌های محترم که صدای شنوای بخش خصوصی است اعلام می شود از این پس در صورت مشاهده هرگونه تخلف از نوع انحصار و رانت یا ارتباطات غیرمشروع در مناقصات نام دستگاه و ذی‌نفعان انحصار ایجاد شده به صورت مستقیم به دستگاه‌های نظارتی و بازرسی کشور اعلام شده و از طریق رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • ۸۶/۰۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">