ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

باید «رانندگی تاکسی» را جزو مشاغل سخت قرار دهند چرا که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کنند تا هزینه زندگی را در بیاورند و حتی اگر چند روزی قصد سفر کرده و یا بیمار شوند و نتوانند کار کنند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند!

رانندگی آن هم با تاکسی نه روز می‌شناسد و نه شب! نه سرما و نه گرما،شغلی برای تمام روزها و فصول!  پای درد دل راننده تاکسی‌ها که می‌نشینید، سختی شغلشان را چنان درک میکنی که در باورت هم نمی گنجد که شرایط کاریشان چقدر سخت است،  در کنار هزینه بنزین، روغن، استهلاک تاکسی و.... باید سروکله زدن با هر قشری از مردم را هم اضافه کنید،  از دانش آموز گرفته تا پیرمرد، بازنشسته و... اما حالا درد دیگری هم به دیگر دردهای آنها اضافه شده  و آن چیزی نیست جز کوچکتر شدن سفره معیشتشان به دلیل جولان مسافربرهای شخصی و اینترنتی!

به گزارش ایسنا، حدود 80 هزار تاکسی در سطح شهر تردد می‌کنند و اگر برای هر راننده خانواده‌ای سه نفره را درنظر بگیریم با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که 320 هزار نفر معیشت و زندگیشان در گرو فعالیت تاکسی است با این حال رانندگان با تغییر مدیریت شهری نور امیدی در دلشان ایجاد شده و خواهان دیدار و حل مسئله با شهردار تهران هستند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از رانندگان تاکسی پایتخت به نمایندگی از هم صنفان خود به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداخته و از مدیریت شهری جدید خواستند تا فکری به حال معیشت آنها که این روزها به خطر افتاده؛ کنند.

توکلی یکی از رانندگان تاکسی که 15سال است به طور گردشی در سطح شهر فعالیت می‌کند با طرح این سوال که فلسفه ایجاد منطقه طرح ترافیک چیست؟ می‌گوید: فروش طرح ترافیک علاوه بر اینکه به افزایش ترافیک و آلایندگی هوا کمک می‌کند بلکه  موجب بیکاری تاکسیرانان و سوء استفاده شرکت‌های مجعول از این طریق شده است و این در حالی است که طبق قانون متولی حمل و نقل مسافران در درون شهر، برعهده شهرداری است و باید پرسید که چرا شهرداری فکری به حال رانندگان تاکسی نمی‌کند؟ آیا وظیفه مدیریت شهری تنها برچسب مقدار ڪرایه خطوط است؟

وی با بیان اینکه تاکسی‌های سطح شهر را در قالب شرکت‌های خصوصی ساماندهی کردند اما این مسئله زمینه بهره کشی بیشتر را فراهم کرده است، ادامه می‌دهد: چراکه شرکت های خصوصی قوانین وضع شده را رعایت نمی کنند و به سلیقه خود از رانندگان تاکسی پول دریافت می‌کنند و  انتظار داریم شورای شهر در رابطه با عملکرد تاکسیرانی نظارتی جدی اعمال کند و تخلف‌های صورت گرفته پیگیری شود. به عنوان نمونه وقتی تخلفی از شرکت خصوصی تاکسی سر می‌زند جریمه آن 20 هزار تومان است و این مساله باعث شده تا به راحتی از کنار مطالبات تاکسیرانان عبور کنند.

این راننده تاکسی با بیان اینکه همچنین برخی از شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در اقدامی خلاف قانون از رانندگان تحت پوشش خود سند ماشین آن‌ها را دریافت کرده و در ازای آن حق شارژ از رانندگان اخذ نمی کنند، مدعی می‌شود: برخی از  این شرکت ها با سندهای رانندگان از بانک وام گرفته‌اند و هم اکنون تعداد زیادی از اسناد رانندگان در گرو بانک است. رانندگان تاکسی برای اینکه شغل خود را از دست ندهند مجبور به پذیرش این پیشنهاد اجباری می شوند.

وی تأکید می‌کند: در شرکتهای خصوصی با شارژهای زیاد و عدم مسافردهی و خدمات مناسب به تاکسیران مواجهیم که باعث ناراحتی قشر عظیمی از رانندگان شده است و با توجه به پرداخت حق بیمه شخص ثالث بیشتر، مالیات، عوارض و آبونمان و بهای خدمات بیشتر به سازمان و شرکتها وظیفه حمل و نقل و جابجایی مسافر در سطح شهر را حق مسلم خود دانسته و خواستار حق پایمال شده خود هستیم.

 

اعتبار تاکسی‌های تهران در بین شهروندان کم شده

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های اینترنتی اعم از اسنپ و تپسی مشکلاتی را برای تاکسی‌ها بوجود آورده است، تصریح می‌کند: فعالیت گسترده این شرکت‌های اینترنتی از یک سو و هجوم مسافربرهای شخصی از سویی دیگر سبب پایین آمدن درآمد تاکسی‌های شهر تهران شده و این در حالی است که با وجود تورم موجود و افزوده نشدن کرایه‌ها و تحمیل خودروهای تقسیطی چگونه می‌توان زندگی کرد؟ همچنین شاهدیم که به علت تخلفات مسافربرهای شخصی و نابلدی آدرس ها سطح اجتماعی و اعتبار تاکسی‌های تهران در بین شهروندان کمتر شده است.

وی می‌افزاید: این در حالی است که بسیاری از رانندگان تاکسی برای امرار معاش مجبور شدند در شرکتهای اینترنتی مشغول بکار شوند.


 یادگاری بر روی جیب خالی رانندگان تاکسی

طهماسبی یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در خط تجریش مشغول به فعالیت است، می‌افزاید:  رانندگان تاکسی با مشکلاتی از قبیل شارژ ماهیانه، صدور بی مورد قبض‌های جریمه توسط بازرسان سازمان تاکسیرانی، فعالیت شرکت‌های اینترنتی، نبود بیمه تامین اجتماعی برای این قشر آسیب پذیر مواجه هستند و سفره معیشتی تاکسیرانان باید روز به روز  کوچکتر شود.

وی با بیان اینکه ماموران راهنمایی ورانندگی مبادی ورودی طرح ترافیک و طرح زوج وفرد را فراموش کرده وهیچ کنترل محسوسی نمی‌کنند، عنوان می‌کند: تمامی راه‌های  ورودی‌های طرح "راه دور" دارد و همه ماشین‌های شخصی  به راحتی وارد طرح می شوند و این امر باعث شلوغی بیشتر داخل طرح شده و از همه مهمتر باعث پایین آمدن در آمد شهرداری تهران می‌شود و در ضمن به ما رانندگان تاکسی از دو طرف هم شلوغی داخل طرح و هم نبود مسافر داخل طرح ضربه میزند، بنده به عنوان یک راننده تاکسی دیگر توان ندارم و باورکنید با "دخل" روزی  30 یا  40 هزار تومان و داشتن پژو405که سراسر خرج و استهلاک است خرج زندگی را می دهم، در حالی که تا چشم برهم بگذاری سررسید بیمه، معاینه، تمدیدکارنامه و  حق حکم عوارض و... می رسد!

گنجی یکی دیگر از رانندگان تاکسی خط سیدخندان  هم با بیان اینکه مسئولان شهرداری هر روز درحال نوشتن یادگاری بر جیب خالی رانندگان تاکسی هستند می‌گوید: سوال دارم چرا زمانی که مدیران برای من تاکسی‌دار تصمیم می‌گیرند از تاکسی‌دارهای  تهران نظر خواهی نمی‌کنند، آخر مگر مدیران از درد دل ما خبر دارند که خودشان رأسا تصمیم می‌گیرند و در آخر نمی‌دانم از کدامین ظلمی که هرروز به نوعی برما روا می‌دارند بگویم از شرکتهای  خصوصی یا شرکتهای اینترنتی که عملا ساختار سازمان تاکسیرانی تهران را به سخره گرفته اند یا بیمه تامین اجتماعی یا نحوه اخذ هرگونه وجه موجه وغیر موجهی از رانندگان تاکسی پایتخت و اگر واقعا تاکسی اینقدر درآمد دارد چرا آنها خودشان به این شغل اهتمام نمی‌ورزند؟

 

مسافربرهای شخصی بلای جان رانندگان تاکسی

وی می‌افزاید:  متاسفانه روز به روز به تعداد مسافربرهای شخصی که از شهرستان به تهران می‌آیند در این مسیر(میدان مادر-سیدخندان ) اضافه می‌شود و به راحتی پایین میدان کتابی که دوربین زوج و فرد نصب شده  پلاکشان را می پوشانند و وارد محدوده می‌شوند اما دریغ از یک مامور . در این محدوده و  وضعیت زیر پل سید خندان و میدان قدس هم به همین ترتیب است، به گونه‌ای که خودروهای شخصی تمامی خیابان را  اشغال می‌کنند.

فولادوند نیز با بیان اینکه من ۵ سال است که تاکسیرانم و من را به بیمه سلامت  معرفی کردند، اما تکلیف آینده ما مشخص نیست، اظهار می‌کند: همیشه می‌گویند سایت بیمه بسته است. لطفا تا جایی که مقدور است شهرداری از فروش طرح ترافیک هفتگی خوداری کند چون تمام مسافرکش های شخصی و موبایلی طرح هفتگی خریداری کرده و  فروش طرح ترافیک هفتگی تاثیر به سزایی در درآمد ما تاکسی ها دارد و از نجفی شهردار تهران و هاشمی رئیس شورای شهر تهران میخواهیم تا طی برگزاری نشستی صدای ما و دغدغه های رانندگان تاکسی را بشنوند.

در ادامه خواجوی راننده خط کهریزک با بیان اینکه متاسفانه روند نوسازی تاکسی های فرسوده متوقف شده! گفت: دو ماه است که در لیست نوسازی تاکسی قرار گرفتم و همه کارهای اداری را طی کردم اما به دلیل  آنچه که اختلاف شنیدیم فعلا روند نوسازی متوقف شده این در حالی است که اکسی من تولیدی سال 86 است و به خرج افتاده و اگر بخواهم تعمیرش کنم باید چند میلیون هزینه کنم و اگر نخواهم هزینه کنم هم با سرد شدن هوا و احتمال وارونگی هوا پلیس من را جریمه می کند و حالا تکلیف چیست؟

همچنین محبی راننده تاکسی بیسیم هم با بیان اینکه شرکتهای اینترنتی با اخذ کرایه های بسیار پایین برای جذب مسافر  اقدام می کنند و این کار باعث بدبینی مسافران تاکسی شده بگونه ای که  مسافرین انتقادات شدیدی به رانندگان دارند و ما را  دزد، مزدور، خودخواه و.... خطاب می‌کنند، می‌گوید: از مسئولین سوال دارم آیا رانندگان تاکسی کرایه ای غیر مصوب شورای شهر دریافت می‌کنند که آن هم هرساله بعد از گذشت سه ماه از سال تصویب می‌شود،  درصورتی که کلیه اجناس از  اول سال افزایش قیمت دارند!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">