ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه اندازی تلگرام کودکان تا فروردین ۹۷

| يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سازوکارهای عملیاتی اپراتورهای اینترنت کودکان گفت: به دنبال این هستیم تا در فروردین‌ سال آینده (۱۳۹۷) تلگرام کودکان را هم راه‌اندازی کنیم.

به گزارش ایسنا، فضای مجازی به لحاظ ذاتی سبب ایجاد عدالتی نسبی در پیکره خود شده است؛ به این معنی که دیگر تفاوتی نمی‌کند که شما از چه طبقه یا صنفی باشید بلکه به صرف داشتن یک اکانت حق اظهار نظر دارید، همانطور که دیگران هم این امکان را دارند؛ با این حال حضور کودکان در این فضا به دلیل عدم بلوغ ذهنی و شخصیتی کافی، بهتر است کنترل شده باشد یا از مجرایی مستقل برای ورود به این فضا استفاده کنند تا ضمن استفاده از مزیت‌های آن، از آسیب‌هایش دور بمانند. این طرحی است که البته ظاهرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در انجام آن برنامه‌هایی دارد.

خسرو سلجوقی - عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این‌که تاکنون چه اقداماتی در راستای تحقق اینترنت کودکان صورت گرفته است، گفت: پیش‌ از این طی ابلاغی که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه این وزارت شد، قرار شد سند توسعه خدمات فضای مجازی برای کودکان ایجاد شود. برای تدوین این سند دو لایه که در لایه اول کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، کشور، نیروی انتظامی و نماینده شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و همچنین در لایه دوم که کارگروه کارشناسی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی برای تدوین سند اقدام کرد.

وی با اشاره به برعهده گرفتن مسئولیت اجرای سند اینترنت کودکان، اظهار کرد: فارغ از وجود این سند، در بخش خصوصی تلاش‌هایی برای ارائه خدمات در حیطه کودکان انجام شده بود، مانند سیم‌کارت کودک یا دیگر اقداماتی که در این حیطه انجام داده‌اند و ما می‌خواهیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا همه این فعالیت‌ها را همسو کنیم.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تفاوت اپراتورهای دانش‌آموزی و کودکان، اظهار کرد: تمرکز اپراتور دانش‌آموزی برروی خدماتی است که برای دانش‌آموزان طراحی شده، مانند کتاب‌های درسی یا آزمون‌های مرتبط با آن‌ها و از پایه اول تا دوازدهم سال‌های تحصیلی را دربرمی‌گیرد. درحالی‌که اپراتور کودک قبل از این ۱۲ سال را پوشش می‌دهد و خانواده‌ها را هم مشمول می‌شود، به‌طوری‌که می‌توان گفت اپراتور کودکان فراتر از اپراتور دانش‌آموزی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به عملیاتی شدن تلگرام کودکان در آینده نزدیک بیان کرد: این سامانه درواقع در بستر تلگرام پیاده‌سازی خواهد شد. بخشی از تلگرام که مناسب کودکان است جداسازی می‌شود و در اختیار این قشر قرار می‌گیرد. کودکان به همه ویژگی‌های منحصربه‌فرد تلگرام دسترسی دارند منتهی در مسیری که برای او طراحی شده است. طریقه کارکرد خاص این اپراتورهای اینترنت کودکان به این شکل است که در سیم‌کارت‌های این اپراتورها یک اپلیکیشنی وجود دارد که کودک با استفاده از آن می‌تواند به فضای مناسبی برای خود وارد شود.

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان با بیان این‌که سیم‌کارت‌های اینترنت کودکان همانند یک کتابخانه مجازی عمل می‌کنند، گفت: در این اپلیکیشن تنوعی از کتاب‌ها وجود دارد که به‌صورت اختصاصی و مناسب‌سازی شده طراحی شده است. ما باید به سمتی برویم که این سیم‌کارت‌ها برای هر کودک به‌صورت خاص مناسب‌سازی شده باشد.

سلجوقی با بیان این‌که ما همان‌طور که رژیم غذایی برای افراد مختلف داریم، باید رژیم‌های اطلاعاتی هم داشته باشیم، اظهار کرد: اگر کسی خودش بالغ باشد، می‌تواند این رژیم را برای خود رعایت کند و اگر نباشد باید به یک متخصص در این حوزه مراجعه کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">