ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه‌اندازی مرکز آموزش ICT بین‌المللی

| دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۸۵، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

در ادامه‌ی گزارش عملکرد شش‌ماهه‌ی وزارت ارتباطات پس از استقرار دولت نهم در سال ‌84، خبرنگار ایسنا با معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات به گفت‌وگو نشست.
وی گفت: برای راه‌اندازی مرکز آموزش ICT بین‌المللی با هماهنگی ITU در حال فعالیت هستیم.
دکتر کمال محامدپور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عملکرد شش‌ماهه دوم سال گذشته و برنامه‌های سال 85 وزارت ارتباطات در معاونت آ‌موزش و پژوهش و امور بین‌الملل را تشریح کرد و با بیان این که سیاست‌های کلی این معاونت در چارچوب چهار مقوله‌ی آموزش و پژوهش و امور بین‌الملل و موزه‌های ارتباطات در سراسر کشور استوار است، اظهار داشت: در بخش آموزش بحث اساسی این است که دوره‌های آموزشی و آکادمیک در دانشگاه‌ها بتواند با توجه به نیاز بخش ICT تاثیرگذار باشد. در این جریان با برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های مشترک با دانشگاه‌ها و در راستای حمایت از دوره‌های ICT و تشویق کارکنان برای حضور در دوره‌های مجازی گام برداشتیم که در حال حاضر دستورالعمل‌های مربوط تصویب‌شده و حمایت از مراکز آموزشی غیرانتفاعی نیز در پیش گرفته شده است.
وی ادامه داد: در بخش پژوهش، تحقیقات در داخل مجموعه، بویژه در مرکز تحقیقات و دانشگاه‌ها، باید گسترش یابد؛ تا اجرای سیاست برون‌سپاری و با مدیریت مرکز تحقیقات انجام شود.
او با بیان این که حمایت از بخش غیر دولتی، تولید داخلی از طریق حمایت از تحقیق و توسعه‌، به‌عنوان سیاست‌های دیگر وزارت ارتباطات مطرح است که به آن پرداخته می‌شود‌، اظهار داشت: بخشی از اقدامات واحدهای مختلف وزارت ارتباطات و شرکت‌های زیرمجموعه‌ به امور بین‌الملل مربوط است، با توجه به این امر تلاش شده تا سیاست هماهنگی در پیش گرفته شود، سیاست دیگر تشکیل گروه‌های مطالعاتی است تا خوراک فعالیت در مجامع بین‌المللی تهیه شود و بتوانیم از منافع ICT مملکت در این مجامع حمایت کنیم.
وی ادامه داد: این گروه‌ها در حال فعال شدن هستند تا همه‌ی دست‌اندرکاران در بخش دولتی و غیر دولتی در کمیته‌هایی به عنوان اتاق فکر فعالیت کنند.
او افزود: در زمینه‌ی امور بین‌الملل در راستای حمایت از بخش غیر دولتی، فعالیت برای صدور خدمات فنی و مهندسی و امور اقتصادی آغاز شده و با تماس با بخش غیر دولتی سعی می‌شود تا راه را برای یافتن جای کار شرکت‌ها در بیرون هموار و اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار داده شود.
محامدپور درباره فعالیت این معاونت در بخش موزه‌ها با بیان این که وزارت ICT که بیش از تغییر نام با عنوان پست و تلگراف تلفن فعالیت داشت و بخشی از فرهنگ این وزارت در جامعه در غالب چاپارخانه و یا ساختمان‌های قدیمی موجود ‌است، اظهار داشت: این ساختمان‌ها و منازل قدیمی‌، ادارات پست و غیره با سوابق تاریخی زیاد، جزیی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده و تلاش می‌کنیم تا با مدیریت بتوان آن‌ها را به عنوان مراکز گردشگری جهت بازدید مردم آماده کنیم تا با رفت و آمد به این اماکن تحت عنوان موزه‌های ارتباطات، با فرهنگ ارتباطات و مخابرات آشنا شوند.
وی با اشاره به این که در سایر کشورها برای موزه‌ها ارزش خاصی قایل هستند، گفت: وظیفه‌ی ما این است که مردم و بویژه نسل جوان را از طریق موزه‌ها با تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانی آشنا کنیم، در این راستا در شش ماهه‌ی دوم سال 84 فعالیت را در زمینه‌ی آموزش آغاز کردیم و در حال آماده کردن ابزار، مقررات، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای تسهیل در اجرای سیاست‌های مذکور هستیم.
او ادامه داد: حدود هفت آیین نامه در زمینه‌ی آموزش تصویب و تعدادی هم در دست بررسی است که از آن جمله به آیین‌نامه‌ی حمایت از سمینار‌های تخصصی، آموزشی و علمی، آیین‌نامه‌ی شورای راهبری، پژوهشی و آموزش و نحوه‌ی همکاری با دانشگاه‌ها برای انجام کار در چهار چوب فعالیت‌های آموزشی می‌توان اشاره کرد.
وی افزود: در بخش همکاری با دانشگاه‌ها کمیته‌هایی در زمینه‌های مخابرات سیار، مسائل فضایی‌، فناوری اطلاعات و گروه‌های برنامه‌ریزی مشترک با دانشگاه‌ها تشکیل شد و در صدد تدوین برنامه‌ی اجرایی هستند.
او خاطرنشان کرد: در بخش ارتقای مهارت سطح تخصصی کارکنان نیز آیین‌نامه‌هایی برای حمایت از کارکنان برای حضور در دوره‌های آموزشی، بورسیه کردن آن‌ها و حمایت‌های مالی از حضور آن‌ها در دوره‌ها تدوین شده است.
وی ادامه داد: در زمینه‌ی پژوهش، تشکیل کمیته‌های پژوهشی استان‌ها و فعال سازی آن‌ها برای جذب بخشی از اعتبارات پژوهشی در استان‌ها مورد نظر قرار گرفته و با توجه به نیاز پست و مخابرات در استان‌ها در نظر داریم تا همکاری آن‌ها را با دانشگاه‌ها جلب و اعتبارات اختصاص یافته و در استان‌ها هزینه شود.
محامدپور افزود: کمیته‌های مذکور در خراسان، زنجان و چند استان دیگر تشکیل شده و به‌مرور و با کمک مرکز تحقیقات گروه‌های پژوهشی فعال و مصوبات تدوین می‌شوند.
وی یادآور شد: در این کمیته‌ها نماینده‌ای از مرکز تحقیقات و دو نفر از استادان دانشگاه‌های استان‌ها حضور دارند و مسائل پژوهشی استان و سهم اعتبارات در کمیته‌ها مطرح و در راستای نیاز استان هزینه خواهد شد.
محامدپور ادامه داد: در بخش امور بین‌الملل دو اقدام پایه‌یی و بنیادی انجام شده که از آن جمله به تهیه‌ی دستورالعمل ماموریت‌های خارجی مجموعه‌ و ایجاد پایگاه داده‌یی برای این سفرها می‌توان اشاره کرد که با ایجاد این پایگاه اطلاعات مربوط به سفرهای ماموران را ‌آماده کرده و در کنار آن دیتابیس، برای گزارش‌های سفر شامل آموزشی و غیره برای علاقه مندان قابل استفاده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین دستور گردش کار در بخش بین‌الملل برای وزارت ارتباطات تنظیم شده که مشخص می‌کند دقیقا چه واحدهایی باید به عنوان نقطه‌ی تماس با بین‌الملل بگیرند و واحدهای مختلف چه نوع تماسی باید داشته باشند. این دستور برای تنظیم گردش کار و مسائل بین‌الملل و شرکت‌های وابسته ضروری بود.
این مقام مسوول درباره دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش گفت: در چند ماهه اخیر سال 84، در سه اجلاس جهانی آسیا و اقیانوسیه وابسته به سازمان ملل، اجلاس WSIS تونس، اجلاس اخیر در قطر حضور داشته و مجموعه کارهایی در امور بین‌الملل انجام شده است.
وی افزود: بحث حمایت از بخش غیر دولتی از طریق وام‌های وجوه اداره شده نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته بود؛ به‌طوری‌که در مدت شش ماهه‌ی دوم سال 84 درمجموع هفت جلسه کمیته‌ی وام برای تصویب برگزار شده و 257 پرونده نیز مصوب شد.
او ادامه داد: در مجموع مبلغ اختصاص یافته برای این تعداد پرونده 58 میلیارد ریال بود که در 10 گروه دسته‌بندی می‌شود.
معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: درمجموع از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه 84 حدود 230 میلیارد ریال وام واگذار شده که حدود 60 میلیارد ریال دیگر نیز در دست پرداخت است و باید از طریق پست بانک واگذار و وام‌گیرندگان بر حسب میزان وام وصیغه‌هایی ارایه کنند.
وی اضافه کرد: وجوه اداره‌شده برای حمایت از بخش غیر دولتی فعال در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل تولیدکنندگان طرف قرارداد، موسسات، ISP‌ها، IDC‌ها و غیره است که به هر نحوی می‌توانند در زمینه‌ی ICT در بخش غیر دولتی فعالیت کنند.
او در تشریح برنامه‌های سال 85 معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات گفت: در زمینه‌ی آموزش و پژوهش پذیرش دانشجو در دانشکده‌ی علمی ‌و کاربردی در رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ICT مورد نظر قرار داده شده است.
وی ادامه داد: حمایت از کسانی که از مجموعه‌ی کارکنان وزارت در دوره‌های فراگیر و نیمه حضوری و مجازی در رشته‌های ICT قبول می‌شوند، ازجمله برنامه‌های دیگر است. همچنین بنا داریم مرکز رشد ICT را در اصفهان راه‌اندازی کنیم و برای تامین بخشی از نیازهای تخصصی مجموعه در مقاطع ارشد و دکتری پذیرش بورسیه داشته باشیم.
وی افزود: همچنین برای بالا بردن مهارت کارکنان دوره‌های ICDL را به‌صورت مجازی اجرا خواهیم کرد. در نظر داریم شرایطی را هم فراهم آوریم تا همایش‌های تخصصی در زمینه‌ی ICT در دانشگاه‌ها برگزار شود؛ تا دانشجویان، بویژه در رشته‌های الکترونیک، مخابرات و IT با زمینه‌های مورد نیاز بخش ICT و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند. این همایش‌ها با موضوع مشخص و به شکل کارگاه‌های آموزشی و یا همایش‌های تخصصی برگزار خواهد شد.
او در ادامه تقویت قطب‌های تخصصی بعضا با محوریت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی ICT در دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: برای راه‌اندازی مرکز آموزش ICT بین‌المللی با هماهنگی ITU هم در حال فعالیت هستیم.
وی ادامه داد: در جریان حضور در نمایشگاه‌های پژوهشی هم بنا داریم با فرمت جدید در سال آینده و با فعال کردن استان‌ها حضور پیدا کنیم، همچنین کمیته‌های وام وجوه اداره شده‌ی استان در راستای سیاست نبود تمرکز پیگیری خواهد شد.
محامدپور در پایان تشکیل اتاق‌های فکر، با همکاری با دانشگاه‌ها، کارشناسان و متخصصان و تلاش برای فعال شدن هرچه بیشتر آن‌ها با توجه به محورهای مشخص شده را از دیگر برنامه‌های این معاونت بر شمرد

  • ۸۵/۰۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">