ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اگر از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک باشید حتما تا به حال چند مرتبه به آپلود عکس و تصاویر روی حساب شخصی خود اقدام کرده‌اید. اگرچه فیس‌بوک مکان بسیار خوبی برای به‌اشتراک‌گذاری عکس‌ها با دیگران است، اما این شبکه اجتماعی در مقایسه با ‌سایت‌های دیگر از روش فشرده‌سازی عکس سخت‌گیرانه‌‌تری استفاده می‌کند که در مواردی حتی به کاهش چشمگیر کیفیت تصاویر آپلودی منجر می‌شود. در ادامه به چند روش برای کاستن  از اثر این فشرده‌سازی و آپلود عکس‌ها با کیفیت بالا اشاره می‌کنیم.

چگونه فیس‌بوک عکس‌های شما را به هم می‌ریزد

فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی فوق‌العاده بزرگ و وسیع است که بنابر آمار رسمی در طول هر روز نزدیک به 350 میلیون تصویر روی آن آپلود می‌شود. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد سرورهای این شبکه اجتماعی چه میزان از اطلاعات را باید در طول روز پردازش کنند و برای کاهش بار این پردازش فیس‌بوک به فشرده‌سازی تصاویر آپلودی اقدام می‌کند. فشرده‌سازی با کوچک کردن ابعاد تصویر آغاز شده و در صورت نیاز به کاهش کیفیت تصویر منتهی می‌شود. در گام اول شاید اثر این فشرده‌سازی چندان آزاردهنده به نظر نرسد اما پس از گردش تصویر آپلود شده در اینترنت و پس از چند مرتبه دانلود، به‌اشتراک‌گذاری و آپلود مجدد در سرویس‌های مختلف در نهایت عکس زیبای شما به عکسی نازیبا و غیرقابل تحمل مبدل خواهد شد. برای آزمایش این موضوع کافی است یک تصویر دلخواه و با کیفیت را چند مرتبه روی حساب فیس‌بوک خود آپلود کنید و سپس دانلود و بار دیگر آپلود کنید، با انجام پشت سر هم این کار خواهید دید در نهایت کیفیت تصویرتان تا چه اندازه پایین آمده است. جالب است بدانید این عملیات فشرده‌سازی روی تصاویری که تنها حاوی نوشته هستند نیز انجام می‌گیرد و پس از کاهش کیفیت تصویر، نوشته درون آنها ممکن است دیگر خوانا نباشد. فرض کنید شخصی یک مطلب جالب روی توییتر خود قرار می‌دهد، شما که حوصله کپی کردن مطلب را ندارید از آن اسکرین‌شات تهیه کرده و سپس تصویر نوشته را روی فیس‌بوک قرار می‌دهید، دوست‌تان با دیدن متن تصویر آن را ذخیره کرده و از طریق پیام‌رسان فیس‌بوک آن را با دوستان خود به‌اشتراک می‌گذارد؛ این عملیات چند مرتبه ادامه پیدا کرده و با فشرده‌سازی‌های پی‌درپی احتمالا در نهایت چیزی به جز یک تصویر مبهم از نوشته زیبا باقی نخواهند ماند. این تنها فیس‌بوک نیست که عملیات فشرده‌سازی را روی تصاویر آپلودی انجام می‌دهد، بلکه شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دیگر نظیر اینستاگرام، توییتر، Tumblr و تقریبا تمام سایت‌هایی که می‌توان روی سرورهای آنها عکس آپلود کرد، از عملیاتی مشابه برای کاهش بارپردازشی بهره می‌گیرند؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد الگوریتم مورد استفاده فیس‌بوک از همه سختگیرانه‌تر است. برای مقابله با این مشکل و حفظ کیفیت عکس‌ها پس از آپلود چه می‌توان کرد؟ متاسفانه نمی‌توان از فشرده‌سازی عکس‌ها توسط فیس‌بوک جلوگیری کرد، اما روش‌هایی برای کاهش اثر منفی این عملیات روی تصاویر آپلودی وجود دارد. می‌توان تصاویر را پیش از آپلود شخصا دستکاری کرد یا از میزبان‌های مجزا برای آپلود تصویر و سپس به‌اشتراک‌گذاری آن روی صفحه فیس‌بوک خود استفاده کرد.

استفاده از ابزارهای داخلی فیس‌بوک

بدون متوسل شدن به سرورهای جداگانه و تنها با استفاده از ابزارهای داخلی فیس‌بوک و البته رعایت چند نکته می‌توان اثر فشرده‌سازی تصاویر روی عکس‌های آپلودی را کاهش داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

رعایت اندازه پیشنهادی فیس‌بوک

تصاویری با حداکثر پهنای 2048 پیکسل آپلود کنید. بنابر توصیه‌های فیس‌بوک، 2048 پیکسل یک پهنای ایده‌آل برای تصاویر کیفیت بالا است. با رعایت این نکته تصاویر آپلودی همچنان فشرده‌سازی خواهند شد، اما این عملیات تاثیر زیادی روی آنها نمی‌گذارد.

ساخت آلبوم‌های کیفیت بالا در زمان آپلود

فیس‌بوک از گزینه ساخت آلبوم‌های کیفیت بالا برخوردار است و برای فعال‌سازی آن باید در زمان ساخت آلبوم عکس‌های خود، تیک گزینه High Quality را فعال کنید. با این کار تصاویر آپلودی با حداکثر کیفیت ممکن آپلود شده و از تاثیر منفی عملیات فشرده‌سازی کاسته می‌شود.

به‌اشتراک‌گذاری لینک مستقیم تصویر

اگر با یک تصویر جالب در فضای آنلاین برخورد کرده‌اید و قصد دارید آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید، به جای ذخیره و سپس آپلود تصویر، لینک تصویر انتخابی را به شکل مستقیم با دوستان خود به‌اشتراک بگذارید. اگر تصویر مدنظرتان را در فیس‌بوک دیده‌اید با استفاده از گزینه Share آن را روی صفحه‌فیس‌بوک خود قرار دهید.

استفاده از سرورهای مجزا

استفاده از سرورهای مجزا از فیس‌بوک می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصاویر باشد. سرویسی مانند Imgur عکس‌هایی با حداکثر حجم پنج مگابایت را تقریبا با کیفیت واقعی آنها روی سرور خود قرار می‌دهد و سپس می‌توان از لینک تولیدشده تصویر در صفحه فیس‌بوک استفاده کرد.(منبع:عصرارتباط)

 

  • ۹۴/۰۶/۲۳

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">