رایتل هزاران زلیخا را در معرض دید میگذارد
اپراتور سوم تلفن همراه با نام "رایتل" با قابلیت ارسال مستقیم تصاویر طرف های مکالمه، به عنوان یک خطر بالقوه ولی جدی کیان خانواده ها و نسل جوان جامعه را تهدید می کند. با تأملی هرچند کوتاه و حتی سطحی به امکاناتی که این تکنولوژی به سادگی و در سطحی وسیع، در اختیار قرار می دهد، می توان مضرات خانمان براندازی را برای آن برشمرد. به راستی این اپراتور تا چه میزان می تواند موجب گسترش ناامنی، اختلافات خانوادگی و آماده شدن زمینه آسان برای هر نوع فساد و گناه گردد؟ عمق این فاجعه تا کجا خواهد بود؟ چه کسی خواهد توانست آسیب ها و آفت های به بارآمده از این اپراتور وسوسه انگیز را جبران کند؟ با تصویری کردن مکالمات تلفنی، چه نیاز ضروری و بر زمین مانده فرهنگی یا غیر فرهنگی قرار است که مرتفع گردد؟
به نوشته"صراط نیوز" با راه اندازی این شبکه، حیا و عفت به جدّ مورد تهدید قرار می گیرد و زمینه برای وسوسه های شیطانی و هر نوع گناه و در نتیجه تزلزل بنیان خانواده ها مهیا می گردد.
بارها و در طول سال های پس از جنگ تحمیلی، دیده ایم که برخی از مسؤولان دولتی و غیر دولتی، بی توجه به دین و حریم های واجب العنایه دینی، در تصمیم گیری هایشان دیواری کوتاه تر از دین پیدا نکرده و در آن جا که دین فدا می گردیده از آن دفاعی ننموده اند و اکنون برخلاف وظایف ذاتی خویش که توسعه اخلاق و ایمان در جامعه می باشد، با راه اندازی رایتل، ناخواسته زمینه گسترده گناه را ایجاد کرده اند.
در این جا توجه شما را فقط به چند ضرر از ده ها آثار زیان بار این اپراتور معطوف می داریم:
الف) در اسلام بر حریم بین زن و مرد بسیار تأکید شده و حال با آمدن این اپراتور دیگر حریمی باقی نمی ماند. این وسیله و وسایلی شبیه به آن تمام مرزها، حجاب ها و حریم ها را مورد تهدید قرار داده اند.
ب) در جامعه اسلامی باید بین تمایلات نفسانی و امکان گناه هزاران کیلومتر فاصله و مانع وجود داشته باشد. با راه اندازی این اپراتور، این فاصله به کم ترین حد خود می رسد.
ج) تزلزل بنیان خانواده ها، یکی دیگر از آثار شوم این وسیله ارتباطی است. در غرب به سبب راه تاریک و بدعاقبتی که در اباحی گری و لاابالی گری طی کرده است، دیگر خانواده بی معناست. پدر، مادر، حریم فرزندان و والدین و ده ها و صدها واژه دیگر از این دست معنا و مفهوم خویش را از دست داده است و اکنون کشورهایی چون ما، آگاهانه یا از سر ناآگاهی و غفلت، فریفته ظواهر تکنولوژیک غرب، در همان راه بدسرانجام غرب گام برمی داریم. بررسی دقیق آمار منتشر شده از سوی مراکزی چون نیروی انتظامی، بهزیستی و مراکز مشاوره رابطه هول انگیز و معناداری میان افزایش دسترسی به موبایل و گسترش مفاسد اخلاقی، کاهش سن تمایل و جذب به مفاسد اخلاقی، خیانت و روابط خارج از ضوابط را نشان می دهد. گسترش موبایل و افزایش امکانات جانبی گوشی های تلفن همراه، بسیاری از تولیدات پورنو را در دسترس جامعه بزرگی از مخاطبان از دانش آموزان دبستانی دختر و پسر تا بزرگسالان قرارمی دهد. این همه در حالی است که موبایل تنها امکانی برای مکالمه صرف صوتی و یا ارتباط مکتوب پیامکی است و به یقین و به طریق اولی، گسترش یک ابزار فراگیر صوتی-تصویری همه جایی و بدون کنترل، بسیار مخرب خواهد بود. کاهش سن افتادن در دام تجربه های جنسی غیر شرعی، از سن 27 سال در اواخر دهه 60 به سنینی پایین تر از 17 سال در اواخر دهه70 نشان از ارتباط نزدیک میان گسترش امکانات ارتباطی جدید و ناهنجاری های اجتماعی دارد.
به گزارش هفته نامه پرتوی سخن، مقام معظم رهبری در تاریخ 6/12/1381 در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان خاطره تلخ سقوط آندلس را به عنوان تابلوی روشنی در برابر جوانان و مسوولان کشور قرار دادند و برای چندمین بار به مسوولان فرهنگی، بنگاه های فرهنگی کشور و جوانان یادآور شدند که دشمنان اسلام، چگونه با یک اقدام طولانی مدت و صرف هزینه های فراوان "به فاسد کردن جوان ها پرداختند...جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آن ها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راه های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمی کند.
امروز هم آن ها همین کار را می کنند" در همین دیدار رهبر خبیر انقلاب از سیاست فرهنگی دشمنان انقلاب پرده برداشتند و فرمودند: "سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است" و دردمندانه برای این که کسانی این فرمایشات را توصیه و خطابه نپندارند، افزودند: "موضوعی که من با شما درمیان می گذارم، شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعی اساسی است". باز در جایی دیگر رهبر انقلاب از اظهار نظر یکی از استراتژیست های نظامی آمریکا نقل فرمودند که بعد از حمله آمریکا به افغانستان، خطاب به سردمداران آمریکاگفته بود: "اگر به جای این موشک ها، برای جوانان افغان لباس زیر زنانه و وسایل شهوت رانی و پوشش های سبک غربی و آمریکایی بفرستید، بدون صرف این هزینه ها می توانید افغانستان را تصرف کنید و خرج تسلیحات در کیسه تان باقی می ماند! به جای بمب و موشک و راکت، سیدی های پورنوگرافی و منظره ها و ادبیات مهیج شهوت را میان آن ها ترویج کنید، آن وقت کار بر شما آسان می شود."
د) رایتل با امکانات جدیدش، راه را برای رسیدن مفسدان به اهداف و اغراضشان هموارتر و زمینه های جدید سوءاستفاده و باج خواهی افراد فاسد و شیاد را از خانواده ها و افراد فراهم می کند. این وسیله با عادی سازی ارتباط چهره به چهره دو نامحرم بیش از آن چه تاکنون در اثر کوتاهی ما پیش آمده، می تواند زمینه انحرافات اخلاقی فراوانی را فراهم کند. رهبر معظم انقلاب درمورد خطر به تباهی کشاندن اخلاق جامعه و سیاست آمریکایی- صهیونیستی تهاجم فرهنگی فرمودند: "بنده بارها گفته بودم که دشمنان ملت ایران بیش از آن چه به توپ و تفنگ و این چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعه بنیان های فرهنگی فاسد ساز نیاز دارند. در خبرها خواندم که یکی از مسوولان آمریکا گفته بود به جای انداختن بمب، دامن های کوتاه برایشان بفرستید! راست می گوید؛ اگر برای کشوری شهوات جنسی و آمیزش بیرویه زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راه هایی کشاندند که غریزه او هم به طور طبیعی متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده از توپ و تفنگ علیه یک ملت نیست. فساد، یک ملت را به خودی خود ضایع و باطل می کند و آینده او را تباه می سازد."
ه) یکی از شاخصه های جامعه اسلامی، هموار بودن مسیر پاک بودن و درست زندگی کردن می باشد؛ در حالی که با گسترش این نوع وسایل ارتباطی، راه پاک زیستن بسیار سخت و دشوار و هزینه های مادی و معنوی زندگی مؤمنانه بسیار افزایش خواهد یافت. وقتی امکان دسترسی به گناه افزایش یابد، پاک زیستن بخصوص برای نسل جوان بسیار سخت می شود.
و) بسیاری از فقها، خلوت دو نامحرم را حرام می دانند. بر اساس روایات فراوان رسیده از حضرات معصومین،(علیهمصلواتا...) ، اگر چنین خلوتی فراهم شود، شخص سوم آن مجلس ابلیس رجیم خواهد بود. این وسیله ارتباطی برای دو نامحرم که فرسنگ ها از هم دورند، خلوت فراهم می کند و عملاً به ابزاری شیطانی تبدیل می شود. اکنون جای این سؤال است که بپرسیم: مسؤولان مخابراتی و متولیان این پروژه و امثال آن، چه توجیه قابل قبولی در محضر خداوند، شهیدان و امام شهیدان برای ترویج، توسعه و پیگیری چنین طرح هایی دارند؟
ز) با راه اندازی این شبکه ارتباطی، حاصل فعالیت آمران به معروف و زحمات مبلغان اسلام به راحتی از بین می رود.
** چند نکته:
1) ممکن است برخی از مسوولان با بزرگ نمایی محسّنات جزئی رایتل در مقام پاسخ به منتقدان این وسیله ارتباطی برآیند. این در حالی است که ما منکر بعضی محسّنات جزئی این طرح نیستیم. ما در مقام مقایسه بین منفعت ها و مضرات آن هستیم. در قرآن خداوند به صراحت از منافع شراب برای مردم سخن گفته است ولی چون مضراتش بیش تر بوده خوردن آن را از گناهان بزرگ شمرده است. رسول اکرم، صلی ا... علیه و آله وسلم، به عنوان حاکم اسلامی، در شهر مدینه به عنوان اولین شهر دینی، وقتی از وجود دو خمره شراب در مکانی خبردار شدند، آن را بر زمین ریختند. این سیره نبوی، که به عنوان حاکم اسلامی و در مدینه رخ داده، نشان از این وظیفه جامعه اسلامی دارد که در جامعه دینی، نه تنها نباید گناه و تباهی انجام شود، بلکه زمینه گناه نیز باید از بین برود.
2) ممکن است گفته شود ارتباط تصویری تا قبل از این هم به وسیله چت با اینترنت فراهم بوده است و این چیز جدیدی نیست. پاسخ این است که چت هم یکی از معضلات بزرگ اجتماعی اخلاقی جامعه به شمار می آید که ناهنجاری های بسیاری را به بارآورده است؛ به علاوه امکان ارتباط تصویری با تلفن همراه، به دلیل عام بودن و فراگیر بودن آن چند ده برابر اینترنت است.
3) ممکن است گفته شود مکالمه تصویری در رایتل اختیاری است و می توان با فشردن یک دکمه، فقط مکالمه صوتی را انتخاب کنیم. این حرف مثل این است که ما تمام زمینه های گناه را در جامعه به صورت عمومی فراهم کنیم و بعد بگوییم کسی را مجبورنکرده اند که گناه کند!
4) باید دانست که هیچ نیاز واقعی و مطالبه مردمی در ورای این طرح وجود ندارد و ما دستمال به سری بسته ایم که درد نمی کند. اکنون با تبلیغات گسترده، هوس انگیز و اغواگرانه، سعی در طبیعی و بلکه ضروری جلوه دادن نیاز به موبایل تصویری دارند. ولی حقیقت این است که هیچ نیاز واقعی فرهنگی، سیاسی و یا اقتصادی، این طرح را پشتیبانی نمی کند و تنها یک سوداگری منفعت طلبانه می تواند چشم بر آفت های فرهنگی و هویتی این طرح بپوشاند.
5) برخی براین باورند که ما نمی توانیم جلوی نفوذ تکنولوژی ر ا بگیریم، اگر امسال چنین تکنولوژی را نیاوریم مجبوریم سال های بعد بیاوریم. این ها در واقع از ترس مرگ ، خودکشی می کنند. صاحبان این تفکر، بیست سال است که درباره ماهواره نیز چنین استدلال هایی کرده اند.
مقام معظم رهبری چند سال پیش در جواب به این گونه استدلال ها چنین فرموده اند:"یک نمونه اش هم همین ماهواره است که حالا بازهم می بینیم بحث ماهواره را مطرح کرده اند.این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فناوری ماهواره پیشرفت خواهد کرد وبدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویرماهواره را بگیرند، پس از حالاجلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحی نیست. آن کسی که این منطق را مطرح می کند، باید بگوید برای جلوگیری از آن، چه کار تازه ای بایدکرد. این منطق واستدلال، این گونه باید نتیجه بدهد. البته دشمن فناوری را پیشرفته می کند. در مقابل ، شما باید فکر کنید که با تطور و پیشرفت فناوری ماهواره، چه کارهایی را می توانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید. اما این استدلال، که چون دشمن پیشرفت می کند، پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوراهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علی العجاله مانع است.
مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش آمده، آن وقت بگوییم، ما که نمی توانیم بیش تراز دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید. این چه حرفی است؟! قانون ممنوعیت ماهواره که مجلس شورای اسلامی، چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد یک قانون کاملا درست وبجا بود. حداقلش این است شما توانسته اید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید وان شاء ا... باز هم خواهید توانست." باید بدانیم که رایتل و ماهواره از نظر فن آوری با هم تفاوت بنیادین دارند چرا که تکنولوژی ماهواره به دست دشمنان ما است؛ در حالی که اپراتورهای تلفن همراه کاملا در دست خودمان است وما به آن تسلط داریم وتا صدسال دیگر هم می توانیم امکانات جدیدی را به آن اضافه ویا از آن حذف کنیم.
6) ملاک ارزش گذاری برخی از مسوولان، بسیار متفاوت از ملاک های دینی می باشد و این تفاوت مبنایی در طرح رایتل به خوبی مشهود است. برای تبیین ملاک ارزش گذاری در اسلام فقط به یک آیه از قرآن و یک روایت از امام صادق علیه السلام بسنده می کنیم:
قرآن کریم از زبان حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: خدایا! در زندان باشم وگناه نکنم برایم محبوب تر از این است که در قصر باشم وگنهکار باشم. بی گمان حضرت یوسف علیه السلام به ما انسان ها نیز می گوید: اگر در زندان باشید وگناه نکنید بهتر از این است که در قصرها زندگی کنید ولی مرتکب گناه شوید. منطق مسوولان ما، در راه اندازی رایتل با منطق انبیا، تفاوت بنیادین دارد. رایتل هزاران زلیخا را در معرض دید و در دسترس قرار می دهد اما مسوولان مربوطه این آثار زیانبار و خانمان برانداز را گویی به حساب نمی آورند.
شخصی برای سفر تجاری به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شد و از ایشان مشورت خواست. حضرت فرمودند: این سفر موجب ضرر است ولی آن شخص به سفر رفت و اتفاقاً سود هنگفتی کرد. پس از بازگشت خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: من بسیار سود کردم در حالی که شما فرمودید این سفر زیانبار است. حضرت در پاسخ فرمودند: فلان روز نماز شما قضا شد. ازدست دادن یک نماز صبح در منطق امام صادق علیه السلام نه تنها با به دست آوردن طلا و نقره فراوان برابری نمی کند بلکه عین زیان است، این در حالی است که فرد مذکور در روایت، در پی انجام واجبی از واجبات دینی اش که همان طلب روزی برای خانواده است به این سفر رفته بود.
حال تامل کنید! ما در رایتل چه چیزی به دست می آوریم و چه چیزهایی را از دست می دهیم. شما خود ببینید که تفاوت منطق امام صادق "علیه السلام" و مجریان این طرح، تفاوت از زمین تا آسمان است.است.
منبع : هفته نامه پرتوی سخن
- ۹۱/۱۱/۲۹