ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رسانه‌ها باید اینترنت آزاد داشته باشند

| چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

عضو اندیشکده چرخه نوآوری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه باید تلاش کنیم بستر و زیرساخت‌های مناسبی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و آزاد برای رسانه‌ها فراهم شود، گفت: اگر برای رسانه‌ها محدودیت وجود داشته باشد یا سرعت اینترنت کاهش داشته باشد، باعث می‌شود رسانه‌ها نتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل میرقاسمی در دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز، چهارشنبه، ۳ خردادماه در حال برگزاری است، در سخنرانی خود با موضوع «نقش ارتباطات و رسانه‌ها در فرآیند اجرایی شدن سند الگو»، درباره فرآیند اجرایی شدن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: به طور قطع، رسانه‌های جمعی و اجتماعی و حتی سلبریتی‌ها، خطبا، منبری‌ها، اساتید دانشگاه و هرکسی که پایگاه اجتماعی دارد، می‌تواند از محتواهای تولید شده برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و معرفی سند الگو استفاده کند. یکی از پیش‌نیازها در این زمینه این است که خود مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم با رسانه‌ها همکاری کرده و در زمینه تولید محتوا و تنظیم سند متناسب با فهم مخاطبان از آنها حمایت کند. 

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید تلاش کنیم بستر و زیرساخت‌های مناسبی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و آزاد برای رسانه‌ها فراهم شود، خاطرنشان کرد: اگر برای آنها محدودیت وجود داشته یا سرعت اینترنت کاهش داشته باشد، باعث می‌شود رسانه‌ها نتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند. مسئله دیگر آزادی عمل رسانه‌ها است. ما باید به رسانه‌ها اعتماد کرده و به آنها اجازه تولید محتوا دهیم. البته نظارت هم صورت می‌گیرد اما وقتی رسانه‌ها آزادی عمل داشته باشند، طبیعتا بهتر می‌توانند کار کنند و خود مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشرافی که بر سند دارد، می‌تواند محتوای تولید شده را قبل از پخش توسط رسانه کنترل و اصلاح کند. لذا ارتباط دو سویه است و هم رسانه‌ها و هم مرکز تعامل مشترکی خواهند داشت.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که باید فرآیندی برای بررسی و ارزشیابی محصولات تولید شده فراهم شود. در این راستا می‌توان جشنواره‌هایی در نظر گرفت و از آثار ارزشی و فاخر که تولیدشده تقدیر شود تا رسانه‌ها تشویق شوند به میزان بیشتری در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت کنند. از سوی دیگر اگر مسئله پیشرفت را به صورت اکوسیستمی ببینیم، طبیعتا بخش‌های مختلف همانند دانشگاهی، بخش خصوصی و غیره در آن نقش دارند و رسانه نقش زیادی در زمینه اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری برای اجرای سند دارد. ما در زمینه حکمرانی خوب هم می‌بینیم که اصولی همانند مشارکت، برابری، پاسخگویی، شنیدن صدای همه، کارایی و اعتماد و اثربخشی وجود دارد که رسانه‌ها در این زمینه هم می‌توانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند، در صورتی‌که به آنها فرصت و آزادی عمل کافی داده شود.

عضو اندیشکده چرخه نوآوری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: نکته‌ای که لازم است اشاره کنم درباره توسعه هوش مصنوعی است. هر ابزار جدیدی که می‌آید موافقان و مخالفانی دارد و هوش مصنوعی هم به عنوان یک ابزار اگر درست مدیریت شود، می‌تواند در راستای پیشرفت به ما کمک کند و از این ظرفیت برای حل مسائل استفاده کنیم چون دسترسی زیادی به منابع مختلف در اینترنت دارد و می‌تواند سریع‌تر جواب سؤالات ما را بدهد. در واقع ابزاری است که به ما خوراک لازم را می‌دهد و به پیشرفت بشریت کمک می‌کند، اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد که از این ابزار برای تسلط بر بشریت و استثمار انسان استفاده شود لذا باید در این راستا هم قوانینی تدوین شود تا خدای ناکرده این ابزار دست افراد ناصالح نیفتد که از آن سوءاستفاده کنند.

  • ۰۲/۰۳/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">