ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رشد بی‌سابقه بازار IT ترکیه

| يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۸۵، ۰۷:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

افزایش ‪ ۶۹‬در صدی فروش رایانه در ترکیه در سال ‪ ۲۰۰۵‬نسبت به سال ‪،۲۰۰۴‬ یک میلیون و ‪ ۶۰۴‬هزار دستگاه رایانه جدید را به چرخه فعالیت، زندگی شخصی و اجتماعی مردم ترکیه وارد کرده است.
بررسی آخرین گزارش "بنگاه تحقیقاتی بین‌المللی داتا" (آی.دی.سی.) که یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی در زمینه فناوری اطلاعات در دنیاست، حاکی است که تعداد فروش رایانه‌های شخصی در ترکیه از ‪ ۷۱۰‬هزار دستگاه در سال ‪ ۲۰۰۴‬به یک میلیون و هفت هزار دستگاه، تعداد فروش لب تاپ از ‪ ۲۲۱‬هزار دستگاه به ‪ ۵۷۰‬هزار دستگاه و در جمع کل فروش رایانه از ‪ ۹۵۰‬هزار دستگاه در سال ‪ ۲۰۰۴‬به یک میلیون و ‪ ۶۰۴‬هزار دستگاه در سال گذشته رسید.
آمارهای ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد بازار رایانه و فناوری اطلاعات در ترکیه بویژه از سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی به بعد نسبت به سالهای پیشتر از رشد بسیار سریعی برخوردار بوده است.
در سال گذشته نیز ترکیه از نظر رشد فروش رایانه در بین کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای نامزد عضویت در این اتحادیه با اختلاف فاحشی در صدر جدول نشست.
در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی کل رایانه‌های به فروش رسیده در ترکیه به ‪ ۴۲۶‬هزار دستگاه رسید که نسبت به سال‌های پیش از آن افزایش بسیار بالایی داشت.
کل فروش رایانه در ترکیه پیش از سال ‪ ۲۰۰۰‬به ‪ ۱۴۸‬هزار دستگاه رسیده بود.
این رشد در سال ‪ ۲۰۰۳‬نیز ادامه یافت و به ‪ ۶۷۳‬هزار دستگاه رسید.
در سال گذشته که فروش لپ تاپ ‪ ۱۵۷‬در صد نسبت به سال ‪ ۲۰۰۴‬میلادی رشد داشت، بیشترین فروش لب تاپ در بین شرکتهای خارجی در ترکیه را توشیبا به خود اختصاص داد.
در سال گذشته توشیبا به تنهایی ‪ ۱۵۶‬هزار دستگاه لپ تاپ در این کشور به فروش رساند.
هیولد پکارد (اچ پی) ‪ ۹۲‬هزار دستگاه، دل ‪ ۴۲‬هزار دستگاه و "لیونوو آی بی ام" ‪ ۲۵‬هزار دستگاه و سایر شرکتها ‪ ۲۷۸‬هزار دستگاه به فروش رساندند.
"آی.دی.سی." با اشاره بسترسازی حقوقی برای جلوگیری از فروش غیرقانونی نرم افزار در بازار اطلاعات و فناوری ترکیه، به کاستی‌ها در اجرایی شدن این قوانین و مقررات اشاره کرده و می‌افزاید: "بازار غیرقانونی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری در ترکیه در سال گذشته ‪ ۵۸‬در صد بود که انتظار می‌رود امسال به ‪ ۴۸‬در صد کاهش یابد.
این موسسه تحقیقاتی حجم فروش در بازار اطلاعات و فناوری ترکیه را در سال گذشته ‪ ۳/۸‬میلیارد دلار اعلام کرده و پیش بینی کرده است که با این رشد، حجم فروش در این بازار در سال ‪ ۲۰۰۸‬میلادی به پنج میلیارد دلار برسد.

  • ۸۵/۰۱/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">