ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رشد 45 درصدی تقاضا در بازار نرم افزار ایران

| سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

بازار تقاضای خدمات و محصولات نرم افزار ایران در سال جاری با رشدی 45 درصدی نسبت به سال 85 مواجه بود.

شهریار رحیمی مدیر عامل شرکت همکاران سیستم در نشستی که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد، با اشاره به پتانسیل رشد بالای صنعت نرم افزار به مشکلات شرکت های نرم افزاری در ایران اشاره کرد و گفت: صنعت نرم افزار ایران همچنان با مشکل کمبود نیروی متخصص و با تجربه مواجه است.

در این نشست محمود نظاری رییس هیات مدیره شرکت همکاران سیستم به ارایه تاریخچه و 20سال تجربه همکاران سیستم پرداخت و نمودار برنامه ریزی ،استراتژی ورشد شرکت ها را تشریح کرد و گفت: این شرکت در آغاز با سرمایه کم وبا تمرکزبر سرمایه گذاری روی منابع انسانی حرکت نمود که رشد بالای تعداد کارکنان در برابر رشد درآمد و هزینه در سالهای ابتدایی نمایان گر این مساله است.

نظاری با اشاره به اینکه سیر تحول و مدل رشد همکاران سیستم می تواند به عنوان موضوعی پژوهشی و آموزشی در دانشکده های مدیریت به کارگرفته شودگفت: در سال 68 این شرکت با 4 نفرپرسنل آغازبه کار کردودرسال 73 این تعداد را به 20 نفر رساند.بین73 تا 83 به ایجاد بازار وسرمایه گذاری روی نیروی انسانی پرداخت به گفته وی در این زمان 15 شرکت به مجموعه همکاران سیستم افزوده شدندونیروی انسانی آن به 300 نفر افزایش یافت.

این در حالی است که هم اکنون این شرکت دارای 700 نفر متخصص فناوری اطلاعات و دارای 24 شرکت داخلی و 20 شرکت در قالب شبکه های کاری دارد که به گفته رییس هیات مدیره این شرکت ترکیب بوجودآمده و اقتصاد شبکه ای موجود مجموعه را برای جهش دوره بعد آماده می کند.

در ادامه این نشست شهریار رحیمی مدیرعامل همکاران سیستم با اشاره به اینکه رمز موفقیت در صنعت IT در پایداری و حرکت گام به گام است، اظهارداشت:در سال 86 کارهایی که از 5 سال پیش آغاز شده بود نهادینه شد .

وی به سرویس پشتیبانی لحظه ای همکاران اشاره کرد وگفت:این سرویس با پوشش 4000 مشتری با گستردگی در سطح کشور به منظورارایه سرویس سریع تر به مشتری راه اندازی شده است.

وی افزود: این شرکت پس از مطالعات زیاد نرم افزارهایی را از کشورهای پیشرفته خریداری کرد تا کامپیوتر مشتری را به سرویس 24 ساعته خود متصل کند .

وی معتقد است کار مهم سال 86در بخش خدمات سرویس از راه دور به مشتری بوده که این سرویس با برپا کردن تجهیزات و سرور ها و زیرساخت اینترنتی راه اندازی شده است.

رحیمی افزود: اموزش در سطح 500 نفر از کارکنان پشتیبانی برای راه اندازی این سرویس با هزینه ای بالغ بر 1میلیارد از دیگر فعالیت ها جهت راه اندازی سرویس انلاین بوده است .

وی درادامه افزود:این شرکت با مدنظرقراردادن بحث مشتری مداری و حقوق مشتری، تلاش کرده است تا این فرهنگ را در تمام حوزه ها توسعه دهد.

وی به معرفی محصولات جدید این شرکت نیز پرداخت وگفت: تولیدنرم افزار مدیریت منابع انسانی از دیگر محصولات است که با توجه به پی بردن مدیران و مسوولان به اهمیت مدیریت منابع انسانی این محصول درحال ارایه خدمات است .
رشد 45 درصدی تقاضا

وی ارایه راهکار دولتی وارایه راهکارهای خاص بخش صنایع به خصوص صنعت سیمان را از دیگر فعالیت های شرکت برشمرد و افزود: در بخش صنعت خودرو نیزمدیریت خدمات پس از فروش خودرو را با تهیه سیستمی در اختیار صاحبان این صنعت قرار داده ایم ودرصنعت فولاد و نفت نیز در حال تهیه راهکاری با دیدگاهی نوین بر اساس تجربیات خود هستیم .

مدیرعامل همکاران سیستم افزود : در سال جاری میزان تقاضا در خصوص راهکار مدیریت منابع انسانی با رشد قابل ملاحظه ای نسبت سال های گذشته مواجه بود که همین امر شرکت را به سمت طراحی نرم افزار ویژه مدیریت منابع انسانی هدایت کرد.

وی همچنین از استقبال شرکت های تولید کننده سیمان از نرم افزارهای جامع این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر تقریبا بخش عمده ای از شرکت های سیمان کشور از جمله مشتری های شرکت همکاران سیستم به شمار می روند.

وی در ادامه و در پاسخ به این موضوع که میزان رشد شرکت همکاران سیستم به عنوان بزرگترین شرکت نرم افزاری کشور و تخمینی از رشد صنعت نرم افزار کشور به چه میزان است، گفت : ما در سال جاری با 45 درصد توسعه در بخش های مختلف ارایه خدمات و محصولات نرم افزاری خود مواجه بودیم و این نشان دهنده رشد بازار است.

فرصت سرمایه گذاری داخلی

در ادامه این نشست ودربخش پرسش و پاسخ نظاری به با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی ایران در حوزه نرم افزار بازار نسبتا بسته است و امکان ورود رقیب خارجی نیست ولی به نظر می رسد فعالان داخلی تا 2-3 سال آینده فرصت سرمایه گذاری داخلی را دارند و در واقع بسته بودن بازار این فرصت محدود را به صاحبا ن کسب و کار و صنعتگران می دهد که از فضای موجود برای آماده سازی خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این شرایط ممکن است در طولانی مدت به نفع نرم افزاری ها نباشد مگر آنکه خود را تجهیز کرده باشد . و این درحالی است که بسیاری از شرکت های نرم افزاری توان خوبی ندارند ومشتری اگر جواب مناسب نگیرد هنگام گشایش بازار به سمت برندهای خارجی می رود .

نظاری در پاسخ به اینکه در صورت باز شدن روابط خارجی با ورود شرکت هایی مانند SAP چه شرایطی برای همکاران بوجود می اید ،گفت:طبیعی است چنین شرکتهایی با مطالعاتی که انجام می دهند علاوه برتوجه به نیازهای بازار به سراغ نقش آفرینان این حوزه می آیند.

وی همچنین در خصوص وضعیت ورود به بورس همکاران سیستم توضیح داد وگفت:همکاران سیستم به عنوان اولین شرکت در این حوزه که تقاضای ورود به بورس راکرده هنوز روی تابلو نرفته است.

وی در خصوص سرنوشت نهایی ورود این شرکت به بورس نیز گفت: ما حدود دو سال است که در سازمان بورس پذیرش شده ایم، اما هنوز زمینه ورود ما به بورس فراهم نشده است. اما در آخرین مکاتباتی که با این سازمان داشتیم مقرر شد که مدارک حسابرسی سازمان و یک امید نامه را به ایشان بدهیم که این مدارک هم اکنون ارایه شده و به ما قول ورود به بورس در اوایل سال آینده را داده اند.

همچنین نظاری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای گسترش برند همکاران سیستم چه اقداماتی صورت گرفته گفت: در برنامه همکاران سیستم تا سال 90،همکاری با سایر شرکت ها مدنظربوده است و قصد به تقسیم کارهای تخصصی داریم ، همچنین خرید شرکت های نرم افزاری از جمله سپهر مهر صورت گرفته و باز هم قصد همکاری با شرکت های واجد شرایط وجود دارد.

وی در این خصوص که همکاران سیستم با توجه به ارتباطاتی که با دانشگاه ها دارد در زمینه آموزش عالی در بخش مدیریت چه برنامه ای خواهد داشت ؟ گفت: قصد داریم تا علاوه بر توسعه همکاری با دانشگاه ها مرکز خود را طوری تجهیز کنیم که بتواند به توسعه صنعت نرم افزار کشور کمک کند.

در ادامه رحیمی به پرسشی مبنی بر رویکرد همکاران در بحث پروژه مالیات الکترونیکی مطرح در دولت چیست و آیا بخش خصوصی این توان را دارد که وارد این مقوله شود؟ پاسخ داد و گفت:پروژه ملی مالیات الکترونیکی که به قصد ساماندهی مالیات از سال ها پیش مطرح شده و تعریف شده است اما انجامش در زمان قابل قبول صرفا توسط نیروی داخلی عملی نیست و برای پاسخگویی این پروژه تا 2-3 سال آینده به مشارکت یک شرکت معتبروسابقه دار خارجی با نیروی داخلی لازم است.

وی در این خصوص که آیا همکاران سیستم حاضر به انجام این پروزه است یا خیر ؟ گفت:اگر دسترسی به شریک خارجی و منابع بین المللی مناسب امکان پذیر باشد و پروژه از ابتدا روال طبیعی خود را طی کند همکاران آمادگی وعلاقه به انجام پروژه را دارد.

نظاری نیز در این خصوص گفت :در مورد همکاری چه با خارجی چه با داخلی اگر شریک را خود شرکت انتخاب نکند و از ابتدا مسوولیت موفقیت پروژه را به عنوان بخش خصوصی از ابتدای امضای قرارداد بردوش خود حس نکند قطعا موفق نخواهد شد بنابراین اگر فضای مناسب نباشد همکاران سیستم وارد پروژه نمی شود .

نظاری در خصوص ترکیب شرکت های ایرانی و ایجاد کنسرسیوم های مختلف برای انجام پروژه مالیات الکترونیکی نیز توضیح داد : برای شراکت در انجام یک پروژه هر شرکتی در بخشی که تخصصی کار کرده مسوولیت می پذیرد وباید تقسیم کار براساس توانمندی های رقابتی صورت گیرد وحتما هم باید اتصال، اتصالی هم افزا باشند . پس به شرطی که بتوانیم شرکت هایی پیدا کنیم که تخصص آن ها هم افزا باشد این کار عملی است.

وی درپاسخ به اینکه تا سال90 چه چشم اندازی دارید؟ گفت:قصد داریم به نزدیک سطح تعالی منطقه ای برسیم و شرکتی منطقه ای باشیم وعوامل درونی تاثیرگذارقطعا آمادگی، سازمان مناسب، آموزش مناسب،مدیریت و نیروی انسانی مناسب است.
پشتیبانی آنلاین واز راه دور مشتریان

در پایان این نشست شرکت همکاران سیستم امکان بازدید از یکی از مراکز پشتیبانی آنلاین را برای خبرنگاران فراهم کرد .

به گفته یکی از مسوولان این مرکزهدف از ایجاد مراکزپشتیبانی آنلاین ارتقای رضایت مشتری بوده و راه اندازی پورتال مشتریان به عنوان دریچه ارتباطی بین مشتریان و شرکت همکاران سیستم موجب شده تا هر مشتری جایگاهی برای دریافت سرویس لحظه ای در شرکت همکاران داشته باشد.

این سیستم طوری طراحی شده که هر دوگروه کاربران با اینترنت Dial up و ADSL را می تواند پوشش وسرویس دهد.

  • ۸۶/۱۲/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">