ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در شهر تهران که روزانه بیش از 4 میلیون سفر از طریق تاکسی های پایتخت صورت میگیرد آیا مساواتی بین تاکسی های اینترنتی و تاکسی های شهری که کار حمل ونقل مسافر را انجام میدهند دیده میشود؟ آیا همه پیرو یک قانون و زیر نظر یک وزات خانه و چارچوب رقابت میکنند؟ قوانین موجود در تاکسیرانی شهری و وضع قوانین یکسان برای تاکسی‌های اینترنتی و رسمی از جمله عواملی است که موجب رقابت برابر این دو طیف از تاکسیرانان می‌شود .

به گزارش فصل اقتصاد؛ یکسان نبودن ضوابط برای رانندگان رسمی تاکسی با رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به یکی از موضوعات چالشی این روز‌های تاکسیرانان تبدیل شده است، به طوری که رانندگان تاکسی اعلام می‌کنند ضوابط موجود برای تاکسیرانان رسمی موجب شده است که آن‌ها میدان رقابت را به تاکسی‌های اینترنتی ببازند .
در حال حاضر امتیازات خودرویی که تحت نظارت قانون حمل و نقل مصوب مجلس برای حمل ونقل مسافر فعالیت دارد با خودروی مسافر کش پلاک شخصی که تحت نظارت وزارت صمت به عنوان استارت آپ های نوظهور در حال فعالیت هستند بسیار متفاوت است چرا که بدون رعایت قانون حمل و نقل عمومی در سطح شهر به فعالیت می پردازند.

طبق مصوبات قانونی هر خودرویی نمی‌تواند در سیستم حمل و نقل عمومی به کار گرفته شود، زیرا باید دارای مشخصه‌های خاصی باشد و فرد راننده تاکسی نیز باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد تا بتواند در ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت کند، اما متاسفانه در حوزه تاکسی‌های اینترنتی شاهد این موضوع هستیم که ضابطه و قانون مشخصی وجود ندارد.
به عنوان مثال شرایط و ضوابط معاینه فنی برای خودروهای زیر مجموعه قانون حمل ونقل 2 تا 4 بار در سال بوده این در حالیست که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی و زیرنظر وزارت صمت سالی یکبار منظور شده است، همچنین سن فرسودگی در خودروهای زیر نظر قانون حمل ونقل 10 سال و برای خودروهای زیر نظر وزارت صمت ( تاکسی های اینترنتی ) 25 سال لحاظ میشود.


ایجاد سازوکار اجرای طرح نظام‌مندی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار قرار گیرد
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است ضوابط و قواعد نباید برای تاکسی‌های رسمی با تاکسی‌های اینترنتی متفاوت باشد و اصول و ضوابط باید برای آن‌ها مانند راننده‌های رسمی تاکسی رعایت شود که اجرای آن در نهایت منجر به ایجاد رقابتی سالم بین تاکسیرانی و تاکسی‌های اینترنتی می‌شود .
مجید کیانپور با تاکید بر اینکه باید زمین بازی برای راننده رسمی تاکسی و راننده تاکسی اینترنتی برابر باشد تصریح کرد: باید ایجاد سازوکار اجرای طرح نظام‌مندی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار دولت قرار گیرد .
وی با بیان اینکه مطالعه چند بند از ضوابط و قوانین حاکم بر فعالیت این دو نوع تاکسی نشان دهنده تبعیض های بسیاری به لحاظ قانونی برای تاکسیرانان است، اظهار داشت: باید فضایی را فراهم کنیم که فعالیت رانندگان تاکسی‌های رسمی با رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در یک زمین بازی برابر و در یک رقابت سالم و آزاد باشد و اگر لازم بود برخی از ضوابط و قید و بند‌ها را برای ایجاد رقابتی آزاد وضع یا تعدیل کنیم .


سهم 22.5 درصدی تاکسی ها در جا به جایی روزانه مردم تهران
در این میان مدیر عامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز معتقد است اگر در جایی دولت برای حمایت از منافع مردم معاینه فنی تاکسی را 6 ماه اعلام کرده است، پس باید تاکسی‌های اینترنتی نیز هر 6 ماه یکبار معاینه فنی بگیرند و اگر راننده تاکسی باید بیمه خدمات مازاد پرداخت کند، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هم همان مبلغ را پرداخت کنند .
علیرضا قنادان با تاکید بر سهم 22.5 درصدی تاکسی ها در جا به جایی روزانه مردم تهران، تصریح کرد: این رقم بسیار بالایی در مقایسه با سایر کلانشهرهای دنیا است؛ که نشان از تاثیر اجتماعی و ضریب نفوذ این ناوگان در میان شهروندان دارد اما آیا مساواتی بین تاکسی های شهر و تاکسی های اینترنتی که کار حمل ونقل مسافر را انجام میدهند دیده میشود؟
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران اظهار داشت : برخی اعلام می‌کنند شهرداری با تکنولوژی مخالف است و می‌خواهد استارت آپ‌های رقیب را تعطیل کند. خیر چه کسی گفته شهرداری می‌خواهد استارت‌های رقیب را تعطیل کند؟ شهرداری تهران تنها به دنبال شرایط و ضوابط و چارچوب های برابر و مساوی است که امکان رقابت سالم بین این دو قشر را فراهم آورد .


تهیه و تدوین پیش نویس طرحی برابر برای تاکسی شهری و تاکسی اینترنتی
وی از تهیه و تدوین پیش نویس طرح برابری شرایط و ضوابط کار برای راننده رسمی تاکسی و راننده تاکسی اینترنتی و ارسال آن به وزارت کشور خبر داد و گفت: معاینه فنی، سن فرسودگی و حذف پراید از ناوگان تاکسیرانی تنها گوشه‌ای از قید‌هایی است که دولت برای ما ایجاد کرده است و امروز شما نگاه کنید که در تاکسی‌های اینترنتی چند دستگاه پراید مشغول فعالیت هستند، به طوری که دولت پراید را از ناوگان تاکسیرانی حذف کرده است همچنین دولت برای حمایت از منافع مردم معاینه فنی تاکسی را 6 ماه اعلام کرده است، پس باید تاکسی‌های اینترنتی نیز هر 6 ماه یکبار معاینه فنی بگیرند .
قنادان ادامه داد: اعتقاد ما این است که تکنولوژی در همه جا و در همه زمینه‌ها خوب است و موجب می‌شود خدمات بهتر در اختیار شهروندان قرار گیرد، اما به عقیده ما خدمات باید در چارچوب قانونی خود باشند که متاسفانه شاهد هستیم که مسافربر‌های شخصی خارج از دستورالعمل و ضوابط در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به فعالیت هستند.

 

در همین رابطه:

برخی رانندگان تاکسی‌‌ خود را کنار گذاشته‌اند/ سیاست یک بام و دو هوا برای تاکسی اینترنتی و رسمی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه فضای رقابتی تاکسی های رسمی و اینترنتی منصفانه نیست، گفت: به دلیل اجرای قوانین سختگیرانه بسیاری از رانندگان، تاکسی را کنار گذاشته و بر روی خودروی شخصی فعالیت می‌کنند.

علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در ارتباط با مشکلات رانندگان تاکسی در پایتخت اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌ها همه ساله از محل بودجه عمومی بودجه‌ای به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یابد لذا قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها وجود دارد.

وی افزود: تاکسیرانی و شهرداری در بسیاری از موضوعات تاکسی‌ها به طور کامل اختیار ندارند از جمله مباحث مربوط به سن فرسودگی و معاینه فنی تاکسی‌ها چراکه همه این ضوابط بر اساس مصوبه دولت انجام می‌گیرد و در حمل‌ونقل عمومی اصل موضوعات ایمنی و میزان آلایندگی‌ خودروها مورد توجه قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: این در حالی است که یک ناوگان موازی با تاکسیرانی فعالیت می‌کند و هیچ کدام از استانداردهای لازم که رانندگان تاکسی‌های رسمی باید داشته باشند را ندارند. این سیاست دوگانه و یک بام و دو هوا در برنامه‌های حمل‌ونقل عمومی درست نیست و سبب بروز دلسردی رانندگان تاکسی از فعالیت شده است.

قنادان با اشاره به اینکه ما مشکلی با رقابتی بودن فعالیت تاکسی‌های رسمی و غیر رسمی نداریم، گفت: متأسفانه رقابت تاکسی‌های اینترنتی نسبت به تاکسی‌های رسمی منصفانه و عادلانه نیست چرا که برای یک طرف قوانین سخت‌‌گیرانه وجود دارد و برای طرف مقابل هیچ قانونی در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: اخیراً برخی از رانندگان تاکسی، تاکسی‌های خود را کنار گذاشته و بر روی خودروهای شخصی کار می‌کنند همچنین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی 60 تا 70 درصد سفرهای آنها در پیک ترافیک است که در ازای آن مبلغی حدود دو برابر از مسافر دریافت می‌کنند.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران بیان داشت: همچنین در بهار امسال نرخ کرایه‌های تاکسی حدود 20 درصد افزایش یافت و در مواردی که در برخی از خطوط  رانندگان یک درصد بالاتر از نرخ مصوب دریافت کرده بودند ما مجبور به پاسخگویی و انجام بحث‌های فرسایشی شدیم و این در حالی است که حتی یک نهاد هم در مورد تاکسی‌های اینترنتی کنترلی ندارد.

قنادان به مقایسه شرایط و ضوابط تاکسی‌های رسمی و غیررسمی پرداخت و گفت: تاکسی‌های رسمی مجبور به اخذ معاینه فنی 2 تا 4 بار در سال هستند و بابت پروانه تاکسیرانی از آنها 70 هزار تومان دریافت می‌شود همچنین سن فرسودگی خودروهای  آنها نباید 10 سال بیشتر باشد و هزینه بیمه شخص ثالث آنها نیز بیش از 25 درصد گران‌تر است.

وی گفت: از طرفی رانندگان تاکسی‌های رسمی نباید دوشغله باشند و استفاده از پراید برای تاکسی نیز ممنوع است همچنین اعمال قوانین شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، محیط زیست و سازمان تاکسیرانی و ... بر فعالیت آنها تأثیر دارد ولی هیچ یک از این شرایط برای خودروهای تاکسی با پلاک شخصی نیست.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران از مسؤولین و دست‌اندرکاران کشور درخواست کرد که حمایت‌های لازم را از رانندگان تاکسی انجام دهند و اگر قرار است تاکسی‌های غیررسمی نیز فعالیت داشته باشند قوانین مشابه تاکسی‌های رسمی برای آنها در نظر گرفته شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">