ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رونمایی از طرح‌های IT سازمان ثبت اسناد

| سه شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۰۸:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

آیین بهره برداری همزمان از پروژه‌های عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد با حضور رئیس سازمان ثبت برگزار شد.

به گزارش فارس صبح امروز آیین بهره برداری همزمان پروژه های عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت.

وی درخصوص سند تک برگ، طرح کاداستر، تثبیت هرچه بیشتر مالکیت و سایر پیشرفت‌های قضایی در حوزه ثبت اسناد و املاک را تشریح کرد.

 

ارائه ۵۳۰ میلیون خدمت ثبتی به مردم در ۱۰ سال/ آرشیو الکترونیکی 495 میلیون برگ پرونده

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در طول ده سال گذشته ۵۳۰ میلیون خدمت ثبتی به مردم ارائه شده است.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری امروز خود گفت: چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک عرض میکنم و درود و سلام به روح شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی می فرستم.

تویسرکانی در ابتدا گزارش عملکردی از فعالیت‌های 10 ساله سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد و افزود: ما در بازه زمانی سال 88 تا 97 . 530 میلیون خدمت به مردم ارائه کردیم.

وی گفت: در ظرف این 10 سال پنج میلیون و 441 هزار و 835 دفتر تجاری به دلایل تخلف و مشکلاتی که داشتندتوسط سازمان ثبت پلمب شده است.

تویسرکانی با اشاره به خدمات ارائه شده در طول 10 سال بیان داشت: در سال 88 تعداد 27 میلیون خدمت ارائه کردیم که در سال 97 به عدد 70 میلیون خدمت رسید یعنی رشدی بالغ بر 160 درصد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت در طول این سالها با گذر از فرآیندهای مبتدی و سنتی اکنون به جایگاه ارائه 99 درصد خدمات سیستم الکترونیکی رسیدیم.

وی با اشاره به خدمات تخصصی سازمان متبوعش اظهارداشت: در حوزه امور اقتصادی و کمک به رونق اقتصادی و مطالبات معوق بانک ها 376 هزار و 628 میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک ها را سازمان ثبت یعنی چیزی بیش از 37 هزار میلیارد تومان احصا کردیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه طی برنامه از پیش تعیین شده سالانه 3546 برنامه را تصویب کردیم تا سازمان ثبت بتواند در همه بخش ها فعالیت داشته باشد، افزود: در حوزه املاک و اسناد و در حوزه کاداستر از همه ظرفیت ها استفاده کردیم.

وی افزود: در حوزه کاداستر اراضی شهری و حومه 98 درصد پیشرفت داشتیم و مور بهره برداری قرار گرفته است که در همین حوزه 22 میلیون و 771 هزار سند صادر کردیم.
تویسرکانی در همین رابطه بیان داشت: در حوزه کاداستر و در بافت مسکونی روستایی 31 درصد و در بافت زراعی پیشرفت 3 درصدی و در حوزه منابع طبیعی 18 درصد پیشرفت داشتیم.

وی افزود: شبکه تعیین و موقعیت یابی یکپارچه تحت عنوان شبکه شمیم راه اندازی شده که برخوردار از 144 ایستگاه ماهواره ای است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: درباره اقدامات توسعه ای برای دسترسی بهتر مردم 75 ساختمان اداری به مساحت 37 هزار و 228 متر مربع احداث شده که امروز هم به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 5 ساختمان اداری دیگر به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: 140 قطعه زمین ابتیا شده و در خدمت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته شده است.

تویسرکانی  با اشاره به خدمات 10 ساله این سازمان و کسب درآمد برای دولت اظهارداشت: در این 10 ساله در ازای خدمات ثبتی بیش از 12 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت کسب کرده که این مبلغ به صندوق خزانه واریز گردیده است.

تویسرکانی از جمله خدمات 10 ساله این سازمان را ایجاد بانک جامع اطلاعاتی املاک و حذف دفترنویسی ها عنوان کرد و افزود: حذف اوراق بهادار و ایجاد شبکه اطلاعات آماری شبکه ای از دیگر این خدمات است.

وی افزود: 495 میلیون و 600 هزار برگ از پرونده ها را آرشیو کردیم و نکته حائز اهمیت اینکه گردش پرونده در 110 اداره ثبت کل کشور به صفر رسیده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله دستاوردهای 10 ساله این سازمان به ثبت شرکت ها اشاره کرد و گفت: 653 هزار و 152 شرکت تجاری و تعاونی و 82 هزار و 591 موسسه غیر تجاری به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اصل سیاست که مورد تائید هم هست ما تا میتوانیم ثبت شرکت ها را برایش تسهیلات قائل شویم و فعالیت شرکت‌های تجاری را کمک کنیم و دستگاه‌هایی که نظارت بر این شرکت‌ها را بر عهده دارند مکلفند کار نظارتی خود را درست انجام بدهند.

تویسرکانی ادامه داد: مکرراً تذکر دادیم که سازمان امور مالیاتی به موجب قانون بعد از ثبت یک شرکت وظیفه نظارت بر فعالیت اقتصادی شرکت‌ها را بر عهده دارد و همچنین قانونگذار امکان توقف فعالیت شرکت ها را برای سازمان امور مالیاتی فراهم کرده است.

وی افزود: زمینه نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌ها در کشور به صورت قانونی انجام می شود. گاهی بانک‌ها ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات می‌دهند بعد می‌گویند شرکت وجود ندارد! چطور می شود در نظام اقتصادی یک شرکتی که وجود ندارد به راحتی می‌تواند صدها میلیارد تومان تسهیلات بگیرد؟ آن وقت یک شخصی که می‌خواهد فقط ۵ یا ۱۰ میلیون تومان وام بگیرد به قدری دست‌انداز جلوی پایش می‌گذارند که پشیمان می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حتماً دستگاه ها باید نظارت کنند و ببینند چه دستگاهی به وظیفه اش عمل نکرده؟ باید ببینند آیا سازمان ثبت، بانک مرکزی، بانک‌ها، سازمان ثبت احوال، وزارت صمت و ... کدام به وظیفه خود عمل نکرده اند.

تویسرکانی در ادامه در رابطه با اعطای مجوزها به شرکت ها برای واردات و صادرات گفت: وزارت صمت وظیفه اعتبار سنجی دارد، نیروی انتظامی، سازمان بورس، اتاق بازرگانی و دستگاه های دیگر موظفند به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: نمی‌شود در جامعه بگوییم چون شرکت ثبت شده است پس برود هزاران کار خلاف انجام دهد. اینها منوط به اعتبار سنجی از دستگاه‌های مختلف است. انتظار داریم همکاران قضایی در دادسراها اگر یک شرکتی از فعالیت خود عدول کرده چه دستگاهی کم‌کاری کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در بازه زمانی حدود 10 سال یعنی از سال 88 تا 97، 41 هزار و 55 اختراع در کشور به ثبت رسیده اظهارداشت: همینطور در این بازه زمانی 264 هزار و 317 برند یا علامت تجاری در کشور به ثبت رسیده و تعداد طرح‌های صنعتی ثبت شده در کشور 32 هزار و 902 طرح بوده و بیش از 39 هزار علامت بین المللی توسط صاحبان علامت در کشور به ثبت رسیده که نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارند.

تویسرکانی اظهارداشت: در حوزه فناوری اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته که ما از روش‌هایی قدیمی امروز به روش‌های مدرن ارتقا پیدا کردیم که بخش‌هایی از این اقدامات عبارتند از ارتباط سرویس اطلاع رسانی راجع به فعالیت شرکت ها و تمامی اطلاعات مربوط به شرکت‌های تجاری، به لحظه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و امروز این سرویس به بهره برداری می‌رسد. 

وی با اشاره به مزایای سرویس‌های مذکور بیان کرد: ارتقای نظام سلامت اداری با بهره‌گیری از کنترل‌های بین سازمانی و ایجاد زمینه اعمال قوانین مصوب، کاهش مراجعات ارباب رجوع به ادارات زیر مجموعه سازمان ثبت و امور مالیاتی، ارتقای جایگاه ایران در شاخص شروع کسب و کار و تسهیل فرآیندها، تسریع در انجام امور سازمانی و سهولت پیگیری امور توسط متقاضیان، کاهش زمان شروع کسب و کار در مرحله تأسیس شرکت، کاهش زمان فرایند نقل و انتقال املاک و جلوگیری از فساد اداری از مزایای این سرویس می‌باشد.

وی افزود: ان‌شاالله هم ما و هم ما سازمان امور مالیاتی بتوانیم به نحو دقیق به وظایف خودمان عمل کنیم. 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به این سوال که شرکت‌های مجازی و دانش بیان چگونه ثبت می شوند؟ بیان کرد: قوانین و مقررات ثبت این شرکت ها معلوم است. یک شرکت تجاری شاید حوزه فعالیتش تجارتش الکترونیک باشد یا یک شرکتی امور واردات و صادرات باشد، اینها همه از لحاظ قانون و مقررات ضوابط خاص خودش را دارد. شرکتی اکثر ثبت شد که حوزه آن واردات و صادرات هست حتماً مجوز آن بعد از اعتبارسنجی وزارت صمت انجام می شود.

تویسرکانی در پاسخ به این سوال که بحث کاداستر در بعضی از گزارش ها اعلام کردند که سازمان ثبت کار خودش را انجام داده ولی منتظر نقشه ها از سوی سازمان های مختلف است؟ نظر شما در رابطه با این گزارش‌ها چیست، گفت: ما در رابطه با مالکیت های مردم سندها را صادر کردیم که در کل 22 میلیون می‌باشد.

وی افزود: 98 درصد کار انجام شده و قانونگذار تکلیف کرده بود که تا سال 96 تمامی دستگاه‌های دولتی مستندات خود را برای انجام طرح کاداستر و صدور اسناد مالکیت به سازمان ثبت ارائه دهند که در این زمینه متأسفانه دچار کم‌کاری‌هایی هستیم که بعضی از دستگاه‌ها اعلام می‌کنند نیرو ندارند، منابع ندارند و ... ولی در رابطه با اراضی ملی و زراعی در بحث کاداستر عقب ماندگی داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بودجه هم برای این کار تعیین شده؟ بیان داشت: در قانون مصوب سال ۱۳۹۳  پیش‌بینی و مقرر شده که سازمان ثبت ظرف 5 سال با همکاری دستگاه‌ها قانون کاداستر را انجام دهد.

تویسرکانی افزود: قرار شد 100 درصد درآمدها به سازمان ثبت ارائه شود لیکن متأسفانه دولت تا الان کمتر از 2 درصد این درآمدها را به ما داده است اما سازمان ثبت ظرف 3 سال گذشته مبلغ 27 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کردیم در حالیکه 24.6 درصد به حساب ما واریز کرده اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امیدواریم در حوزه قانونگذاری بدانند که اگر این زیرساخت ها را در کشور انجام دهیم اینها می تواند برای ما فواید بسیار عظیمی در حوزه اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و حتی امنیتی داشته باشد چون این بی نظمی‌ها می تواند باعث آسیب در همه زمینه ها باشد. 

وی افزود: هر شرکتی که در ثبت می شود اطلاعاتش به لحظه به سازمان امور مالیاتی منتقل می شود. 

تویسرکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های صوری که آقای جعفری دولت آبادی گفتند مثل برق و باد این شرکت ها ثبت می شوند زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت مجوز برای آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: شرکتی که ثبت می‌شود اطلاعاتش به لحظه به چندین سازمان مانند بورس، بانک مرکزی، وزارت صمت، اتاق بازرگانی و ... داده می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه اظهارداشت: سازمان ثبت وظیفه ندارد این شرکت را از نزدیک کنترل کند. ما با همان برق و باد باید مجوز فعالیت یک شرکت را فراهم کنیم ولی نظارت بر آن شرکت بر عهده دستگاه‌های دیگری است. شرکت در حقیقت و در تعریف اقتصادی این است که زمینه فعالیت اقتصادی در یک محیط محدود فراهم شود اما نظارت بر این شرکت و این محیط محدود بر عهده سازمان ثبت اسناد نیست.

در پایان این مراسم از ۵ پروژه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که آماده افتتاح در دهه مبارک فجر می‌باشد از طریق ویدئو پروژکتور رونمایی و به بهره برداری رسید. که در این رابطه پروژه‌های ساختمان اداره کل و ثبت ناحیه یک یاسوج، ساختمان اداره ثبت شهرستان گرگان، ساختمان اداره ثبت ناحیه ۲ شهرکرد، ساختمان اداره ثبت پارسیان در استان هرمزگان و ساختمان اداره ثبت شهرستان فراهان افتتاح شدند. 

لازم به ذکر است که ساختمان اداره ثبت زابل با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۳۹ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی و ستادی در سفر معاون توسعه مدیریت و منابع به استان سیستان و بلوچستان افتتاح گردیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">