ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ریک اشمیت از مدیریت آلفابت کنار کشید

| شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

اریک اشمیت، یکی از اعضای کلوپ میلیاردرها با دارایی خالص 11 میلیارد دلاری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سابق گوگل و همچنین رییس مدیر اجرایی آلفابت از کار خود استعفا کرد و از این به بعد فقط به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره در جایگاه مشاور فنی در این شرکت مشغول به کار خواهد بود.
فناوران- وی این گونه توییت کرده: بعد از ده سال به عنوان مدیر اجرایی و هفت سال به عنوان رییس اجرایی بی صبرانه در انتظار کار روی آخرین دستاوردهای دانش، فناوری و فعالیت های بشر دوستانه هستم. . اینجا در آلفابت مشتاقانه روی آینده مان با لری و سرگئی همکاری خواهم کرد.
این پست توییتری اریک اشمیت رسما به معنای کناره گیری وی از عالی ترین سمت در کمپانی آلفابت (شرکت مادر گوگل) تعبیر شد و البته خود وی در بیانیه ای که به صورت آنلاین منتشر کرده، اطلاعات بیشتری در رابطه با خروج قریب الوقوعش از آلفابت داده و گفته است: لری، سرگئی، ساندار و من معتقد هستیم که آلفابت به بلوغ رسیده و زمان برای این انتقال مناسب است. ساختار آلفابت به خوبی کار می کند و گوگل و دیگر فعالیت های ما نیز در حال رشد هستند. در سال های اخیر وقت زیادی به مسایل علم و فناوری و امور بشردوستانه اختصاص داده ام و اکنون می خواهم این کارها را گسترش دهم.
اریک اشمیت کار خود را در سال 2001 در گوگل آغاز کرد؛ یعنی زمانی که ازطریق لری پیچ و سرگئی برین به این کمپانی آمد تا در سمت مدیرعامل به ایفای نقش بپردازد. با جدایی اشمیت از آلفابت، حالا انتظار می رود که هیات مدیره این کمپانی شاهد انتخاب یک رییس اجرایی تازه باشد.
اریک اشمیت از سال 2006 تا 2009 نیز یکی از اعضای هیات مدیره اپل بود. اما هنگامی که آندرویید با موبایل های موتورولا DROID و نکسوس وان وارد رقابتی جدی با iOS شد، استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل احساس کرد که اشمیت به وی خیانت کرده است. آخرین میخ نیز هنگامی بر تابوت رابطه اشمیت و جابز زده شد که با یک به روزرسانی، قابلیت زوم مولتی تاچ به نکسوس وان آمد؛ قابلیتی روی نخستین آیفون که استیو جابز گفت پتنتش در اختیار اپل قرار داشت.


 تشکر رییس
لری پیج، مدیرعامل فعلی آلفابت بعد از انتشار خبر استعفای اشمیت، در بیانیه ای گفت: از سال 2001، اریک کاردانی در تجارت و مهندسی و چشم اندازی واضح درباره تکنولوژی آینده را در اختیارمان گذاشته است. در ادامه روند 17 ساله خدمت او به کمپانی، اشمیت حالا به عنوان یک مشاور فنی در حوزه علم و تکنولوژی به ما کمک خواهد کرد. من به شدت به خاطر پیشرفت کمپانی مان و به خاطر مدیران قدرتمندی که ابداعاتش را هدایت می کنند، هیجان زده ام.


 اریک اشمیت کیست؟
اگر بخواهید اریک اشمیت را در وضعیت کنونی اش بشناسید، باید بدانید که اشمیت 62 ساله، اوایل سال جاری میلادی به عنوان 119مین شخص ثروتمند جهان انتخاب شد و حالا با کناره گیری از سمت اجرایی اش در آلفابت، وی این فرصت را دارد تا از ثروت اندوخته خود لذت برده و دوران بازنشستگی خود را در آرامش سپری کند.
او به دولت اوباما بسیار نزدیک بود و تلاش زیادی برای برنده شده هیلاری کلینتون علیه ترامپ کرد که البته موفق هم نشد. بعدا وقتی مشاوران ترامپ خواستند او را به جلسه روسای فناوری اطلاعات با رییس جمهور دعوت کنند، ترامپ با متلک گفت این آقا همانی نبود که کمک کرد تا هیلاری برنده شود؟
اریک اشمیت در سال ۱۹۵۵ در آمریکا به دنیا آمد. دارای مدرک لیسانس الکترونیک از دانشگاه پرینستون، فوق لیسانس الکترونیک در زمینه شبکه های کامپیوتری از دانشگاه برکلی و مدرک دکتری در زمینه مدیریت توسعه نرم افزار از دانشگاه برکلی است.
وی در 1983 به شرکت سان مایکروسیستمز پیوست. در همان شرکت مدیریت بخش های مختلفی را بر عهده گرفت. در 1997  مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت Novell شد. در 2001 لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل وی را به عنوان مدیرعامل گوگل برگزیدند. در فوریه 2013 شرکت گوگل اعلام کرد اشمیت قصد فروش 5/2 میلیارد دلار از سهام خود را در این شرکت دارد. نکته جالب درباره ثروت اریک اشمیت این است که او اولین میلیاردی است که بر پایه دستمزد سهام محور به چنین ثروتی رسیده و این در حالی است که نه بنیانگذار بوده نه نسبت خانوادگی با آنها داشته است.


 اعتراف به قدرت جوانان ایرانی در فضای سایبری
اریک اشمیت در دسامبر 2011 در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز اعتراف کرد که ایرانیان صاحب استعدادی «غیرمعمول» در حوزه عملیات سایبری هستند و گفت که آمریکایی ها دقیقا قادر به شناخت ابعاد این استعداد نیستند، اما به هر حال این امر تهدیدی برای آنها محسوب می شود. 
وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره کنترل پهپاد RQ179 ازسوی نیروهای سایبری ایران گفت: این اطلاعات کاملا سری است و ما هرگز دسترسی به آنها نداریم، اما این نگرانی که ایران توانسته باشد این کار را انجام دهد، همواره وجود داشته و ما هم باید همواره نگران آن باشیم. 
گفتنی است که پهپاد RQ170 یکی از مهم ترین پهپادهای شکارشده ازسوی سپاه پاسداران بود. این هواپیما که آذرماه 1390 در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی و رادارگریز است. 
وی همچنین حدود دو ماه پیش، باز هم اظهار نظری درباره جوانان ایران و استعداد آنها در هوش مصنوعی کرد و گفت: تعدادی از بهترین انسان ها از کشورهایی هستند که ما اجازه ورودشان را به آمریکا نمی دهیم. آیا می خواهید آنها فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی را در جای دیگری از دنیا بسازند یا در آمریکا این کار را انجام دهند؟ ایران برخی از بهترین دانشمندان کامپیوتر در دنیا را پرورش می دهد. من می خواهم آنها اینجا (در آمریکا) کار کنند و بگذارید واضح تر بگویم: می خواهم آنها برای آلفابت و گوگل کار کنند. 
اشمیت در این باره هشدار داده که در آینده ممکن است آمریکا از رقابت با چین در زمینه هوش مصنوعی عقب بیفتد. او پیش بینی کرده که پیشتازی آمریکا در این زمینه تا پنج سال آتی ادامه خواهد داشت و پس از آن، چین سردمدار هوش مصنوعی در دنیا خواهد بود. او معتقد است چین در پی استفاده از این تکنولوژی در هر دو زمینه تجاری و نظامی است. او برای اثبات صحت گفته خود به اسناد سیاسی چین اشاره می کند که حکایت از هدف این کشور برای تبدیل شدن به کشور پیشرو در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2030 دارد.
اریک اشمیت همچنین معتقد است که آمریکا باید در سطح شرکت های دولتی و نیز خصوصی، استراتژی های مربوط به حوزه هوش مصنوعی را تدوین و دنبال کند. به اعتقاد او، این تنها راه ادامه سردمداری آمریکا در این زمینه است.
منابع: DigitalTrends و PhoneArena

  • ۹۶/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">