ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زمانی برای جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر

| چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - با توجه به افزایش آلودگی هوا در جهان که به آب شدن یخ قطب‌ها و افزایش گرمایش زمین منجر شده، استفاده از انرژی‌های جایگزین در این سال‌ها به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق و حتی برای تامین سوخت اتومبیل‌ها و راه‌اندازی قطارهایی که از طریق سوخت‌های غیرفسیلی انرژی خود را تامین می‌کنند همگی نمونه‌های استفاده از جدیدترین فناوری‌ها برای دستیابی به منابع جدید انرژی هستند.

با توجه به آفتابی بودن بسیاری از مناطق کشور و نیز با نظر به ظرفیت بالای کشور در زمینه افراد صاحب ایده، به‌نظر می‌رسد اگر از ایده‌های مختلف ارایه‌شده برای سوخت جایگزین در جهان الهام گرفته شده و برای توسعه طرح‌های داخلی سرمایه‌گذاری شود، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد استفاده از توان بالقوه کشور در استفاده از انرژی‌های جایگزین و تجدیدپذیر باشیم.

در این مطلب شما را با جدیدترین فناوری‌ها برای استفاده از سوخت‌های جایگزین و به‌خصوص با نوین‌ترین فناوری‌های استفاده از انرژی خورشیدی آشنا کنیم.

 

خلاقیت دانمارکی‌ها برای استفاده از انرژی خورشیدی

اگرچه کشور دانمارک برخلاف ایران که بیشتر سال آفتابی است روزهای محدودی در سال از تابش نور خورشید بهره می‌برد، اما پژوهشگران دانمارکی توجه بالایی به استفاده از همین انرژی محدود نشان داده‌اند. این کشور که کمتر از شش میلیون نفر جمعیت دارد، بسیار کمتر از حتی نواحی جنوب اروپا روی خورشید را به خود می‌بیند، اما توانسته به یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید انرژی خورشیدی تبدیل شود.

شهر کوچک «بروندرسلو» در شمال دانمارک با جمعیتی معادل ۳۶ هزار نفر مثال خوبی در این زمینه محسوب می‌شود. از سال ۲۰۱۶ انرژی این شهر از طریق یک مرکز انرژی خورشیدی که ۲۷ هزار متر مربع مساحت دارد تامین می‌شود.  دانمارکی‌ها با استفاده از این فناوری حدود یک هزار و ۵۰۰ خانوار این شهر کوچک را با انرژی «پاک» گرم می‌کنند.

سیستم تامین انرژی این مرکز «انرژی خورشیدی متمرکز» نام دارد. در این مرکز، صفحه‌هایی ویژه انرژی خورشید را به خود جذب می‌کنند و سپس آن را به لوله‌هایی که در آنها نوعی روغن وجود دارد انتقال می‌دهند. از گرم شدن این روغن درجه حرارتی معادل ۳۳۰ درجه به‌دست می‌آید. با همین فرایند ساده انرژی لازم برای چرخاندن یک توربین الکتریکی فراهم می‌شود.

پژوهشگران دانمارکی معتقدند که گسترش این فناوری می‌تواند به توسعه تولید انرژی «پاک» حتی در مناطقی که بیشتر روزهای سال از تابش نور خورشید محروم هستند، کمک شایانی کند.

 

رایگان شدن برق شیلی با کمک فناوری خورشیدی

در‌حالی‌که در کشور ما و نیز در بسیاری از کشورهای دیگر هر روز تبلیغات فراوانی برای کمتر مصرف کردن برق مطرح می‌شود، کشور شیلی با کمک فناوری خورشیدی خود مصرف برق در بعضی مناطق و در روزهای خاصی از سال را رایگان اعلام کرده است.

در سال‌های اخیر شیلی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه انرژی خورشیدی داشته و حتی اعلام کرده که قرار است پانزده مزرعه خورشیدی، ساخته و به ۲۹ مزرعه خورشیدی که برق شبکه مرکزی شیلی را تامین می‌کند، اضافه کند.

در مزارع خورشیدی آینه‌های زیادی در یک محیط مدور نصب شده و برای تمامی آینه‌ها رو به دیگ بخار آبی است که در مرکز برج قرار دارد. به این ترتیب گرمای دریافتی مستقیما به سمت این دیگ آب متمرکز شده و با کمک توربین‌های بخار، برق تولید می‌شود.

شبکه‌های مرکزی و شمالی برق کشور شیلی به هم وصل نیستند و لذا نمی‌توانند وقتی یکی کمبود و دیگری مازاد انرژی دارد، با یکدیگر تبادل انرژی کنند. این مازاد انرژی، قیمت برق را به‌شدت پایین می‌آورد تا جایی که شیلی در بخش‌های شمالی برق را در مواردی به رایگان توزیع می‌کند. البته دولت شیلی قصد دارد یک خط ویژه برای تبادل انرژی برق میان نقاط شمالی و مرکزی کشور خود ایجاد کند که موجب توازن بیشتر در ارایه الکتریسیته در تمام مناطق این کشور و یک‌شکل شدن قیمت این انرژی در نقاط مختلف شیلی می‌شود.

درحال حاضر در کشور ما نیز تسهیلاتی برای ساخت مزارع خورشیدی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود و نیروگاه سیکل ترکیبی خورشیدی یزد تا سال 2010 هشتمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان محسوب می‌شده است.

 

اتوبوسی با سوخت جایگزین متفاوت

استفاده از انرژی خورشیدی این روزها تنها راه‌حل جایگزین برای استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی نیست. در این سال‌ها حرف و حدیث‌های متفاوتی در خصوص سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه مطرح شده است که بی‌شک اتوبوسی که با گاز بیومتان کار می‌کند یکی از عجیب‌ترین آنها است.

در سال‌های اخیر در انگلستان از اتوبوسی استفاده می‌شود که سوخت بیومتانی آن از باقی‌مانده غذاهای مانده و فضولات انسانی تامین می‌شود. این اتوبوس که ظرفیت حمل 40 مسافر را دارد، با یک بار سوخت‌گیری می‌تواند چیزی حدود 300 کیلومتر مسافت را طی کند. مسیر حرکتی این اتوبوس میان فرودگاه و مرکز شهر «باث» است.

شرکت پردازش فضولات بریستول انگلستان هر سال حدود ٧٥ میلیون متر فضولات و ٥٥ هزار تن پس‌مانده غذایی را پردازش می‌کند و در حال حاضر، هر سال ١٧ میلیون متر مکعب گاز بیومتان تولید می‌کند که برای تامین سوخت این اتوبوس و تامین انرژی لازم چند هزار خانه‌ به کار می‌رود. نکته جالب آنکه با توجه به ارزان بودن این سوخت و نیز با نظر به حجم کم مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بیومتان، این سوخت بسیار مقرون به‌صرفه نیز هست.

 

هوای فشرده سوخت جدید خودروهای هندی

تنوع در استفاده از سوخت‌های جایگزین برای خودروها این روزها گویا پایانی ندارد و علاوه بر استفاده از بیومتان، اتانول و هیدروژن از هوای فشرده نیز برای تولید نیروی مولد خودرو استفاده می‌شود.

کمپانی خودروسازی «تاتا موترز» هند خودرویی با سوخت هوای فشرده ساخته است. موتور مخصوص این خودرو با فشار هوای ذخیره‌شده در باکش کار می‌کند. مخزن هوای این خودرو از طریق پمپ خارجی مشابه پمپ گاز باعث شارژ موتور الکتریک خودرو می‌شود.

این خودرو که «ایرپاد» نام‌گذاری شده، قابلیت حمل سه مسافر را دارد و با توجه به اندازه کوچکش می‌تواند محصولی مناسب برای کشوری پرجمعیت مثل چین باشد. گفتنی است حداکثر سرعت مینی‌خودرو حدود 70 کیلومتر در ساعت است.

با توجه به روند سریع جایگزینی سوخت‌های جدید با سوخت‌های فسیلی به نظر می‌رسد افراد صاحب ایده و سرمایه‌گذاران ایرانی نیز باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند؛ چراکه در غیر این صورت در سال‌های آتی به یک واردکننده صرف فناوری‌ سوخت جایگزین تبدیل خواهیم شد. (عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">