ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زمان مهاجرت ایران به اینترنت نسخه 6

| يكشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۰، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۱ نظر

استفاده از اینترنت پروتکل نسخه 6 و گذر به نسل جدید آدرس‌های اینترنتی به دنبال عضویت ایران در انجمن جهانی IPv6 تا 4 سال دیگر در کشور عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، IPv6 سیستم جدید آدرس دهی براساس پروتکل اینترنتی است که می تواند تعداد آدرسهای اینترنتی را نسبت به IPv4 تا چندین برابر افزایش دهد. به این معنی که نسخه 4 آدرسهای عددی اینترنتی تنها می تواند 4.3 میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کند اما نسخه 6 این پروتکل می تواند از بیش از دو هزار و 128 میلیارد آدرس اینترنتی پشتیبانی کند و براین اساس IP های بیشتری ایجاد شود.

رشد روزافزون کاربران در این حوزه از یک سو و افزایش حجم خدمات ارزش افزوده جدید ارائه شده در این بستر از سویی دیگر موجب شد تا مسئولان فناوری اطلاعات در سطح دنیا، نسبت به طراحی و گذر از IPv4 به IPv6 اقدام کنند.

پایه IPv6 از سال 1994 گذاشته شده و در خاورمیانه نیز شرکتهای اینترنتی و مخابراتی از سالهای قبل تلاشهایی را برای بروزرسانی سیستمهای آدرس گذاری اینترنتی انجام داده و موفقیت هایی را هم کسب کرده اند.

ایران در جمع کشورهای عضو انجمن جهانی IPv6

به گزارش مهر، IP آدرس عدد منحصر بفردی در اینترنت است که تاکنون از نسخه چهار کشور برای آن استفاده می شد اما با اتمام این آدرسهای عددی بخشهایی از کشورهای دنیا به نسخه 6 مهاجرت کردند که در ایران نیز گروه مهاجرت از IPv4 به IPv6 تشکیل شده است.

بر اساس وظایفی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته این سازمان متولی اجرایی کردن گذر به نسل جدید آدرس‌های اینترنتی شده که در این راستا و با پیگیری های انجام شده کشورمان به جمع کشورهای عضو انجمن جهانی IPv6 پیوست.

به دنبال عضویت ایران در انجمن جهانی IPv6 ، فعالیتهای انجام شده کشورمان برای گذر از پروتکل اینترنتی نسخه 4 به پروتکل اینترنتی نسخه 6، در سطح جهانی ثبت و به رسمیت شناخته شد و از این پس ایران نیز در کنار کشورهایی همچون استرالیا، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، چین، ‌مصر و فرانسه نسبت به طراحی و گذر از IPv4 به IPv6 اقدام خواهد کرد.

در این راستا تمامی کاربران اینترنت وعلاقه‌مندان به مباحث IPv6 در سراسر جهان می‌توانند از طریق لینک نام ایران (Iran) در انجمن جهانی IPv6 از جدیدترین اخبار گذر به IP نسخه 6 در کشور مطلع شوند.

اقدامات ایران برای مهاجرت به نسخه 6 آدرسهای اینترنتی

به گزارش مهر، تشکیل کمیته راهبردی مهاجرت به نسخه 6 آدرس دهی اینترنتی برای تدوین سند راهبردی گذر به IPv6 در کشور، نقشه راه، ماتریس مسئولیت‌ها و برنامه‌ها و همچنین ایجاد گروه ضربت مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه 6 متشکل از تمامی کارشناسان و مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی و دانشگاهی از جمله تلاش های صورت گرفته در این حوزه محسوب می شود.

در حال حاضر ‌سازمان فناوری اطلاعات ایران با استفاده از نظرات مشاور و گروه ‌ضربت IPv6 ایران در حال تحقیق، بررسی و انجام تست های آزمایشگاهی با روش‌های مختلف و به‌روز دنیا برای گذر به نسل جدید آدرس‌ های اینترنتی در راستای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده جدید است.

در همین راستا و با طراحی های صورت گرفته برای این شبکه، مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران پیش بینی کرده اند که حداکثر تا 4 سال آینده استفاده از اینترنت پروتکل نسخه 6 در کشور فراگیر شود؛ براین اساس ایران بهروز عباس زاده را به عنوان ‌نماینده ایران در انجمن جهانی IPv6 معرفی کرده است.

مزایای گذار به IPv6

به گزارش مهر، زمانی که تعداد کاربران ارتباطی افزایش می یابد و درخواست مشترکان برای استفاده از خدماتی مثل وای فای، وایمکس، RFID و بلوتوث بالا می رود، کنار گذاشتن سیستم IPv4 و استفاده از IPv6 بهترین راه ممکن خواهد بود و می تواند همه مشکلات موجود را از میان بردارد.

این سیستم به جز افزودن آدرسهای جدید می تواند امکانات بیشمار دیگری را نیز در اختیار افراد قرار دهد؛ به این معنی که نسخه 6 آدرسهای عددی اینترنتی در کنار افزایش انعطاف پذیری سیستم مرکزی باعث خواهد شد تا کیفیت تمام خدمات عرضه شده افزایش یافته و در نتیجه میزان رضایتمندی مشتریان به طور قابل توجه بیشتر شود.

کارشناسان امروزه دریافته اند که IPv6 بهترین سیستم برای عرضه خدمات بیشتر صوتی و تصویری در اینترنت محسوب شده و باعث می شود مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شود.

از دیگر مزایای این سیستم می توان به توانمندیهای آن برای دستگاههای قابل حمل اشاره کرد به نحوی که IPv6 به تمامی مشترکان تلفن همراه امکان می دهد تا آسان تر از گذشته به شبکه های موجود دسترسی داشته باشند و بدون تماس مجدد با شبکه مرکزی و تغییر IP خود، مزایای اینترنت پرسرعت را به کار برند.

  • ۹۰/۱۱/۱۶

نظرات  (۱)

درود و سلام! خسته نباشید. ممنونم از آگاهی رسانی شما. ... خیلی خوب بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">