ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زنگ‌ خطر برای شبکه منسوخ WLL روستایی

| يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۲ ق.ظ | ۲ نظر

محمد علی بلوچی - زنگ‌های خطر برای شبکه منسوخ شده WLL روستایی (شبکه IR70) به صدا در آمده است و حالا شبکه در زمینه تماس صوتی هم به چالش کشیده شده است.

چندی پیش خبری در اینترنت خواندم تحت عنوان "هزینه سنگینی که برای حفظ WLL می‌پردازیم". ولی ای کاش سایت مذکور سلسله مباحث و مصاحبه‌ها را درباره این شبکه دنبال می‌کرد و اساس توسعه چنین شبکه‌ای را به چالش می‌کشاند تا شاید مسوولان ما را از خواب غفلت بیدار کند.

شبکه‌ای که اکنون فناوری‌های نوین، آن را به چالش کشانده و مشترکانش را در زمینه تماس صوتی هم به درد سر انداخته است. مشکلی که از اواخر سال 2011 با گوشی‌های شرکت نوکیا با پلتفرم سیمبین بل آغاز شد و مشترکان شبکه روستایی و تنها اپراتور سرویس دهنده یعنی همراه‌اول که روی این شبکه رومینگ می‌شدند امکان برقراری هیچگونه تماس ورودی و خروجی برایشان امکان پذیر نبود و مشترکان فقط قادر به ارسال و دریافت پیامک بودند.

این مشکل همچنان تا زمان حال در تلفن‌های هوشمند شرکت نوکیا (مایکروسافت کنونی) با پلتفرم‌های سیمبین بل، آندروید، ویندوزفون 7 و 8 ادامه یافت. به همین جهت در سال 92 شکایتی در این زمینه در سامانه سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات ثبت کردم که برای شرکت مخابرات ایران جهت پاسخگویی فرستاده شد. بعد از مدتی اپراتور در سامانه پاسخ داده بود که مشکل از گوشی‌هاست و صورت مساله را پاک کرده بود. متعاقب آن سازمان تنظیم مقررات نیز بدون تحقیقات بیشتر شکایتم را مردود اعلام کرده بود. بعد با شرکت نوکیا در رابطه با این مشکل مکاتبه کردم. پاسخی که کارشناس شرکت نوکیا داده بود این بود: "این شبکه‌ها منطبق با استانداردهای جهانی نیستند و ظاهراً در کشور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت وجود چنین شبکه‌هایی(شبکه‌های WLL) را نادیده گرفته است" و اساسا شرکت نوکیا این مشکل را نپذیرفت.

بعد از مدت‌ها متوجه شدم که دارندگان اکثر گوشی‌های هواوی و همچنین اچ‌تی‌سی وان دو سیمکارته نیز به این وضعیت گرفتار شده‌اند. دوباره شکایت را با ذکر نمونه‌های مختلف گوشی‌های تست شده و مستندات پیگیری‌های انجام شده در سال 92 و غیرمنصفانه مردود اعلام شدن شکایت توسط سازمان تنظیم مقررات و جوابیه شرکت نوکیا را در سامانه 195 وزارت ارتباطات ثبت کردم.

بار دیگر شکایت برای شرکت مخابرات فرستاده شد. بعد از چند روز شرکت مخابرات به وجود چنین مشکلی در شبکه WLL اعتراف کرده و گفته بود: "در سال 92 متوجه این مشکل در کل استان‌ها شده‌اند و اینکه شبکه نمی‌تواند از Speech version‌های بالاتر از نرخ 3 پشتبیانی کند و ارایه سرویس برای این دست گوشی‌ها که دارای تکنولوژی‌های بالاتر هستند فعلا برای ما امکان پذیر نیست". اما جالب است که با وجود فهمیدن این مشکل تا هنوز هیچ اقدامی ‌انجام نشده است. مجددا در سامانه برای تجدید نظر اعلام کردم که ما خواهان قاطع حل این مشکل هستیم و اینکه این وضع تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ و اگر کل گوشی‌های تمام برندهای مطرح از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند و شبکه کاملا زمین گیر شود، نتیجه و پاسخ چیست؟

اکنون یک هفته می‌گذرد که سازمان تنظیم مقررات در سامانه اعلام کرده است که کارشناسان خود را برای بررسی مشکل از نزدیک به محل مورد نظر اعزام می‌کند و اما هنوز خبری از آنها نیست.

نمی‌دانم این بار شکایتم به نتیجه خواهد رسید و شاهد تحولی در شبکه روستایی خواهیم بود و یا اینکه مانند پرونده هزاران مشکل کشور این مساله هم به آرامی ‌مسکوت خواهد ماند؟ از طرفی هم این پرسش نیز برایم باقی مانده که اگر رأی به نفع ما مشترکان صادر شود آیا اساساً دادن میلیاردها تومان به شرکت‌های چینی برای ساختن سوئیچ‌های جدید برای شبکه‌ای که قریب به 14 سال پیش در دنیای ارتباطات منسوخ شده است کاری درست و معقولانه است؟ و یا این که شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات باید به فکر برچیده کردن این شبکه در روستاهای کشور و جایگزینی نسل 3 و وایمکس باشند که علاوه بر دریافت صوت با کیفیت بالا امکان دسترسی به اینترنت که شبکه WLL ما را از آن محروم کرده است، برای روستاییان فراهم شود و تا سال‌ها قابل بروز رسانی باشد.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۲)

بخدا wll زندگی ما روستاییان وخراب کرده ی فکری بکنید خواهشا
کاش یه فکری برای این سیستم منسوخ wll کنن :(

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">