ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زیان مشترکان ایرانسل متوقف شد

| چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

سال 92 خبرگزاری فارس پیگیری موضوع عدم اعلام پیامکی پایان بسته‌های اینترنت ایرانسل و ضرر مشترکان از محاسبه مصرف آزاد را در دستورکار قرار داد و اکنون پس از دو سال و سرانجام با دستور مستقیم وزیر ارتباطات، اپراتور رویه خود را تغییر داده است.

نخستین بار در شهریور ماه 92، فارس در گزارشی با عنوان، «وقتی فراموشی اتمام بسته‌های اینترنت موبایل گران تمام می‌شود+پاسخ اپراتور» به موضوع عدم اطلاع‌رسانی درباره پایان بسته اینترنتی اپراتور دوم موبایل پرداخت و اعلام کرد: برخی کاربران تلفن همراه از اینکه یکی از اپراتورهای موبایل اتمام بسته‌های اینترنت را اعلام نمی‌کند گله‌ کرده‌اند و پس از آن با فراموشی مشترک، هزینه اینترنت را به صورت آزاد محاسبه می‌کند.

در آن گزارش اعلام شد: «در موقع فعال‌سازی بسته‌های اینترنت ایرانسل، پیامکی برای مشترک ارسال می‌شود که مهلت استفاده از بسته و کدی که می‌تواند با آن از اعتبار زمانی و حجمی باقی‌مانده از بسته مطلع شود را به او اعلام می‌کند، ما زمانی که مهلت استفاده از بسته به اتمام می‌رسد، پیامکی مبنی بر اعلام اتمام مهلت بسته برای مشترک ارسال نمی‌شود و پس از آن هزینه اینترنت به صورت آزاد با قیمت هر کیلوبایت 5 ریال محاسبه می‌شود.

پاسخ اپراتور این بود که «ایرانسل از ابتدای عرضه بسته های افزایشی و ترکیبی پیامک، مکالمه و اینترنت خود، امکان مشاهده گزارش لحظه‌ای باقی مانده اعتبار زمانی و حجمی هر بسته را از طریق کدهای دستوری برای مشترکان خود فعال کرده است.»

اما در شلوغی‌های روزمره انتظار هر بار استعلام برای اطلاع از میزان باقی مانده بسته طبیعی نبود.

با ادامه‌دار شدن این رویه، فارس یک سال بعد در گزارشی با عنوان «زیان مشترکان اپراتور دوم از فراموشی پایان بسته اینترنت» تغییر این رویه را به عنوان یک مطالبه از سوی مشترکان خواستار شد.

این بار پاسخ اپراتور این بود که: «علاوه بر امکان کد دستوری برای تمام مشترکان، با فعال سازی سرویس نمایش خودکار هزینه برای مشترکان اعتباری ایرانسل، اعتبار باقی مانده بسته مشترک و میزان آن، به طور خودکار به اطلاع وی می‌رسد. فعال‌سازی این سرویس با ارسال یک پیامک بدون متن به 3940 انجام پذیر است.»

اما همچنان خبری از تصمیم اپراتور برای اتخاذ راحت‌ترین راه ممکن به شیوه ارسال پیامک هنگام پایان بسته نبود.

علی‌رغم اعتراض‌های مشترکان این اپراتور از این موضوع اما مدیران دولتی با تاکید بر اینکه ایرانسل پایان بسته‌های اینترنتی خود را اعلام می‌کند، از پیگیری موضوع طفره می‌رفتند.

این موضوع به دفعات توسط فارس از مدیران این اپراتور مطالبه شد اما راه‌ به جایی نبرد؛ حتی پاسخ باقر صمدی مدیر بازاریابی ایرانسل در پاسخ به فارس، یکی از دلایل این رویه را هزینه‌بر بودن ارسال پیامک پایان بسته برای این موضوع اعلام کرد.

در نهایت فروردین ماه امسال بود که یکی از مدیران دولتی از محرز شدن این رویه خبر داد، و گفت: «دستورالعمل مشخص و یکپارچه‌ای برای اطلاع‌رسانی دقیق درباره پایان بسته‌ها تدوین می‌شود». پیرو آن وزیر ارتباطات نیز درباره این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: با اتمام زمان استفاده از بسته ها، اپراتور باید این موضوع را به مشترک اعلام کند و چنان چه خلاف این امر انجام شود، کار غیر قانونی انجام داده است و من دستور پیگیری موضوع را صادر می کنم.

به گزارش فارس واعظی همچنین در واکنش به این اقدام ایرانسل که از مشترک می خواهد از طریق اعلام یک کد دستوری از زمان و مانده بسته خود مطلع شود، تاکید کرد: این روش درستی نیست و اپراتور باید با اطلاع رسانی درست این موضوع را به مشترک اعلام کند. در قراردادی که اپراتور با مشترک دارد، اپراتور باید متعهد شود که اتمام بسته را به مشترک اعلام کند و در صورت عدم فعال سازی مجدد بسته از سوی مشترک، اپراتور به مشترک اعلام کند که هزینه اینترنت او به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

سرانجام پس از دو سال ضرر و زیان مشترکان، دستور مستقیم وزیر ارتباطات برای پیگیری این موضوع چاره ساز شد و امروز ایرانسل در اطلاعیه‌‌ای اضافه‌شدن امکان پیامکی را برای اعلام پایان بسته های اینترنت اعلام کرد.

در اطلاعیه این اپراتور همراه با تشریح رو‌های پیامک، کددستوری (USSD) و نرم افزار کاربردی "ایرانسل من" برای استعلام و اطلاع از اعتبار حجمی و زمانی بسته‌های اینترنت همراه، آمده است: «درحال حاضر پایان اعتبار حجمی و یا زمانی بسته‌های اینترنت همراه از طریق پیامک به مشترکین سیمکارت‌های دائمی و اعتباری اطلاع رسانی می‌شود. رو به اتمام بودن حجم بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل برای کاربران خدمات اینترنت همراه از طریق پیامک طی دو نوبت به مشترک اطلاع رسانی می‌شود. همچنین آغاز محاسبه تعرفه خدمات اینترنت همراه مشترکین سیمکارت‌های دائمی بر اساس "تعرفه مصرف آزاد" هم طی پیامکی به اطلاع این دسته از مشترکین می‌رسد. علاوه بر این، میزان باقی مانده اعتبار حجمی و زمانی بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل، از طریق نرم افزار کاربردی "ایرانسل من" به صورت در لحظه برای مشترکین سیمکارت‌های دائمی و اعتباری قابل مشاهده است.»

در این راستا این اپراتور همزمان با اعمال تغییر در رویه خود، تغییرات خوشایندی در نرم افزار کاربردی "ایرانسل من" نیز ایجاد کرده است.

همچنین در گذشته مشترکین دائمی این اپراتور ناگزیر بودند برای اطلاع از اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنت خود کد دستوری سخت #1*3*7*3*130* و مشترکین اعتباری ایرانسل کد دستوری #10*141* را شماره‌گیری کنند که در راهکار جدید اپراتور این موضوع نیز اصلاح شده است.

به این ترتیب از این پس کد دستوری نسبتا راحت‌تر #4*1*555* برای اطلاع مشترکین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنت در نظر گرفته شده است.

  • ۹۴/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">