ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زیرساخت موظف به ارایه VOIP شد

| چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۸۶، ۰۴:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها شرکت مخابرات که دولتی باقی خواهد ماند، موظف به ارایه خدمات تلفن اینترنتی (VOIP) شد.

وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان‌صنعت» در پاسخ به علت نابسامانی بازار ارایه خدمات مکالمات اینترنتی (VOIP) و تعلل سه ساله در قانونمندسازی این خدمات گفت: در حوزه خدمات VOIP دو اتفاق در حال رخ دادن است؛ اول اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شده با قراردادی که با یک شرکت خارجی می‌بندد خودش خدمات تلفن اینترنتی بدهد که این اقدام به شکل قانونی، رسمی و کنترل شده بوده ولی با نرخ رسمی خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت زیرساخت علاوه بر ارایه خدمات VOIP بین‌الملل در دو بخش ترمینیشن و اورجینیشن(خارج به داخل و داخل به خارج) در حال بررسی ارایه خدمات تلفن اینترنتی بین‌شهری نیز است. البته کیفیت صدا تا حدودی افت می‌کند ولی قیمت‌ها خیلی پایین می‌آید.

غفاریان در پاسخ به این موضوع که پیش از این نیز شرکت مخابرات در معرض این اتهام قرار داشته که مکالمات برون‌مرزی را برای سود بیشتر به جای خطوط معمولی از طریق اینترنتی ارایه می‌داده و این موضوع را رد کرده، گفت: این برای نخستین بار است که ما VOIP را تجربه می‌کنیم.

وی درخصوص اتفاق دوم در حوزه خدمات VOIP نیز گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درحال تدوین آیین‌نامه جدید خدمات تلفن اینترنتی است که نتایج آن ان‌شاء‌الله به زودی اعلام شده و این دو مورد کمک‌کننده هستند تا قدری وضعیت این فناوری در ایران ساماندهی شود.

رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران در پاسخ به وضعیت شرکت‌های خصوصی که هم‌اکنون در حال ارایه خدمات تلفن اینترنتی هستند و اینکه به شکل اپراتور یا پیمانکار با آنها برخورد خواهد شد نیز گفت: اجازه دهید آیین‌نامه تدوین شود و این موضوع آنجا مشخص خواهد شد.

غفاریان درخصوص چرایی تعلل سه ساله در ساماندهی خدمات تلفن اینترنتی گفت: متاسفانه نمی‌توانم تصویر دقیقی از این وضع بدهم، ما خسارت زیادی از این بابت دیده‌ایم.

وی ادامه داد: اگرچه موضوع فقط VOIP نیست، اصولا یکسان‌سازی نرخ مکالمات بین‌الملل ]که در دولت قبل انجام شد[ به صلاح نبود و الان هم نمی‌توان آن را تغییر داد چون مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیاز دارد.

وی گفت: البته در آن مصوبه یک نکته و هوشمندی نیز بوده که رعایت نشده است. در آنجا پیش‌بینی شده بود که اگر با نرخ‌های جدید جایی ترافیک نامعقول پیدا کرد، مجددا نرخ‌های قبلی اعمال شود که به آن عمل نشد.

به گفته وی، اما هم‌اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت موظف به اعمال این موضوع شده است.

به گزارش «جهان‌صنعت»، تلفن اینترنتی یکی از پرسودترین خدمات اینترنتی طی سال‌های اخیر در کشور به شمار می‌رود به نحوی که گفته شد بخش اصلی درآمد اکثر ISP‌های کشور نه از طریق ارایه اینترنت بلکه از طریق VOIP تامین می‌شود.

در همین حال و به علت بلاتکلیفی سه ساله نحوه ارایه خدمات ترمینیشن )مکالمات اینترنتی خارج به داخل( سالانه و براساس آمار بالغ بر یکصد میلیون دلار به کشور خسارت وارد شده است.

  • ۸۶/۰۱/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">