ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خارج کردن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سلطه شرکت مخابرات و قرار گرفتن آن زیر نظر ریاست جمهور و یا سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی، باید مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، دکتر مهدی نایبی، رییس کنفرانس مخابرات، چالش‌‏ها و چشم اندازها و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در مراسم اختتامیه این کنفرانس دو روزه به جمع‌‏بندی چهار نشست برگزار شده پرداخت.

وی، با اشاره به نشست تدوین استراتژی صنعت مخابرات با حضور مدیران بخش‌‏های دولتی و خصوصی، گفت: صنعت مخابرات موتور محرک صنعت‌‏های پیشرفته است و رشد دادن توانمندی داخلی در این زمینه و افزایش سهم داخلی به توسعه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی، با بیان اینکه وظیفه دولت بزرگ کردن و رشد دادن بخش خصوصی است، افزود: اپراتورها، سازندگان تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران اعضای یک خانواده هستند که نمی‌‏توان بدون هماهنگی با یکدیگر به تصمیمات استراتژیک اتخاذ کرد.

دکتر نایبی، توسعه همه جانبه و هماهنگ را در بخش استراتژیکی مخابرات مهم‌‏ترین هدف دانست و یادآور شد: تحقیق، تولید، طراحی شبکه و اپراتوری لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی، تصریح کرد: در تدوین برنامه‌‏های وزارت ICT اعداد کمی فقط ارابه شده و توجه به مسایل دیگر بسیار کمرنگ بوده است.

وی، افزود: مطرح نمودن چند عدد برای میزان رشد تلفن ثابت و تلفن همراه به عنوان اهداف برنامه و استراتژی مخابرات، مدیران را ناچار می‌‏کند به هر قیمتی که شده در مدت تعیین شده به این اهداف کمی برسند, درحالی که هیچ توجهی به وضعیت کیفی آن نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، با بیان این که سنجش سهم واقعی شرکت‌‏های داخلی از بازار مخابرات لازمه توسعه است، خاطرنشان کرد: در قانون، وزارت ICT وظیفه توسعه فناوری اطلاعات به طور مشخص بر عهده وزارت خانه قرار داده شده است و با وجود آن که در سند چشم‌‏انداز بیست ساله قرار بر این است که ICT حرف اول را در منطقه بزند, اما در برنامه چهارم توسعه، استراتژی حرکت به این سمت در طی پنج سال تعیین نشده است.

دکتر نایبی، تشکیل کانون تفکر از سوی نخبگان مخابراتی و مدیریتی کشور با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات را قدمی برای تدوین استراتژی صنعت مخابرات عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا می‌‏توان از تجارب کشورهای دیگر در نوشتن استراتژی توسعه صنعتی در حوزه ICT نیز استفاده کرد و همکاری مرکز تحقیقات مخابرات، سازمان پژوهش‌‏ها و مرکز صنایع نوین می‌‏تواند کمک موثری به نظارت بهتر پروژه‌‏های تحقیقاتی کند.

رییس کنفرانس مخابرات، چالش‌‏ها و چشم‌‏اندازها؛ برگزاری سالانه‌‏ این چنین همایش‌‏هایی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در نشست خصوصی‌‏سازی و آزادسازی در صنعت مخابرات نیز به لزوم تفکر در مورد ساختار شرکت‌‏های مخابرات، ارتباطات سیار، زیر ساخت و داده‌‏ها پرداخته شد.

وی، افزود: لزوم عدم واگذاری بخش‌‏های مرتبط به امنیت کشور احساس می‌‏شود و سپرده آن به کشورهای خارجی صلاح به نظر نمی‌‏رسد.

دکتر نایبی، با اشاره به نشست سوم این کنفرانس با موضوع تحقیقات و فناوری در مخابرات، اظهار داشت: رعایت قانون حداکثر و الزام شرکت مخابرات به رعایت کامل و واقعی این قانون و تعیین متولی این امر در وزارت ICT باید شکل بگیرد.

وی، افزود: احیا و به روزآوری جدول تولید داخل با کمک سندیکای صنعت مخابرات می‌‏تواند به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخلی اثر ببخشد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، تعیین و اعلام عمومی لیست خریدهای آینده شرکت مخابرات را از مدت‌‏ها قبل راهی برای آمادگی بخش خصوصی برای ورود به مناقصه‌‏ها دانست و گفت: کمیته‌‏ای با حضور نمایندگانی از صنعت مخابرات به منظور تدوین یا تایید مشخصات فنی مناقصات مخابرات در سراسر کشور و هماهنگ کردن سیاست‌‏های توسعه استان‌‏ها و ممانعت کردن از افراط و تفریط باید تشکیل شود.

وی، همچنین استفاده از فرصت‌‏ خرید خارجی تجهیزات، حمایت وزارت‌‏خانه از پایان نامه‌‏های فوق‌‏لیسانس و دکترای مخابرات، اصلاح سیستم برگزاری مناقصات و پرورش تدریجی در زمینه‌‏های مختلف را از دیگر راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: مشکلات گمرک باید حل شود؛ به طوری که دور زده شدن گمرک از طریق پرداخت تعرفه گمرکی به طور جداگانه عملی است که در حال حاضر به چشم

می‌‏خورد و به جرات می‌‏توان گفت قاچاق توسط خود مخابرات دامن زده می‌‏شود.

دکتر نایبی، استفاده از مدیر پیمان برای نظارت بر عملکرد GC‌‏ها و اپراتورهای خصوصی را الزامی دانست و گفت: در حال حاضر به امر خرید تجهیزات و مشاوره توجهی نمی‌‏شود و حضور موثرتر نماینده وزارت ICT و نماینده سندیکای صنعت مخابرات در کمیته اعطای رتبه GC‌‏ها احساس می‌‏شود.

رییس کنفرانس مخابرات و چالش‌‏ها، مهم‌‏ترین قضیه در بحث خصوصی سازی را نهادینه کردن فرهنگ خصوصی سازی و آزادسازی در بین مدیران عنوان کرد و افزود: ایفای نقش سازمان تنظیم مقررات به عنوان قاضی عادل بین اپراتورها و بخش‌‏های مختلف غیردولتی و دولتی باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر نایبی، با اشاره به ممانعت از ورود شرکت‌‏های غیر خصوصی در مناقصات، تاکید کرد: حرکت در راستای خصوصی سازی شرکت‌‏های دولتی مخابرات و واگذاری سهام آنها، همچنین تفاوت قائل شدن برای خرید سهام شرکت‌‏های دولتی توسط بخش خصوصی با بخش عمومی در این نشست مطرح شد.

وی، با تاکید بر اینکه آزادسازی نباید منجر به واگذاری کار به شرکت‌‏های خارجی شود، در خصوص گذر به NGN گفت: ضرورت سیاست‌‏گذاری واحد کشوری و گذار به سمت شبکه‌‏های نسل آینده NGN با تشکیل کمیته ملی NGN در بحث فناوری تجهیزات احساس می‌شود.

وی، افزود: با توجه به اینکه تمرکز اصلی NGN ارائه سرویس‌‏های جدید به کاربر است، باید توسعه مطالعات بازار اپراتور و مطالعات اقتصادی شکل بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف، در پایان با اشاره به راهکارهای ارائه شده در این کنفرانس بررسی پیامدهای گذرا به NGN در صنعت داخلی و توسعه تکنولوژی در این حوزه را لزوم سرمایه‌‏گذاری سریع‌‏تر در بخش خصوصی عنوان و خاطرنشان کرد: حرکت به سوی NGN به معنی آن نیست که خرید محصولات سیستم‌‏های نسل فعلی با تکنولوژی داخلی متوقف شود.

  • ۸۴/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">